طرح مسأله: طرح حاضر با هدف طراحی، ارزیابی و اجرای دوره آموزش پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر برای دانشآموزان مقطع متوسطه انجام یافته است. روش: روش تحقیق، طرح نیمهآزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه میباشد. نگرشسنج دانشآموزان به مواد مخدر، پس از بررسی مبانی نظری مرتبط و ابزارهای پیشین به صورت مقدماتی طراحی گردید. جهت اجرای دوره، 2 گروه از دانشآموزان مقطع دبیرستان در پایه سوم انتخاب شدند. پس از اجرای پیشآزمون بر روی گروهها دوره آموزشی طی 4 جلسه برای گروه آزمایشی برگزار و سپس پسآزمون اجرا گردید. در نهایت، دادهها با استفاده از آزمونهای t مستقل وتحلیل کو واریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشآموزانی که دوره آموزش پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر را گذراندند (گروه آزمایشی)، نگرش منفیتری به سوء مصرف مواد مخدر از گروه آموزش ندیده (گروه گواه) دارند. نتایج: با توجه به اینکه دوره فرد ـ مدار، پس از بررسی سایر دورهها و در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف آنها طراحی و به تأیید اساتید روانشناسی رسیده است و با عنایت به اینکه اثر بخشی آن در طرح نیمه تجربیِ اجرا شده، اثبات گردیده، اجرای دوره برای دانشآموزان مقطع متوسطه در سطح پیشگیری اولیه پیشنهاد میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |