دوره 24، شماره 95 - ( 10-1403 )                   جلد 24 شماره 95 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tajari T, Naderi M M, Javanneshan M. (2024). The Relationship between Hidden Curriculum and Sexual Violence of Married Female Students Considering the moderating Role of Emotional Intelligence. refahj. 24(95), : 6 doi:10.32598/refahj.24.95.3240.3
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3881-fa.html
تجری طیبه، نادری محمد مهدی، جوان‌نشان مهیندخت. رابطۀ برنامۀ درسی پنهان و خشونت جنسی دانشجویان زن متأهل با توجه به نقش تعدیل گری هوش هیجانی رفاه اجتماعی 1403; 24 (95) 10.32598/refahj.24.95.3240.3

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3881-fa.html


چکیده:   (904 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی، اصلیترین عنصر نظام آموزش عالی و بنیادیترین ابزار برای فراهمآوری دانش، تجربه و مهارت دانشجویان برای عرضه خدمات به جامعه است. به عنوان قلب این نظام، نقش مهمی در تحقق اهداف داشته و ترسیمکننده نقشهها و اهداف دارند. از طرفی خشونت جنسی یکی از خشونتهایی است که میتواند سلامت زنان را دچار آسیب کند.
نظام آموزشی بهواسطه برنامه درسی با عناوین نوعدوستی و گرایشهای انساندوستانه میتواند زمینههای بروز خشونت را کاهش دهد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه برنامه درسی پنهان و خشونت جنسی دانشجویان زن متأهل شهرستان گرگان با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی بود.

روش: این پژوهش از طریق روش همبستگی انجام شد و جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان متأهل مشغول به تحصیل در دانشگاههای سطح شهرستان گرگان در سال تحصیلی 2020-2019 بود. حجم نمونه این پژوهش برابر با 150 نفر بود که با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها شامل: پرسشنامه برنامه درسی پنهان (HCQ) ایمانی (2012)، همسرآزاری (WAQ) قهاری و همکاران (2005) و مقیاس هوش هیجانی (MSEIS) شاته و همکاران (1998) بود.
برای تجزیهوتحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته: مدل رابطه بین برنامه درسی پنهان و خشونت جنسی با نقش میانجی هوش هیجانی دارای برازش مطلوب است؛ بنابراین مدل پژوهش وضعیت برازش مناسبی دارد و بین برنامه درسی پنهان و خشونت جنسی با نقش میانجی هوش هیجانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
بحث: هرچقدر افراد از هوش هیجانی بیشتری برخوردار باشند بیشتر تحتتأثیر برنامه درسی پنهان قرار میگیرند؛ چراکه برنامه درسی پنهان بخشی مهم و تأثیرگذار از فرآیند آموزشی است که بهسادگی قابلدرک نیست، ولی بر جنبههای گوناگون آموزشی و تربیتی دانشجویان تأثیرگذار است.
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 579 kb]   (2608 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: خشونت
دریافت: 1400/2/5 | پذیرش: 1403/9/6 | انتشار: 1403/10/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb