مقدمه: در این پژوهش مهمترین عوامل مرتبط با سلامت اجتماعی معلمان شهر مراغه، شناسایی و تجزیه و تحلیل شده است. سپس بر آن مبنا، راهکارها و پیشنهادهای کاربردی، برای برنامهریزیها و سیاستگذاریهای کلان، به منظور ارتقاء سلامت اجتماعی آنان ارائه شده است. روش: روش پژوهش حاضر، پیمایش و جامعۀ آماری آن، تمام معلمان مقاطع مختلف تحصیلی شهر مراغه است. روش نمونهگیری از نوع تصادفی طبقهای است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد اندازهگیری سلامت اجتماعی کیز و خودساخته استفاده شده است. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمونهای تحلیل پراکنش یک طرفه ( ANOVA ) و T و ضریب همبستگی پیرسن تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها: ارتباط متغیرهای مستقل جنسیت، سن، طبقۀ اجتماعی و رضایت از شغل با متغیر وابستۀ سلامت اجتماعی در میان معلمان شهر مراغه بررسی شد. براساس یافتهها، بین متغیرهای رضایت از شغل و سن و طبقۀ اجتماعی با سلامت اجتماعی افراد مطالعه شده رابطۀ معناداری با ضریب اطمینان ۹۹ درصد اطمینان به دست آمد، درحالیکه بین دو جنس زن و مرد از نظر سطح سلامت اجتماعی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
بحث : این بررسی نشان میدهد بین سلامت اجتماعی معلمان و میزان رضایت از شغل و نوع طبقۀ اجتماعی و سن رابطه وجود دارد. افرادی که از شغل خود راضی بودند، وضع سلامت اجتماعی آنها در حد بالایی بود. همچنین بین میزان سلامت اجتماعی و طبقۀ اجتماعی معلمان رابطۀ مستقیم وجود داشت. جنسیت افراد در میزان سلامت اجتماعی آنها تأثیرگذار نبود. با توجه به نمرات کسب شده، بیش از ۸۵ درصد از معلمان شهر مراغه از سلامت اجتماعی در حد متوسط و بالایی برخوردار بودند
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
رفاه اجتماعی دریافت: 1392/5/22 | پذیرش: 1392/9/2 | انتشار: 1392/9/2