Bahreini Borujeni S, Ramazani K, Moghadasi Boroujeni F. (2021). Study of the effectiveness of three preventive methods from drug abuse (training life skills, representing poster and catalogue and showing film) on information dissemination approach on changing Students' attitude towards drug abuse in the high schools. refahj. 21(82), 219-244. URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3863-fa.html
بحرینی بروجنی سعید، رمضانی خسرو، مقدسی بروجنی فاطمه. اثربخشی سه روش نشر اطلاعات بر تغییر نگرش به اعتیاد در دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسطه رفاه اجتماعی 1400; 21 (82) :244-219
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی سه روش آموزش مهارتهای زندگی، ارایه پوستر و کاتالوگ و نمایش فیلم بر تغییر نگرش نسبت به اعتیاد در دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه در شهرکرد انجام شد. روش: نوع پژوهش از تحقیقات نیمهآزمایشی است که در آن گروههای آزمایش و کنترل مقایسه شدهاند. جامعه آماری شامل 5978 نفر دانشآموز بود که تعداد 60 دانشآموز بهصورت نمونه تصادفی، انتخاب و در 4 گروه (سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. برای هر کدام از گروههای آزمایش،10 جلسه آموزش 80 دقیقهای انجام گرفت ولی گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه که از روایی و پایایی مناسب برخوردار بود استفاده شد. دادهها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS22و آزمون تحلیل کوواریانس (Ancova) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: روش آموزش مهارتهای زندگی و سپس آموزش از طریق فیلم، اثر معناداری بر تغییر نگرش دانشآموزان داشته، اما آموزش از طریق پوستر و کاتالوگ اثر معناداری بر تغییر نگرش دانشآموزان نداشت. بحث: آموزش از طریق پوستر و کاتالوگ به دلیل انتقال غیرمستقیم و نبود تعامل جدی بین مربی و متربی تاثیرگذاری جدی در تغییر نگرش دانشآموزان ایفا نکرده است. در نتیجه نهادهای فرهنگی به جای هزینه برای تکثیر پوستر و کاتالوگ، سعی کنند از طریق آموزش مهارتهای زندگی و فیلمهای مستند و هدفدار، در تغییر نگرش دانشآموزان و خانوادههای آنان نقش ایفا کنند.