دوره 20، شماره 78 - ( 5-1399 )                   جلد 20 شماره 78 صفحات 9-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S N, Sepahvand R, Bagherzadeh Khodashahri R. Identifying Managers’ Mental Patterns in Relation to Subjective Well-being of Human Resource of Organization, Using the Q-method. refahj. 2020; 20 (78) :9-46
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3491-fa.html
موسوی سید نجم الدین، سپهوند رضا، باقرزاده خداشهری راضیه. شناسایی الگوهای ذهنی مدیران در خصوص بهزیستی ذهنی منابع انسانی سازمان‌ها با کاربست روش کیو(Q). رفاه اجتماعی. 1399; 20 (78) :9-46

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3491-fa.html


چکیده:   (508 مشاهده)
1. سید نجم‌الدین موسوی
دکتر مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران،

2. رضا سپهوند
دکتر مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران،

3. راضیه باقرزاده خداشهری
دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران (نویسنده مسئول)



مقدمه: توجه به احساس بهزیستی یا رضایت­مندی نیروی انسانی در سازمان امری ضروری است و نادیده گرفتن آن تأثیرات مخربی بر عملکرد فردی و سازمانی دارد.
روش: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل تشکیل دهنده ذهنیت مدیران در راستای بهزیستی ذهنی منابع انسانی و همچنین تبیین ذهنیت های مدیران می­باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی و از نظر جمع آوری و تحلیل داده­ها ترکیبی (کیفی- کمی) است. جامعه هدف در این پژوهش مدیران و سرپرستان مجتمع فولاد گیلان به تعداد 22 نفر بودند. برای انتخاب نمونه، از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است که از روش های نمونه برداری غیراحتمالی است. در این پژوهش از مصاحبه عمیق به عنوان ابزار اصلی جمع­آوری داده­ها استفاده شده است که روایی آن با استفاده از رویکرد روایی نسبی CVR و پایایی آن با استفاده از روش کاپای کوهن تأیید شده است. در بخش کیفی در این پژوهش با مدیران و سرپرستان مصاحبه ای مبتنی به روش کیو انجام شد و با استفاده از نظرات آن­ها نمونه و گزینه های کیو و در پیِ آن مجموعه کیو به دست آمد و سپس در بخش کمی با تکمیل جداول کیو به تعداد 22 جدول و تحلیل داده­های به دست آمده به روش تحلیل عاملی، ذهنیت افراد هرگروه مورد شناسایی، تحلیل و بررسی قرارگرفت.
یافته: در این پژوهش استخراج 7 ذهنیت اصلی مدیران شامل عدالت محوری، همکاری محوری، معنویت محوری، اعتماد محوری، رضایت محوری، شادی محوری و رفتار سازمانی مثبت محوری بیان شد.
بحث: مدیرانی با الگو­های ذهنی هم­چون عدالت محوری، همکاری محوری، معنویت محوری، اعتماد محوری، رضایت محوری، شادی محوری و رفتار سازمانی مثبت محوری می توانند در جهت بهبود و ارتقای بهزیستی کارکنان پیش روند.
متن کامل [PDF 477 kb]   (240 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: بهزیستی
دریافت: 1398/6/30 | پذیرش: 1399/3/3 | انتشار: 1399/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb