طرح مسأله: دگرگونیهای پدید آمده در چند دهه اخیر به نحو چشمگیری بر شکلگیری و تشدید مشکلات اجتماعی جوانان تأثیر گذارده است. از جمله مشکلات اجتماعی میتوان به «احساس آنومی» در میان افراد اشاره کرد که بازتاب شرایط نابسامان و آنومیک جامعه است. مقاله حاضر به سنجش احساس آنومی اقتصادی در میان جوانان شهر تهران و برخی عوامل تأثیرگذار بر آن میپردازد. روش: پس از بررسی منابع و نظریهها و تدوین چارچوب نظری، با شیوه پیمایش و استفاده از پرسشنامه و مصاحبه، اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد. حجم نمونه 816 نفر از جوانان شهر تهران بوده که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و به صورت تصادفی انتخاب شدند. یافتهها: نسبت قابل توجهی از جوانان در ارزیابی خود وضعیت نابسامان و آنومیک جامعه را به تصویر میکشند و در حالتی از گسستگی میان خود و جامعه قرار دارند. این احساس آنومی اقتصادی متأثر از عوامل فردی، خانوادگی، نگرشها و حالات سردرگمی، بدبینی و بیاعتمادی در جوانان است. نتایج: یافتههای پژوهش منطبق با نظریههای جامعهشناختی به ویژه آراء دورکیم و مرتون نشان میدهد احساس آنومی اقتصادی، در حقیقت، عدم تناسب نیازها و اهداف و امکانات مالی و اقتصادی و راههای دستیابی به آن اهداف بوده که در شخصیت جوانان درونی شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |