مقدمه: نابرابرای شدید توزیع درآمدی بهعنوان یکی از مسائل اقتصادی- اجتماعی کشورهای درحال توسعه از جمله ایران میباشد. یکی از راهکارهای مطرحشده برای مقابله با این پدیده، کاهش نابرابری آموزشی میباشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر نابرابری آموزشی بر نابرابری درآمدی در استانهای کشور طی سالهای 1380 الی 1394 میباشد.
روش: در این تحقیق از دادههای تاریخی پانزده ساله استانهای ایران جهت رسیدن به هدف به روش ترکیبی استفاده شد. دادههای ضریب جینی درآمدی و آموزشی از سالنامه مرکز آمار ایران و محاسبات محقق و دیگر دادهها از سازمان برنامه و بودجه هر استان جمعآوری شد. نابرابری درآمدی بهعنوان متغیر وابسته و نابرابری آموزشی، اندازه سهم درآمد مالیاتی از تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه بدون نفت به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شدند. مدل با استفاده از تکنیک گشتاورهای تعمیمیافته و نرم افزار
Eviews برآورد و تحلیل شد.
یافتهها: برآورد مدل نشان داد که تأثیر نابرابری آموزشی بر نابرابری درآمدی
U شکل است. یعنی وقفه اول نابرابری آموزشی تاثیر منفی و معناداری بر نابرابری درآمدی داشت و توان دوم وقفه اول نابرابری آموزشی تاثیر مثبت و معناداری بر نابرابری درآمدی را نشان داد. همچنین وقفه اول اندازه دولت بر شاخص نابرابری درآمدی، تاثیر مثبت و معنادار داشته است و وقفه درآمد سرانه و وقفه سهم مالیات بر تولید ناخالص داخلی استانی بر نابرابری درآمدی استان
های ایران منفی و از لحاظ آماری معنادار بوده است.
بحث: افزایش نابرابری آموزشی باعث کاهش نابرابری درآمدی در استان
های ایران طی دوره پانزده ساله شده است، تاثیر نابرابری آموزشی از میزان حد آستانه
ای 44/0 به بعد، بر نابرابری درآمدی افزایشی بوده است. این بدین معناست که نابرابری آموزشی از حد آستانه
ای به بعد باعث افزایش نابرابری درآمدی (ضریب جینی) شده است.
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
فقر و نابرابری دریافت: 1400/4/20 | پذیرش: 1401/7/4 | انتشار: 1402/2/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول