چکیده: (24 مشاهده)
مقدمه : برنامۀ درسی، اصلیترین عنصر نظام آموزش عالی و بنیادیترین ابزار برای فراهمآوری دانش، تجربه و مهارت دانشجویان جهت عرضۀ خدمات به جامعه است و به عنوان قلب این نظام، نقش مهمی در تحقق اهداف داشته و ترسیمکنندۀ نقشهها و اهداف هستند. از طرفی خشونت جنسی یکی از خشونتهایی که میتواند سلامت زنان را دچار آسیب کند. نظام آموزشی به واسطه برنامه درسی با عناوین نوعدوستی و گرایشهای انسان دوستانه میتواند زمینههای بروز خشونت را کاهش دهد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطۀ برنامۀ درسی پنهان و خشونت جنسی دانشجویان زن متأهل شهرستان گرگان با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی بود.
روش: این پژوهش ازطریق روش همبستگی انجام شد و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان متأهل مشغول به تحصیل در دانشگاههای سطح شهرستان گرگان در سال تحصیلی 1399-1398 بود. حجم نمونه این پژوهش برابر با 150 نفر، به صورت طبقه ای انتخاب شد. ابزار گرداوری داده ها شامل: پرسشنامه برنامۀ درسی پنهان (HCQ) ایمانی(1391)، همسرآزاری (WAQ) قهاری و همکاران(1384) و مقیاس هوش هیجانی (MSEIS) شاته و همکاران (1998) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل رابطۀ بین برنامۀ درسی پنهان و خشونت جنسی با نقش میانجی هوش هیجانی دارای برازش مطلوب است. بنابراین مدل پژوهش وضعیت برازش مناسبی دارد و بین برنامۀ درسی پنهان و خشونت جنسی با نقش میانجی هوش هیجانی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
بحث: هرچقدر افراد از هوش هیجانی بیشتری برخوردار باشند بیشتر تحت تاثیر برنامه درسی پنهان قرار می گیرند چراکه برنامه درسی پنهان بخشی مهم و تاثیرگذار از فرآیند آموزشی است که به سادگی قابل درک نیست، ولی بر جنبه های گوناگون آموزشی و تربیتی دانشجویان تاثیرگذار است.
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
خشونت دریافت: 1400/2/5 | پذیرش: 1403/9/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول