دوره 21، شماره 83 - ( 12-1400 )                   جلد 21 شماره 83 صفحات 305-261 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahini F. Identifying the components of social welfare based on implications of moral and social education of the concept of "must" from Kant opinion. refahj. 2022; 21 (83) :261-305
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3735-fa.html
ماهینی فاخته. شناسایی مولفه های رفاه اجتماعی بر اساس دلالت های تربیت اخلاقی و اجتماعی مفهوم «باید» از دیدگاه کانت. رفاه اجتماعی. 1400; 21 (83) :305-261

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3735-fa.html


چکیده:   (343 مشاهده)
مقدمه: چون هدف تربیت‌ اجتماعی و اخلاقی رفاه افراد از طریق رشد ارزش‌های درونی است و بایدها و نبایدها را شامل می‌شود، شناخت عینیت «باید» لازم است. هدف تحقیق، شناخت مولفه‌های رفاه اجتماعی مبتنی بر دلالت‌های تربیت اخلاقی و اجتماعی مفهوم باید از دیدگاه کانت بود.
روش: تحقیق کیفی بود و با رویکردهای تحلیل زبانی و استنتاجی انجام شد. باید از سه جنبۀ معناشناسی، هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی تحلیل و ارتباطش با هدف‌های تربیتی استنتاج و دلالت‌های تربیتی تعیین شدند. دلالت‌ها در ترکیب با اصول جامعه ایده‌آل از دیدگاه کانت (آزادی، برابری و استقلال) مولفه‌هایی برای رفاه اجتماعی به دست داد. اطلاعات از طریق منابع چاپی و دیجیتالی گردآوری شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، کدگذاری موضوعی با استفاده از نظام مقوله‌بندی قیاسی بود.
یافته‌ها: عوامل تربیتی تأثیرگذار بر رفتار فرد عبارتند از: اطاعت از قانون، عمل طبق تکلیف، دستور عقل و اراده نیک،  درک واقعیت‌های اخلاقی و شناخت بایدها با عقل. دلالت‌های تربیتی از جنبه هدف و نقش فرد نیز در ترکیب با اصول سه‌گانه کانت راهنماهای رفاه اجتماعی را در ده مولفۀ خودآیینی، اطاعت، انضباط و تکلیف‌پذیری، شناخت عقلانی تکالیف و پیروی از قوانین برای برخورداری از آزادی، صداقت، حسن معاشرت و پیروی از ارزش‌ها برای برابری و پیروی از اصول و عمل طبق واقعیات برای داشتن استقلال به دست داد.
بحث: پیروی از بایدها بستگی زیادی به توانایی عقلانی افراد دارد. هر کدام از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر سلوک عملی فرد، دلالت‌های آشکاری برای تعلیم و تربیت دارد از جمله پرورش عقل و هنرهای عقلی. نتیجه چنین تربیتی در ابعاد اخلاقی و اجتماعی فراهم کردن شرایط رفاه برای تمام افراد جامعه است.
شماره‌ی مقاله: 7
متن کامل [PDF 610 kb]   (240 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1399/6/17 | پذیرش: 1400/6/2 | انتشار: 1400/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb