مقدمه:
برقراری ارتباط با دیگران از نیازهای ذاتی و فطری انسانهاست و ازآنجاکه انسانها بهلحاظ زبانی، قومی، نژادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارای تفاوتهای عمیقی هستند، تنها راه برقراری ارتباط سالم و فارغ از ستیزهجویی، وجود مدارای اجتماعی بین ایشان است. مطالعه حاضر با هدف ارائه
تحلیلی بر وضعیت مدارا در جامعهمطالعه شده و شناسایی ابعاد و میزان آن بین ساکنان اصفهان انجام شد.
روش:
این پژوهش مطالعهای مقطعی با روش پیمایشی است. برای بررسی تحقیقات در این زمینه از روش اسنادی و برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه
محقق ساخته استفاده شد. سطح تحلیل این پیمایش خرد و واحد تحلیل آن فرد است. جامعه آماری شامل همه افراد 18 سال به بالای ساکن شهر اصفهان میباشد. نمونه تحقیق براساس فرمول کوکران385 نفر برآورد شد که به منظور افزایش دقت به ۴۰۶ نفر رسانیده شده است. نمونهگیری تحقیق با روش نمونهگیری مضاعف انجام شده است. از آزمونهای همبستگی و مقایسه میانگینها برای بررسی دادهها استفاده شد.
یافتهها:
برخی یافتههای مهم این تحقیق حاکی از وجود رابطه معنیدار بین متغیرهای مستقلی همچون سن، وضعیت تأهل، درآمد، جامعهپذیری قومی، قوممداری و سرمایه فرهنگی با متغیر وابسته مدارای اجتماعی است.
نتایج:
ارتباط معنیدار و منفی بین دو متغیر قوممداری یا جامعهپذیری قومی با مدارای اجتماعی، نشان میدهد که هرچه فرد تعلق بیشتری به ابعاد قومیتی خود داشته یا جامعهپذیری شدیدتری را تجربه کرده باشد، مدارای اجتماعی او در زمینههای مختلف کمتر است؛ اما این نتیجه در خصوص ارتباط بین مصرف رسانه یا سرمایه فرهنگی با مدارای اجتماعی به شکل مثبت و معنیدار بهدست آمد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |