دوره 21، شماره 82 - ( 8-1400 )                   جلد 21 شماره 82 صفحات 181-161 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Payanifar N, sedaghatzadegan S, mousavi M T, Rafiei H. Designing a model for proper interaction between charities and Imam Khomeini Committee in Iran. refahj. 2021; 21 (82) :161-181
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3737-fa.html
پایانی فر ناصر، صداقت زادگان شهناز، موسوی میرطاهر، رفیعی حسن. طراحی مدل برای تعامل مناسب نهادهای خیریه و کمیته امداد امام خمینی(ره) در ایران. رفاه اجتماعی. 1400; 21 (82) :181-161

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3737-fa.html


چکیده:   (103 مشاهده)
مقدمه: هدف از مطالعه حاضر ارائه مدل جهت تعامل مناسب نهادهای خیریه و کمیته امداد امام خمینی(ره) در ایران است. روش تحقیق: روش مطالعه حاضر از نوع کیفی ودلفی است.دلفی فرایندی است که دارای ساختارپیش بینی وکمک به تصمیم گیری درطی راندهای پیمایشی،جمع آوری اطلاعات ودرنهایت،اجماع گروهی است و به سؤال چه می تواند/ چه بایدباشد؟پاسخ می دهد. بدین ترتیب جهت دستیابی به توافق و اجماع نظری متخصصان در ارتباط با راهها و نحوه تعامل میان کمیته امداد و موسسات خیریه ، جامعه آماری تحقیق از(23 نفر) از افراد (مدیران و کارشناسان، اساتید دانشگاه) در موسسه های خیریه وکمیته امداد امام خمینی تشکیل شدند.
یافته های تحقیق:  مدل و ارائه خدمت رسانی در خیریه ها با  کمیته امداد تفاوت های بسیاری دارد؛ تنوع طرح ها در خیریه ها بر خلاف  امداد بسیار کم است، موسسات خیریه‌ بویژه موسسات معروف و شناخته شده در کارهای تخصصی؛ از مدیریت بالایی برخوردارند.
بحث و نتیجه گیری: زمینه ها و شریط موجود؛ پاسخگویی به نیاز محرومین، موازی کاری نهادهای امداد رسان و موسسات خیریه، کاهش اعتماد مردم به سازمانهای دولتی ، افزایش تعداد مددجویان و مراجعه به موسسات خیریه و کمیته امداد می تواند جهت تعامل بین کمیته امداد و نهاد های خیریه ای در نظر گرفته شوند . مهمترین راهبردها  از سوی نهادهای خیریه ای؛ اعتماد به کمیته امداد / ایجاد همدلی ومشارکت / زنجیره ای و تخصصی  کار کردن موسسات /همسو  بودن در راستای اهداف کمیته به منظور رفع فقر و کاهش نیازمندان/ یکسان سازی  بانک های اطلاعاتی/ و در کمیته امداد امام: همدلی و ارتباط بین مدیران و کارکنان/ اقدام به شبکه سازی / شفافیت و اطلاع سانی آنلاین است که نهایتا موجب می شود در خیریه ها؛ افزایش خودکارآمدی ، نفوذ بیشتر بین مردم بیشتر شود و در کمیته امداد به عنوان دستگاه پیش برنده و سیاستگزار/  جامعه را به صورت واقعی رصد و ارائه نقشه جامع فقر  دهد  که بطور حتم جامعه با کاهش فقر و آسیب های ناشی از آن  مواجه خواهد بود.
متن کامل [DOCX 349 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: روشی 1 | موضوع مقاله: مشارکت
دریافت: 1399/6/21 | پذیرش: 1400/3/5 | انتشار: 1400/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb