دوره 21، شماره 82 - ( 8-1400 )                   جلد 21 شماره 82 صفحات 137-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahreini Borujeni S, Ramazani K, Moghadasi Boroujeni F. Study of the effectiveness of three preventive methods from drug abuse (training life skills, representing poster and catalogue and showing film) on information dissemination approach on changing Students' attitude towards drug abuse in the high schools. refahj. 2021; 21 (82) :117-137
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3863-fa.html
بحرینی بروجنی سعید، رمضانی خسرو، مقدسی بروجنی فاطمه. ‌‌‌‌‌‌بررسی میزان اثربخشی سه روش پیشگیری از سوء مصرف مواد مبنی رویکرد نشر اطلاعات (آموزش مهارت‌های زندگی، ارئه پوستر و کاتالوگ و نمایش فیلم) بر تغییر نگرش نسبت به اعتیاد در دانش‌آموزان پسر مقطع دوم متوسطه. رفاه اجتماعی. 1400; 21 (82) :137-117

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3863-fa.html


چکیده:   (106 مشاهده)


  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی سه روش آموزش مهارت­های زندگی، ارایه پوستر و کاتالوگ و نمایش فیلم بر تغییر نگرش نسبت به اعتیاد در دانش آموزان پسر دوره  دوم متوسطه در شهرکرد انجام شد.
  روش: نوع پژوهش از تحقیقات نیمه آزمایشی است که در آن گروه های آزمایش و کنترل مقایسه شده اند. جامعه آماری شامل شامل 5978 نفردانش آموز بود که تعداد 60 دانش آموز به صورت نمونه تصادفی، انتخاب و در 4 گروه (سه گروه آموزشی و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. برای  هر کدام از گروه های آزمایش،10 جلسه آموزش 80 دقیقه ای انجام گرفت ولی گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه­ علمی که از روایی و پایایی مناسب برخوردار بود استفاده شد(92/0). داده­ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون  جمع آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار  spss22با آزمون تحلیل کوواریانس(Ancova)  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: روش آموزش مهارت­های زندگی و سپس آموزش از طریق فیلم، اثر معنا داری بر تغییر نگرش دانش آموزان داشته، اما آموزش از طریق پوستر و کاتالوگ اثر معناداری بر تغییر نگرش دانش آموزان نداشت.
بحث: آموزش از طریق پوستر و کاتالوگ به دلیل  انتقال غیر مستقیم و عدم تعامل جدی  بین مربی و متربی تاثیر گذاری جدی در تغییر نگرش دانش­آموزان ایفا نکرده است. لذا نهادهای فرهنگی به جای هزینه برای تکثیر پوستر و کاتالوگ، سعی نمایند از طریق آموزش از طریق آموزش مهارت های زندگی و فیلم های مستند و هدفدار،  در تغییر نگرش دانش­آموزان و خانواده های آنان نقش ایفا نمایند.
متن کامل [DOCX 83 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: روش 2 | موضوع مقاله: اعتیاد به مواد
دریافت: 1399/12/13 | پذیرش: 1400/7/28 | انتشار: 1400/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb