دوره 23، شماره 88 - ( 2-1402 )                   جلد 23 شماره 88 صفحات 302-271 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zarbipour D, kavand A, nademi Y. (2023). Investigating The Effect of Education Inequality on Inequality of Income Distribution in Iran’s Provinces. refahj. 23(88), 271-302. doi:10.32598/refahj.23.88.3946.1
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3926-fa.html
ضربی پور داریوش، کاوند علی، نادمی یونس. تاثیر نابرابری آموزشی بر نابرابری توزیع درآمد در استان‌های ایران رفاه اجتماعی 1402; 23 (88) :302-271 10.32598/refahj.23.88.3946.1

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3926-fa.html


چکیده:   (1623 مشاهده)
مقدمه: نابرابرای شدید توزیع درآمدی به‌عنوان یکی از مسائل اقتصادی- اجتماعی کشورهای درحال توسعه از جمله ایران می‌باشد. یکی از راهکارهای مطرح‌شده برای مقابله با این پدیده، کاهش نابرابری آموزشی می‌باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر نابرابری آموزشی بر نابرابری درآمدی در استان‌های کشور طی سال­های 1380 الی 1394 می‌باشد.
روش: در این تحقیق از داده­های تاریخی پانزده ساله استان­های ایران جهت رسیدن به هدف به روش ترکیبی استفاده شد. داده­های ضریب جینی درآمدی و آموزشی از سالنامه مرکز آمار ایران و محاسبات محقق و دیگر داده­ها از سازمان برنامه و بودجه هر استان جمع­آوری شد. نابرابری درآمدی به‌عنوان متغیر وابسته و نابرابری آموزشی، اندازه سهم درآمد مالیاتی از تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه بدون نفت به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شدند. مدل با استفاده از تکنیک گشتاورهای تعمیم­یافته  و نرم افزار Eviews برآورد و تحلیل شد.
یافته‌ها: برآورد مدل نشان داد که تأثیر نابرابری آموزشی بر نابرابری درآمدی U شکل است. یعنی وقفه اول نابرابری آموزشی تاثیر منفی و معناداری بر نابرابری درآمدی داشت و توان دوم وقفه اول نابرابری آموزشی تاثیر مثبت و معناداری بر نابرابری درآمدی را نشان داد. همچنین وقفه اول اندازه دولت بر شاخص نابرابری درآمدی، تاثیر مثبت و معنادار داشته است و وقفه درآمد سرانه و وقفه سهم مالیات بر تولید ناخالص داخلی استانی بر نابرابری درآمدی استانهای ایران منفی و از لحاظ آماری معنادار بوده است.
بحث: افزایش نابرابری آموزشی باعث کاهش نابرابری درآمدی در استانهای ایران طی دوره پانزده ساله شده است، تاثیر نابرابری آموزشی از میزان حد آستانهای 44/0 به بعد،  بر نابرابری درآمدی افزایشی بوده است. این بدین معناست که نابرابری آموزشی از حد آستانهای به بعد باعث افزایش نابرابری درآمدی (ضریب جینی) شده است.

متن کامل [PDF 628 kb]   (1015 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (817 مشاهده)  
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: فقر و نابرابری
دریافت: 1400/4/20 | پذیرش: 1401/7/4 | انتشار: 1402/2/19

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb