دوره ۱۶، شماره ۶۲ - ( ۷-۱۳۹۵ )                   جلد ۱۶ شماره ۶۲ صفحات ۲۷۷-۲۲۵ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nouroozi F, Petrami A. (2016). A Survey on Life Style and Relevant Social Determinants in Students of the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. refahj. 16(62), 225-277.
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2682-fa.html
نوروزی فیض اله، پت رامی آذر. بررسی سبک زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن رفاه اجتماعی ۱۳۹۵; ۱۶ (۶۲) :۲۷۷-۲۲۵

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-۱-۲۶۸۲-fa.html


چکیده:   (۷۵۹۲ مشاهده)

مقدمه: سبک زندگی از جمله مفاهیمی است که در دنیای امروزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بخشی از زندگی است که عملا در حال تحقق یافتن بوده و دربردارنده طیف کامل فعالیتهایی است که افراد در زندگی روزمره انجام می‌دهند.. در پژوهش حاضر انواع سبک زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن بررسی شده است. با توجه به موضوع، تئوریهای جامعه شناختی افرادی نظیر وبلن، زیمل، بوردیو، پاتنام، گیدنز، چینی، اوسیم، فاضلی، پترسون، گانزبوم و دی‌گراف و همچنین تئوریهای روان شناختی اریکسون، آدلر و کورت لوین مورد بررسی قرار گرفت.

روش: این پژوهش با روش پیمایش بین 313 نفر دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انجام گردید. جهت نمونه‌گیری از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران و روش نمونه‌گیری طبقه‌ای استفاده شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق‌ساخته بود که ابتدا با 30 پرسشنامه پیش آزمون انجام شد و پس از تأیید روایی و پایاییسؤالات، سایر پرسشنامه‌ها نیز تکمیل و داده‌ها از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. سبک زندگی در 4 حوزه مدیریت بدن، سلامت، مصرف و اوقات فراغت تعریف و سنجش شد و دانشجویان برحسب ویژگیهای سبک زندگی، به سه طبقه سنتی، مدرن و ترکیبی دسته‌بندی شدند جهت آزمون فرضیات، از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، T دو نمونه مستقل و F، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر استفاده شد.

یافته‌ها: در میان انواع سبک زندگی (سنتی، مدرن و ترکیبی)، اکثریت دانشجویان (60.1%) سبک زندگی ترکیبی داشته‌اند. همچنین میان متغیرهای تحصیـلات، سن و سرمایـه اجتماعـی با متغیر سبک زندگی همبستگـی وجود دارد. این درحالی است که همبستگی میان متغیرهای وضعیت اشتغال، مدت زمان اقامت در شهر و جنس با متغیر وابستـه تأیید نگردید. با توجه به ضرایب رگرسیونی، تنها متغیرهای سرمایه اجتماعی و سن به‌طور مستقیم و مثبت بیشترین تأثیر را بر سبک زندگی دارند (متغیر سن با بتای 0.21 و متغیر سرمایه اجتماعی با بتای 0.15 بیشترین تأثیرات را بر متغیر وابسته داشته‌اند). اگرچه متغیرهای مستقل دیگــر (وضعیت اشتغال، تحصیلات، جنس و مدت اقامت در شهر) به‌طور غیر مستقیـم تأثیری جزئی بر سبک زندگــی داشتند، ولی مجموع تأثیـرات آنها بر متغیر مستقـل منفی و معکـوس بود.

بحث : پژوهش حاضر نشان داد که با افزایش سن (در فاصله سنی 50-20سال) سبک زندگی دانشجویان مدرن‌تر می‌شود و درمیان متغیرهای اجتماعی، متغیرسن بیشترین تأثیر را بر سبک زندگی دانشجویان داشته است. بدین معنی که هرچه سن دانشجویان در گروه سنی مذکور بیشتر باشد نیازها متنوع‌تر شده و در نتیجه سبک زندگیشان مدرن‌تر خواهد بود. لذا به نظر می‌رسد در بررسی سبک زندگی دانشجویان غیر از عوامل یاد شده، می‌توان عامل یا عوامل دیگری را نیز دخیل دانست. همچنین بین انواع سبک زندگی (مدرن، ترکیبی و سنتی)، اکثریت دانشجویان سبک زندگی ترکیبی داشته‌اند که نشان می‌دهد علی‌رغم توسعه شهرنشینی و مدرنیسم، هنوز ارزشهای سنتی اهمیت خود را در میان جوانان حفظ نموده‌اند و این مسأله می‌تواند متأثر از آموزه‌های دینی و فرهنگ ایرانی ما باشد.

متن کامل [PDF 816 kb]   (۶۷۰۲ دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1395/11/11 | پذیرش: 1395/11/11 | انتشار: 1395/11/11

فهرست منابع
۱. ابراهیمی، ق. ع وع، بهنوئی گدئه (۱۳۸۹). بررسی جامعه‌شناختی سبک زندگی جوانان و مؤلفه‌های آن در بین دختران و پسران شهر بابلسر، مجله مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ۱۸، ۱۳۹-۱۶۴ .
۲. ابراهیمی، ق. ع. (۱۳۹۰). بررسی جامعه‌شناختی تأثیر سرمایه فرهنگی بر مدیریت بدن. فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، ۲۳(۱)، ۱۳۰-۱۲۵.
۳. احمدی، ع. ا. و دیگران (۱۳۹۱). بررسی سبک زندگی و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان مرکز جامع علمی - کاربردی زندان تبریز. دو فصلنامه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، ۲، ۳۱-۱.
۴. آوتویت، و. و باتامور، ت. (۱۳۹۲). فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم (ح. چاوشیان، ترجمه). تهران: نشر نی.
۵. بابانژاد، م. و دیگران (۱۳۹۲). بررسی سبک زندگی و پیش بینی تغییرات عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان رشته بهداشت. مجله سلامت و بهداشت، ۲، ۱۵۵-۱۴۷.
۶. بوردیو، پ. (۱۳۹۰). نظریه کنش؛ دلایل عملی و انتخاب عقلانی (م. مردیها، ترجمه). چاپ چهارم، تهران: انتشارات نقش و نگار.
۷. پاتنام، ر. (۱۳۸۰). دموکراسی و سنتهای مدنی، چاپ اول، تهران: انتشارات روزنامه سلام.
۸. پیراهری، ن. و عبیدی، ف. (۱۳۹۲). بررسی سبک زندگی در بین دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. در مجموعه مقالات تحولات سبک زندگی در ایران، جلد دوم، تهران: نشر تیسا، ۶۴۷-۶۴۱.
۹. تاج الدین، م. ب. (۱۳۸۸). سرمایه اجتماعی و قشربندی اجتماعی (رساله دکتری منتشرنشده). دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران.
۱۰. ترکاشوند، ا. (۱۳۸۸). اصلاح الگوی مصرف؛ مفاهیم و شیوه‌های تأثیر گذاری بر مخاطب. قابل دسترسی در: www.tvr.iribtv.ir .
۱۱. توسلی، غ. ع. (۱۳۸۳). فضای منازعه آمیز نظریه پیر بوردیو. نامه علوم اجتماعی، ۷، ۹۹-۹۶.
۱۲. چاوشیان، ح. (۱۳۸۱). سبک زندگی و هویت اجتماعی؛ مصرف و انتخابهای ذوقی به‌عنوان وجه تمایز و تشابه در دوران مدرنیته اخیر (رسالة دکتری منتشرنشده). دانشگاه تهران، تهران.
۱۳. ذوالفقاری، م. (۱۳۸۹). بررسی تأثیر عوامل اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی بر سبک زندگی و الگوی مصرف افراد در شهر تهران (پایان‌نامة کارشناسی ارشد منتشرنشده). دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، تهران.
۱۴. ربانی، ر. و رستگار، ی. (۱۳۸۷). جوان، سبک زندگی و فرهنگ مصرفی. ماهنامه مهندسی فرهنگی، ۳ (۲۴-۲۳)، ۵۳-۴۴.
۱۵. رستگار، ی. (۱۳۸۷). بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر سبک زندگی جوانان شهر شیراز (پایان‌نامة کارشناسی ارشد منتشرنشده). دانشگاه اصفهان، اصفهان.
۱۶. زارع، ب. و فلاح، م. (۱۳۹۰). بررسی سبک زندگی جوانان در شهر تهران و عوامل مؤثر بر شکل‌گیری آن. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، ۴(۵)، ۱۰۵-۷۵.
۱۷. سام آرام، ع. ا. (۱۳۸۸). بررسی رابطه سلامت اجتماعی و امنیت اجتماعی با تأکید بر رهیافتت پلیس محور. فصلنامه علمی-پژوهشی انتظام اجتماعی، ۱، ۲۹-۹.
۱۸. ستوده، ه. ا. (۱۳۷۹). روان‌شناسی اجتماعی. چاپ سوم، تهران: نشر نی.
۱۹. شالچی، و. (۱۳۸۷). سبک زندگی جوانان کافی شاپ. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، ۱(۱)، ۱۱۵-۹۳.
۲۰. شفرز، ب. (۱۳۸۳). مبانی جامعه شناسی جوانان (ک. ا. راسخ، ترجمه). چاپ دوم، تهران: نشر نی.
۲۱. فاضلی، م. (۱۳۸۲). مصرف و سبک زندگی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات.
۲۲. فاضلی، م. (۱۳۸۷). تصویری از سبک زندگی فرهنگی جامعه دانشجویی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، ۱(۱)، ۱۹۸-۱۷۵.
۲۳. قدسی زاده، آ. (۱۳۹۲). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر سبک زندگی در مناطق شرق تهران (پایان‌نامة کارشناسی ارشد منتشرنشده). دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، تهران.
۲۴. کریمی، ی. (۱۳۸۹). رابطه سرمایه اجتماعی و سبک زندگی (پایان‌نامة کارشناسی ارشد منتشرنشده). دانشگاه اصفهان، اصفهان.
۲۵. کلانتری، ع. ا. (۱۳۸۸). اسلام و الگوی مصرف. چاپ پنجم، تهران: مؤسسه بوستان کتاب.
۲۶. کلانتری، ع. ح. و دیگران (۱۳۸۹). تحصیلات و مصرف فرهنگی در شهر تهران. فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، ۱(۲)، ۱۳۱-۱۱۱.
۲۷. گرجی، خ. و دیگران (۱۳۹۰). سنخ شناسی سبک زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس. همایش ملی آسیب شناسی مسائل جوانان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان ،هفتم اسفند ماه ۱۳۹۰،۱۱۵۰- ۱۱۴۷.
۲۸. گیدنز، آ. (۱۳۸۰). مدرنیته و مدرنیسم (ح. ع. نوذری، ترجمه). چاپ سوم، تهران: انتشارات نقش جهان.
۲۹. مجدی، ع. ا. (۱۳۸۹). بررسی سبک زندگی جوانان ۲۹-۱۵ ساله شهر مشهد (رسالة دکتری منتشرنشده). دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.
۳۰. منصوریان، ع. و دیگران(۱۳۸۸). سبک زندگی و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دانشگاههای شهرگرگان. مجله دانشگاه علوم پزشکی جهرم، ۱(۷)، ۶۲- ۶۵.
۳۱. منصوریان، ع. و دیگران(۱۳۸۸). سبک زندگی و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان دانشگاههای شهرگرگان. مجله دانشگاه علوم پزشکی جهرم، ۱(۷)، ۶۲- ۶۵.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb