دوره 16، شماره 62 - ( 7-1395 )                   جلد 16 شماره 62 صفحات 141-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shaykh Baygloo R. (2016). Investigating the Effect of Transportation Development Indicators on Road Traffic Casualties. refahj. 16(62), 103-141.
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2679-fa.html
شیخ بیگلو رعنا. بررسی اثر شاخصهای توسعه حمل‌ونقل بر فراوانی صدمات ترافیک جاده‌ای رفاه اجتماعی 1395; 16 (62) :141-103

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2679-fa.html


چکیده:   (4873 مشاهده)

مقدمه: در ایران، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفهای جاده‌ای در یک سال، معادل جمعیت یک یا چند شهر کوچک است. در این حوادث، علاوه بر ازدست‌رفتن تعداد زیادی از جمعیت و بروز مصدومیتها و معلولیتهای جسمی برای تعداد زیادی از افراد، پیامدهای منفی اقتصادی، اجتماعی و روانی متعدد دیگری نیز ایجاد می‌شود. با توجه به فراوانی و شدت حوادثی که در تجربه سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای ایران ثبت شده است، پژوهش حاضر به بررسی اثر شاخصهای توسعه حمل‌ونقل بر فراوانی صدمات ترافیک جاده‌ای استانهای کشور پرداخته است.

روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و در زمره مطالعات کاربردی است که به بررسی وضعیت استانهای کشور ازنظر شاخصهای حمل‌ونقل با استفاده از روش شاخص ترکیبی توسعه و محرومیت پرداخته و اثر این شاخصها را بر متغیرهای حوادث جاده‌ای شامل تعداد مرگ‌ومیر و تعداد مصدومان ناشی از تصادف رانندگی را با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره بررسی کرده است.

یافته‌ها: ازنظر شاخصهای توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، استانهای تهران، اصفهان و مازندران وضعیت بهتری نسبت به سایر استانها دارند و اردبیل، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی از مطلوبیت کمتری برخوردارند. بیش از 50% تغییرات متغیر «تعداد مرگ‌ومیر» و بیش از 85% تغییرات «تعداد مصدومان» ناشی از تصادفهای رانندگی از طریق ترکیب خطی شاخصهای مورد مطالعه تبیین شده است؛ همچنین در آن دسته از استانهای کشور که با تقاضای سفر بیشتری مواجه هستند، شاخص ایمنی در سطح پایین‌تری قرار دارد.

بحث: بر اساس یافته‌های پژوهش، شاخصهای مربوط به تقاضای سفر مانند «حمل‌ونقل مسافر و کالا» و «شرکتها و مؤسسات حمل‌ونقل» و «ایمنی» تأثیر معنی‌داری بر تعداد مرگ‌ومیر و مصدومان ناشی از حوادث و تصادفهای رانندگی دارند. درواقع، هرچه میزان تقاضای سفر بیشتر باشد، افزایش رفتارهای ترافیکی مخاطره‌آمیز رانندگان ازیک‌طرف و کیفیت پایین ایمنی راه و جاده از طرف دیگر در افزایش وقوع سوانح و صدمات ترافیک جاده‌ای مؤثر هستند.

متن کامل [PDF 784 kb]   (5054 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1395/11/11 | پذیرش: 1395/11/11 | انتشار: 1395/11/11

فهرست منابع
1. استادی جعفری، م. و رصافی، ا. ع. (1392). ارزیابی سیاستهای توسعه پایدار در بخش حمل‌ونقل شهری با استفاده از مدلهای سیستم پویایی مطالعه موردی: شهر مشهد. مدیریت شهری، 31، 294-281.
2. امانپور، س.، نعمتی، م. و علیزاده، ه. (1393). ارزیابی و اولویت‌سنجی شاخصهای پایداری حمل‌ونقل شهری با استفاده از منطق فازی نمونه موردی: شهر اهواز. فصلنامه فضای جغرافیایی، 47، 231-213.
3. امین منصور، ب. (1379). نقش فاکتورهای مؤثر در تصادفات جاده‌ای و شهری در استان اصفهان. پژوهش در علوم پزشکی، 5(2)، 126-123.
4. امین ناصری، م. ر. و محمودآبادی، ع. (1386). مدل ظرفیت‌سنجی ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای. فنی و مهندسی مدرس، 27، 14-1.
5. باقری خلیلی، ف. و شیخ‌الاسلامی، ع. ر. (1390). تحلیلی بر تحقیقات انجام شده در زمینة عوامل مؤثر بر وقوع تصادفات در راههای برون‌شهری. راهور، 8(15)، 116-93.
6. بروجردیان، ا. م.، صفارزاده، م. و قاسم‌زاده خشکرودی، ع. (1394). استفاده از مدلهای اقتصادسنجی فضایی در پیش‌بینی نرخ تصادفات راه. فصلنامه مهندسی حمل‌ونقل، 6(3)، 396-383.
7. پاک‌گوهر، ع. ر.، خلیلی، م. و صفارزاده، م. (1389). بررسی علل و عوامل مؤثر در کاهش تصادفات جاده‌ای ایران با استفاده از مدلهای رگرسیونی LR، CRT و GLM. دانش انتظامی، 46، 106-77.
8. پاک‌گوهر، ع. ر. و کاظمی، م. (1391). تعیین تأثیر مؤلفههای خطای رانندگی در شدت تصادفات. فصلنامه مطالعات پژوهشی راهور، 1(3)، 102-75.
9. پورطاهری، م.، باقری سرنجیانه، ن. و رکن‌الدین افتخاری، ع. ر. (1391). ارزیابی قابلیت دسترسی به نظام حمل‌ونقل و نقش آن در توسعة سکونتگاههای روستایی. مدرس علوم انسانی (برنامه‌ریزی و آمایش فضا)، 78، 110-89.
10. حبیبی نوخندان، م. و کرمی، ش. (1387). مکان‌یابی بهینة استقرار سنجنده‌های هواشناسی جاده‌ای در سیستم حمل‌ونقل هوشمند (ITS) مطالعه موردی محورهای تهران- کرج. پژوهشنامه حمل‌ونقل، 5(3)، 294-287.
11. خیرآبادی، غ. ر. و بوالهری، ج. (1391). نقش عوامل انسانی در تصادفات جاده‌ای. تحقیقات علوم رفتاری، 22، 78-69.
12. دائی کریم‌زاده، س.، عمادزاده، م. و کامکار دلاله، ه. (1388). اثر سرمایه‌گذاری دولت در بخش حمل‌ونقل بر رشد اقتصادی در ایران. فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 10، 82-63.
13. راضی اردکانی، ح. ا.، حاتمی، ع. و نجف، پ. (۱۳۹۱). بررسی تأثیر جنسیت رانندگان در عوامل مؤثر بر شدت تصادفات درون‌شهری. یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک ایران، تهران، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، دسترسی در: http://www.civilica.com/Paper-TTC11-TTC11_242.html
14. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای (1392). پنج سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی دوره 1390-1386. تهران: نقش گستران سرمدی.
15. سلمانی، م.، رمضان‌زاده لسبویی، م.، دریکوند، م. و ثابتی، ف. (1387). بررسی عوامل مؤثر بر تصادفات جاده‌ای و ارائة راهکارهایی برای کاهش آن مورد مطالعه: منظومه روستایی جنوب خور و بیابانک. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 65، 104- 87.
16. سلمانی، م.، رمضان‌زاده لسبویی، م.، دریکوند، م. و ثابتی، ف. (1387). بررسی عوامل مؤثر بر تصادفات جاده‌ای و ارائة راهکارهایی برای کاهش آن مورد مطالعه: منظومه روستایی جنوب خور و بیابانک. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 65، 104- 87.
17. شهابی، ه.، خورشیددوست، ع. ­. و حسینی، م. ک. (1390). ارزیابی نقش عناصر اقلیمی بر تصادفات جاده‌ای (مطالعه محور سقز-سنندج). فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، 102، 212-189.
18. کلانتری، خ. (1380). برنامه‌ریزی و توسعة منطقه‌ای. تهران: انتشارات خوشبین و انوار دانش.
19. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (1392). بررسی دلائل و هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی حوادث رانندگی در کشور. دسترسی در: http://rc.majlis.ir/fa/news/show/860393.
20. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (1394الف). چالشهای حمل ونقل کشور و مصرف انرژی در بخش زمینی (زیربخشهای جاده‌ای و ریلی). معاونت پژوهشهای زیربنایی و امور تولیدی (دفتر مطالعات زیربنایی)، تهران.
21. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (1394ب). بخش حمل‌ونقل در برنامه ششم توسعه. معاونت پژوهشهای زیربنایی و امور تولیدی (دفتر مطالعات زیربنایی)، تهران.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb