دوره 24، شماره 95 - ( در حال انتشار 1403 )                   جلد 24 شماره 95 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tajari T, Naderi M M, Javanneshan M. (2024). The Relationship between Hidden Curriculum and Sexual Violence of Married Female Students Considering the moderating Role of Emotional Intelligence. refahj. 24(95), : 6
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3881-fa.html
تجری طیبه، نادری محمد مهدی، جوان‌نشان مهیندخت. رابطۀ برنامۀ درسی پنهان و خشونت جنسی دانشجویان زن متأهل با توجه به نقش تعدیل گری هوش هیجانی رفاه اجتماعی 1403; 24 (95)

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3881-fa.html


چکیده:   (68 مشاهده)
مقدمه : برنامۀ درسی، اصلی‌ترین عنصر نظام آموزش عالی و بنیادی‌ترین ابزار برای فراهم‌آوری دانش، تجربه و مهارت دانشجویان جهت عرضۀ خدمات به جامعه است و به عنوان قلب این نظام، نقش مهمی در تحقق اهداف داشته و ترسیم‌کنندۀ نقشه‌ها و اهداف هستند. از طرفی خشونت جنسی یکی از خشونت­هایی که می­تواند سلامت زنان را دچار آسیب کند. نظام آموزشی به واسطه برنامه درسی با عناوین نوعدوستی و گرایش­های انسان دوستانه می‌تواند زمینه­های بروز خشونت را کاهش دهد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطۀ برنامۀ درسی پنهان و خشونت جنسی دانشجویان زن متأهل شهرستان گرگان با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی بود.
روش: این پژوهش ازطریق روش همبستگی انجام شد و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان متأهل مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های سطح شهرستان گرگان در سال تحصیلی 1399-1398 بود. حجم نمونه این پژوهش برابر با 150 نفر، به صورت طبقه ای انتخاب شد. ابزار گرداوری داده ها شامل: پرسشنامه برنامۀ درسی پنهان (HCQ) ایمانی(1391)،  همسرآزاری (WAQ) قهاری و همکاران(1384) و مقیاس هوش هیجانی (MSEIS) شاته و همکاران (1998) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها، از ضریب همبستگی پیرسون و مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که مدل رابطۀ بین برنامۀ درسی پنهان و خشونت جنسی با نقش میانجی هوش هیجانی دارای برازش مطلوب است. بنابراین مدل پژوهش وضعیت برازش مناسبی دارد و بین برنامۀ درسی پنهان و خشونت جنسی با نقش میانجی هوش هیجانی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
بحث: هرچقدر افراد از هوش هیجانی بیشتری برخوردار باشند بیشتر تحت تاثیر برنامه درسی پنهان قرار می گیرند چراکه برنامه درسی پنهان بخشی مهم و تاثیرگذار از فرآیند آموزشی است که به سادگی قابل درک نیست، ولی بر جنبه های گوناگون آموزشی و تربیتی دانشجویان تاثیرگذار است.
شماره‌ی مقاله: 6
     
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: خشونت
دریافت: 1400/2/5 | پذیرش: 1403/9/6 | انتشار: 1403/10/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb