دوره ۱۶، شماره ۶۳ - ( ۱۲-۱۳۹۵ )                   جلد ۱۶ شماره ۶۳ صفحات ۳۱۳-۲۸۱ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Agahi H, Ghorbani Piralidehi F, Seymohammadi S. (2017). An Investigation of Postgraduate Students’ Attitude toward Self-Employment (Case study of Campus of Agriculture and Natural Resources of Razi University in Kermanshah). refahj. 16(63), 281-313.
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2725-fa.html
آگهی حسین، قربانی پیر علیدهی فاطمه، صی محمدی سمیره. بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به خوداشتغالی ( مطالعه موردی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه رفاه اجتماعی ۱۳۹۵; ۱۶ (۶۳) :۳۱۳-۲۸۱

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-۱-۲۷۲۵-fa.html


چکیده:   (۵۳۶۵ مشاهده)

  مقدمه: خوداشتغالی بهترین گزینه برای آماده نمودن فراگیران نظام آموزش عالی جهت اشتغال در بازار کار در آینده و برخورد با مشکل بیکاری است. از آن‌جایی که نگرش روی رفتار فرد اثر دارد، بنابراین نگرش نسبت به خوداشتغالی در خوداشتغال شدن یا نشدن، بسیار مؤثر است. با تقویت نگرش دانشجویان، زمینه‌های اشتغال آنها در آینده فراهم شده و گامهای مؤثری در راستای توسعه اجتماعی به‌ویژه توسعه و بهبود موقعیت اجتماعی نسل جوان و تحصیلکرده در آینده برداشته می‌شود. در صورت نامطلوب بودن نگرش دانشجویان می‌توان برنامه‌های درسی مناسب را به منظور بهبود نگرش دانشجویان تدوین نمود. اکثر مطالعاتی که در نظام آموزش عالی ایران نگرشهای کارآفرینانه و خوداشتغالی دانشجویان را بررسی نموده‌اند از یک‌سری مقیاسهای از پیش تعیین شده استفاده نموده‌اند. این در حالی است که دانشجویان در بافت و جامعه‌های مختلفی از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زندگی می‌کنند و احتمال این‌که نگرشهای متفاوتی داشته باشند، وجود دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به خوداشتغالی به انجام رسید.
روش: رویکرد کلی تحقیق کمی-کیفی و به لحاظ هدف کاربردی است. در بخش کیفی از روش‌شناسی کیو استفاده شد اما تحلیل آن با نرم افزار SPSS انجام می‌شود. در مطالعات کیو پژوهشگر، نمونه را از میان افرادی انتخاب می‌کند که ارتباط خاصی با موضوع تحقیق دارند یا دارای عقاید ویژه‌ای هستند. جامعه مورد مطالعه در قسمت کمی شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه بودند (112 نفر از دانشجویان دکترا و 358 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد). برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 212 نفر به صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. همچنین در بخش کیفی از روش گلوله برفی برای نمونه‌گیری استفاده شد. بر این اساس تعدادی از دانشجویان به‌عنوان نمونه‌ تحقیق انتخاب شدند. پس از انجام 25 جلسه در قالب گروههای بحث متمرکز و مصاحبه‌های انفرادی با 52 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه، اشباع نظری حاصل شد؛ به این معنی که با انجام مصاحبه‌های بعدی اطلاعات دیگر به اطلاعات قبلی تحقیق افزوده نشد. در ضمن، رابطه‌ بین ویژگیهای فردی افراد مورد مطالعه با نگرش آنها نسبت به خود اشتغالی با استفاده از تحلیل همبستگی بررسی شد.
یافته‌ها: جنسیت، وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی روی نگرش افراد نسبت به خوداشتغالی مؤثر است. به منظور دسته‌بندی نگرشهای دانشجویان و تحلیل داده‌های تحقیق از تحلیل عاملی اکتشافی نوع کیو با استفاده از نرم‌افزار SPSSver.20 استفاده شد. تحلیل روش‌شناسی کیو نیز نشان داد که نگرش دانشجویان نسبت به خوداشتغالی شامل نگرش مسئولیت‌پذیر، نگرش خلاق، نگرش ریسک‌پذیر و نگرش مدیرگرا می‌باشد.
بحث: ویژگیهای شخصیتی دانشجویان در ایجاد و شکل‌گیری مفهوم انتزاعی و بسیار مهم نگرش نسبت به خوداشتغالی مؤثر است و حتی می‌تواند آینده آنها را تحت تأثیر این مفهوم ذهنی قرار دهد. جذاب و لذت‌بخش بودن خوداشتغالی، استقلال مالی حاصل از انجام فعالیتهای خوداشتغالی، ریسک‌پذیر بودن در انجام کارهای جدید، خلاقیت و این که سرنوشت هر فردی به‌دست خود اوست افراد را در دسته‌های جداگانه‌ای قرار می‌دهد.  
 

متن کامل [PDF 517 kb]   (۴۲۴۴ دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1395/12/23 | پذیرش: 1395/12/23 | انتشار: 1395/12/23

فهرست منابع
۱. احمدپور داریانی، م. (۱۳۸۱). کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها. تهران: انتشارات پردیس.
۲. استادزاده، ز. (۱۳۸۲). کارآفرینی، توسعه و اشتغال. نشریه رهیافت، ۲۹، ۷۱-۷۹.
۳. امیری، ع. ن. و مرادی، ی. (۱۳۸۷). نگرشهای کارآفرینانه دانشجویان و موانع آن. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، ۱۴(۳)، ۴۵-۶۸.
۴. بدری، ا.، لیاقتدار، م. ج.، عابدی، م. ر. و جعفری، ا. (۱۳۸۵). بررسی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، ۱۲(۲)، ۷۳-۸۱.
۵. بهنر، ج. و وانگ، م. (۱۳۸۴). نگرشها و تغییر آنها (ترجمه ع. مهداد). تهران: انتشارات جنگل.
۶. حسین‌پور، ا. و رضایی، م. (۱۳۸۹). بررسی گرایش دانشجویان کشاورزی به کارآفرینی. مجله توسعه کارآفرینی، ۳ (۱۰)، ۱۳۵-۱۵۳.
۷. حسینی، س. م.، حسینی، س. ج. ف. و سلیمانپور، م. ر. (۱۳۸۹). شناسایی و تحلیل موانع کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد. فصلنامة تحقیقات اقتصاد و توسعة کشاورزی ایران، ۴۱ و ۴۲(۳)، ۳۵۹-۳۶۸.
۸. حلاج، ز.، غیاثی، ع. ر و اسفرقی، س. (۱۳۹۳). بررسی نگرش دانشجویان دختر نسبت به خوداشتغالی و موانع آن (مطالعة موردی: دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی زابل). پنجمین کنگرة علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران، دانشگاه زنجان، ۱۳-۱۱ شهریور، ۱-۹.
۹. خوشگویان‌فرد، ع. (۱۳۸۸). روش‌شناسی کیو. تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
۱۰. شفیعی، ف.، رضوانفر، ا.، حسینی، س. م. و سرمدیان، ف. (۱۳۸۷). عوامل ارتباطی تأثیرگذار بر نگرش کشاورزان نسبت به کارگیری عملیات حفاظت خاک (مطالعه موردی: حوزه آبخیز کرخه و دز). مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، ۱۵(۶)، ۲۲۰-۲۳۳.
۱۱. صالحی عمران، ا. و رستمی، ف. (۱۳۸۶). آموزش عالی و پرورش روحیة کارآفرینی در دانشجویان «مورد بررسی: دانشگاه مازندران». مجموعه مقالات همایش ملی آموزش عالی و کارآفرینی (گذشته، حال، آینده)، دانشگاه علوم انسانی، دانشگاه سمنان، دسترسی از: http://rasekhoon.net/forum/thread/۵۵۴۴۳۵/page۱.
۱۲. عزیزی، ب. و حسینی، س. م. (۱۳۸۵)، نقش آموزش و توسعه کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی، مجله جهاد، ۲۷۴، ۱۶۵-۱۸۲.
۱۳. عزیزی، ب. و حسینی، س. م. (۱۳۸۵)، نقش آموزش و توسعه کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی، مجله جهاد، ۲۷۴، ۱۶۵-۱۸۲.
۱۴. غفاری، ه. (۱۳۸۷). بررسی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور اراک. همایش ملی توسعه کارآفرینی در آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی، ۱۷.
۱۵. قوامی، ه. (۱۳۸۲). بررسی خوداشتغالی در مقایسه با اشتغال دستمزدی. مجله تحقیقات اقتصادی، ۳۸(۲)، ۱۵۱-۱۷۲.
۱۶. کریمی، س. (۱۳۹۴). بررسی آثار مستقیم، غیرمستقیم و تعدیلی محیط نهادی بر قصد کارآفرینانة دانشجویان کشاورزی. توسعة کارآفرینی، ۸(۲)، ۳۷۱-۳۹۰.
۱۷. موحدی، ر. و چرختابیان، ط. (۱۳۹۲). تحلیل زمینه‌های خوداشتغالی و اشتغال زایی دروس تخصصی رشتة ترویج و آموزش کشاورزی. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، ۹(۲)، ۱۴۵-۱۶۵.
۱۸. موحدی، ر.، لطیفی، س. و زلیخایی سیار، ل. (۱۳۹۳). عاملهای مؤثر بر نگرش دانشجویان مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی همدان نسبت به خوداشتغالی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، ۲۹، ۳-۱۱.
۱۹. میرزامحمدی، م. ح.، امیری، م. و پورطهماسبی، س. (۱۳۸۷). بررسی موانع توسعة کارآفرینی در دانشگاه شاهد از نظر اعضای هیئت علمی در سال تحصیلی ۱۳۸۷-۱۳۸۶. نامه آموزش عالی، ۱(۴)، ۳۳-۵۰.
۲۰. هزارجریبی، ج. (۱۳۸۲). توسعة کارآفرینی و دانش‌آموختگان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، ۹(۴)، ۱۵۹-۱۷۶.
۲۱. یارایی، ع. ر. (۱۳۸۸). بررسی برخی روحیات کارآفرینی در بین دانشجویان و مقایسة آن با مدیران صنایع. پایان نامه منتشرنشده، دانشگاه شیراز، شیراز.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb