بشر از دیرباز برای بیان آرزوها، خواستهها، دیدگاهها، تبلیغات، ناکامیها و بهطور کلی به جا گذاشتن اثری از خود (یادگاریها) مطالبی را بر دیوارها درج کرده تا دیگران را به خواندن و شنیدن حرفهای خود برانگیزد؛ گرچه ممکن بود در این راه صدمات و خساراتی را به اموال عمومی و ابنیه ملی و تاریخی وارد آورد. امروز آسیبشناسان اجتماعی از دیوارنویسی به عنوان نوعی مسئله اجتماعی یاد میکنند چرا که علاوه بر تخریب اموال عمومی گاهی موجب تشویش و هراس عمومی نیز میشود.
مقاله حاضر به منظور بررسی و شناسایی مطالب درج شده بر دیوار کلاسهای دانشگاه شهید باهنر کرمان تدوین شده است. از آنجا که هدف اصلی پژوهش تحلیل محتوای نوشتههای روی دیوارها بوده، سعی شده این مطالب در قالب مفاهیمی چون زندگی، عشق، ارتباط بین دو جنس (زن و مرد)، ارزشها و هنجارهای اجتماعی، مسائل آموزشی دانشگاه بهخصوص رابطه استاد و دانشجو و ... بررسی شود. مطالعه اعداد، ارقام، تاریخها، تصاویر، اشکال و ریشه زبانی اسامی از اهداف دیگر این پژوهش است که محقق جهت دستیابی به آن همت گمارده است.
روش تحقیق این مقاله مشاهده غیرمستقیم است بدین معنی که مطالب موجود بر روی دیوارها (شامل 2047 مطلب) پس از مشاهده، بر روی فیشهایی منتقل گشته، سپس با بهرهگیری از تکنیک تحلیل محتوا، بر حسب موضوع طبقهبندی و تجزیه و تحلیل شدهاند.
یافتهها نشان داد که بیشترین مطالب و مفاهیم اجتماعی، اشکال و تصاویر، اسامی، مطالب لاتین، تاریخها و اعداد در دانشکده فنی و مهندسی مشاهده شده و کمترین آن در دانشکده پزشکی موجود میباشد. همچنین از بین تمامی مفاهیم ادبی و اجتماعی «عشق» بیشترین فراوانی را در هر سه دانشکده به خود اختصاص داده است. به لحاظ فراوانی، پس از عشق، رابطه بین دو جنس، مسائل آموزشی (مانند امتحان، تقلب و انتقاد از استاد و...)، زندگی و امید به آن و تأکید بر هنجارهای قومی و اجتماعی در رتبههای بعدی قرار دارند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |