دوره 23، شماره 91 - ( 11-1402 )                   جلد 23 شماره 91 صفحات 321-279 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S, Afrasiabi H. (2024). Market-Seeking in Cosmetic Surgery: Women's Lived Experiences in Beauty Clinics. refahj. 23(91), : 8 doi:10.32598/refahj.23.91.212.5
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4144-fa.html
حسینی سیده هاجر، افراسیابی حسین. بازارجویی در جراحی‌های زیبایی: تجربه زیستۀ زنان در کلینیک‌های زیبایی رفاه اجتماعی 1402; 23 (91) :321-279 10.32598/refahj.23.91.212.5

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4144-fa.html


چکیده:   (868 مشاهده)
مقدمه: اگرچه تلاش برای زیبا به­ نظر رسیدن، یک رفتار اجتماعی تاریخی است، اما ترسیم ویژگی­های زیبایی و «بازارجویی» برای جستجو و رونق­‌بخشی به بازار عمل­های زیبایی، چالش جدیدی است که می‌­تواند آسیب­هایی برای جراحان و بیمارمشتریان در پی داشته باشد. هدف تحقیق، شناخت زوایای بازارجویی جراحی­های زیبایی براساس تجربه زیسته زنان جراحی­‌شده است.
روش: یک تحقیق کیفی پدیدارشناختی از نوع استعلایی طبق مدل موستاکاس و با انتخاب هدفمند 11 بیمارمشتری زن که طی 12 ماه قبل از مصاحبه حداقل یک جراحی زیبایی یا جراحی و ترمیم در یک عضو از بدن خود را تجربه نموده‌­اند انجام شد. داده‌­ها در کلینیک­های جراحی زیبایی شهر زنجان با روش مصاحبۀ نیمه­‌ساخت­‌یافته تا رسیدن به اشباع نظری جمع‌آوری شد. کدگذاری داده­‌ها در نرم‌­افزار MAXQDA.20 و اعتباریابی داده‌­ها با بازبینی انعکاسی(بازتابی محقق) و بازبینی همتایان انجام شد.
یافته‌ها: بازارجویی جراحی زیبایی در 7 مضمون اصلی و 26 مضمون فرعی پدیدار شد. شرایط مؤثر بر پدیده در 5 مضمون اصلی «اغواگری اینترنتی»، «مشاوره بازارطلب و تعیین­‌کننده»، «تعبیه بازار جراحی در جامعه»، «موضع­‌یابی عمل جراحی»، و «مداخله در بازارجویی»؛ و شرایط متأثر از پدیده در 2 مضمون اصلی «اختلال اجتماعی و رابطه‌­ای» و «اختلال و فروپاشی روانی» پدیدار شدند و در ابرمضمون «بازارجویی چندوجهی و درهم­‌تنیده» گردهم آمدند.
بحث: بازارجویی جراحی زیبایی، یک پدیدۀ چندوجهی و درهم­‌تنیده (با وجوهی نظیر اغواگری اینترنتی، مشاورۀ بازارطلب، تعبیه اجتماعی و...) است. کنترل­‌نشدگی بازارجویی، تجسّم­های غیرواقعی و ایدآل­‌گرایانه و ناهمخوانی آن با نتایج جراحی و اختلالات اجتماعی و روانی را شکل می­‌دهد. بنابراین، تعدیل پدیده از طریق مداخلات اجتماعی، آموزش اخلاق پزشکی و آموزش هوشیاری­‌بخش اجتماعی، به‌­منظور اصلاح دیدگاه جراحان و بیمارمشتریان نسبت به شرایط جراحی زیبایی، پیشنهاد می‌­شود.
شماره‌ی مقاله: 8
متن کامل [PDF 669 kb]   (482 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (439 مشاهده)  
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: زنان
دریافت: 1401/8/12 | پذیرش: 1402/7/29 | انتشار: 1402/11/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb