Mousavi S N, Sepahvand R, Bagherzadeh Khodashahri R. (2020). Identifying Managers’ Mental Patterns in Relation to Subjective Well-being of Human Resource of Organization, Using the Q-method.
refahj.
20(78), 9-46.
URL:
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3491-fa.html
چکیده: (2555 مشاهده)
مقدمه: توجه به احساس بهزیستی یا رضایتمندی کارکنان در سازمان امری ضروری است و نادیده گرفتن آن تأثیرات مخربی بر عملکرد فردی و سازمانی دارد.
روش: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل تشکیلدهنده ذهنیت مدیران در راستای بهزیستی ذهنی کارکنان و همچنین تبیین ذهنیتهای مدیران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی و از نظر جمعآوری و تحلیل دادهها ترکیبی (کیفی- کمی) است. در این پژوهش 22 نفر از مدیران و سرپرستان مجتمع فولاد گیلان که با موضوع پژوهش ارتباط مستقیم داشتند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه، از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است که از روشهای نمونهبرداری غیراحتمالی است. در این پژوهش از مصاحبه عمیق بهعنوان ابزار اصلی جمعآوری دادهها استفاده شده است که روایی آن با استفاده از رویکرد روایی نسبی CVR و پایایی آن با استفاده از روش کاپای کوهن تأیید شده است. در بخش کیفی، با مدیران و سرپرستان مصاحبهای مبتنی به روش کیو انجام شد و با استفاده از نظرات آنها نمونه و گویههای کیو و در پیِ آن مجموعه کیو به دست آمد و سپس در بخش کمی با تکمیل جداول کیو به تعداد 22 جدول و تحلیل دادههای بهدستآمده به روش تحلیل عاملی، ذهنیت افراد هر گروه مورد شناسایی، تحلیل و بررسی قرار گرفت.
یافتهها: در این پژوهش استخراج 7 ذهنیت اصلی مدیران شامل عدالت محوری، همکاری محوری، معنویت محوری، اعتماد محوری، رضایت محوری، شادی محوری و رفتار سازمانی مثبت محور استخراج و شناسایی شد.
بحث: مدیرانی با الگوهای ذهنی همچون عدالت محوری، همکاری محوری، معنویت محوری، اعتماد محوری، رضایت محوری، شادی محوری و رفتار سازمانی مثبت محوری میتوانند در جهت بهبود و ارتقای بهزیستی کارکنان پیش روند.
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
بهزیستی دریافت: 1398/6/30 | پذیرش: 1399/3/3 | انتشار: 1399/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول