چکیده: (904 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی، اصلیترین عنصر نظام آموزش عالی و بنیادیترین ابزار برای فراهمآوری دانش، تجربه و مهارت دانشجویان برای عرضه خدمات به جامعه است. به عنوان قلب این نظام، نقش مهمی در تحقق اهداف داشته و ترسیمکننده نقشهها و اهداف دارند. از طرفی خشونت جنسی یکی از خشونتهایی است که میتواند سلامت زنان را دچار آسیب کند.
نظام آموزشی بهواسطه برنامه درسی با عناوین نوعدوستی و گرایشهای انساندوستانه میتواند زمینههای بروز خشونت را کاهش دهد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه برنامه درسی پنهان و خشونت جنسی دانشجویان زن متأهل شهرستان گرگان با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی بود.
روش: این پژوهش از طریق روش همبستگی انجام شد و جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان متأهل مشغول به تحصیل در دانشگاههای سطح شهرستان گرگان در سال تحصیلی 2020-2019 بود. حجم نمونه این پژوهش برابر با 150 نفر بود که با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها شامل: پرسشنامه برنامه درسی پنهان (HCQ) ایمانی (2012)، همسرآزاری (WAQ) قهاری و همکاران (2005) و مقیاس هوش هیجانی (MSEIS) شاته و همکاران (1998) بود.
برای تجزیهوتحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته: مدل رابطه بین برنامه درسی پنهان و خشونت جنسی با نقش میانجی هوش هیجانی دارای برازش مطلوب است؛ بنابراین مدل پژوهش وضعیت برازش مناسبی دارد و بین برنامه درسی پنهان و خشونت جنسی با نقش میانجی هوش هیجانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
بحث: هرچقدر افراد از هوش هیجانی بیشتری برخوردار باشند بیشتر تحتتأثیر برنامه درسی پنهان قرار میگیرند؛ چراکه برنامه درسی پنهان بخشی مهم و تأثیرگذار از فرآیند آموزشی است که بهسادگی قابلدرک نیست، ولی بر جنبههای گوناگون آموزشی و تربیتی دانشجویان تأثیرگذار است.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
خشونت دریافت: 1400/2/5 | پذیرش: 1403/9/6 | انتشار: 1403/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول