دوره 21، شماره 82 - ( 8-1400 )                   جلد 21 شماره 82 صفحات 137-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahreini Borujeni S, Ramazani K, Moghadasi Boroujeni F. Study of the effectiveness of three preventive methods from drug abuse (training life skills, representing poster and catalogue and showing film) on information dissemination approach on changing Students' attitude towards drug abuse in the high schools. refahj. 2021; 21 (82) :117-137
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3863-fa.html
بحرینی بروجنی سعید، رمضانی خسرو، مقدسی بروجنی فاطمه. ‌‌‌‌‌‌بررسی اثربخشی سه روش پیشگیری از سوء مصرف مواد مبتنی بر رویکرد نشر اطلاعات (آموزش مهارت‌های زندگی، ارئه پوستر و کاتالوگ و نمایش فیلم) بر تغییر نگرش نسبت به اعتیاد در دانش‌آموزان پسر مقطع دوم متوسطه. رفاه اجتماعی. 1400; 21 (82) :137-117

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3863-fa.html


چکیده:   (1102 مشاهده)


مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی سه روش آموزش مهارتهای زندگی، ارایه پوستر و کاتالوگ و نمایش فیلم بر تغییر نگرش نسبت به اعتیاد در دانش‌آموزان پسر دوره  دوم متوسطه در شهرکرد انجام شد.
روش: نوع پژوهش از تحقیقات نیمه‌آزمایشی است که در آن گروههای آزمایش و کنترل مقایسه شده‌اند. جامعه آماری شامل 5978 نفر دانش‌آموز بود که تعداد 60 دانش‌آموز به‌صورت نمونه تصادفی، انتخاب و در 4 گروه (سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. برای  هر کدام از گروههای آزمایش،10 جلسه آموزش 80 دقیقه‌ای انجام گرفت ولی گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه­ که از روایی و پایایی مناسب برخوردار بود استفاده شد. داده­ها در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون  جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار  SPSS22و آزمون تحلیل کوواریانس (Ancova)  مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: روش آموزش مهارتهای زندگی و سپس آموزش از طریق فیلم، اثر معناداری بر تغییر نگرش دانش‌آموزان داشته، اما آموزش از طریق پوستر و کاتالوگ اثر معناداری بر تغییر نگرش دانش‌آموزان نداشت.
بحث: آموزش از طریق پوستر و کاتالوگ به دلیل  انتقال غیرمستقیم و نبود تعامل جدی  بین مربی و متربی تاثیرگذاری جدی در تغییر نگرش دانش­آموزان ایفا نکرده است. در نتیجه نهادهای فرهنگی به جای هزینه برای تکثیر پوستر و کاتالوگ، سعی کنند از طریق آموزش مهارتهای زندگی و فیلمهای مستند و هدفدار،  در تغییر نگرش دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان نقش ایفا کنند.
متن کامل [PDF 515 kb]   (325 دریافت)    
نوع مطالعه: روش 2 | موضوع مقاله: اعتیاد به مواد
دریافت: 1399/12/13 | پذیرش: 1400/7/28 | انتشار: 1400/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb