طرح مسأله: مقاله با استناد به یافتههای پژوهشی به منظور شناسایی وضعیت موجود وزارت آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر تدوین یافته است. روش: در این پژوهش، پس از بررسی منابع، اسناد و مدارک و آمار، پرسشنامهای تهیه و طی چند مرحله به اجرا درآمد. جامعه آماری، مدیران، معاونان، مشاوران و کارشناسان، وزارت آموزش و پرورش و جمعی از متخصصان و صاحبنظران بودهاند. توصیف و تحلیل اطلاعات براساس ماتریس ارزیابی عوامل استراتژیک و محاسبات مربوط به آن انجام شده است. یافتهها: براساس نتایج حاصل از ارزیابی عوامل استراتژیک، آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر از لحاظ محیط داخلی در شرایط مطلوب نبوده و نقاط ضعف آن بیش از نقاط قوت بوده است. از حیث محیط خارجی هم در برابر تهدیدها و بهرهگیری از فرصتها برای پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر دانشآموزان از موفقیت چندانی برخوردار نبوده است. نتایج: وزارت آموزش و پرورش با شناخت تهدیدها و فرصتهای محیط خارجی و نقاط قوت و ضعف در محیط داخلی امکان سیاستگزاری و برنامهریزی بهتر در جهت پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر را به ویژه در برنامههای "مدرسه محور" خواهد یافت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |