دوره 16، شماره 63 - ( 12-1395 )                   جلد 16 شماره 63 صفحات 245-215 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oreyzi H. (2017). Introduction to Empirical Research with Clustering Effects with a Focus on Unit of Analysis in Randomization and Treatment . refahj. 16(63), 215-245.
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2727-fa.html
عریضی حمیدرضا. مدخلی بر پژوهشهای تجربی با اثرات خوشه‌ای با توجه به واحد تحلیل در تصادفی‌سازی و مداخله رفاه اجتماعی 1395; 16 (63) :245-215

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2727-fa.html


چکیده:   (3743 مشاهده)

مقدمه: مسائل روش‌شناختی مربوط به تحلیل چند سطحی پیچیده بوده، اما این پیچیدگی در حیطه‌های متعددی از قبیل سازه‌های جمعی و مشترک مثمرثمر بوده است. روشهای تحلیل داده‌هایی که از آزمایشهای تصادفی به‌دست می‌آیند، هنگامی که واحد تحلیل با واحد مداخله تناظر دارد به‌خوبی شناخته شده‌است. هنگامی که داده‌های انفرادی و تصادفی با یک مداخله گروهی به‌کار می‌روند روشهای آماری متفاوتی باید برای ارزیابی مداخله به‌کار رود. سه مدل معرفی شده که به‌ترتیب عبارتند از: مدل اول: افراد به‌صورت تصادفی به مداخله‌هائی که به‌طور منفرد انجام شده گمارده شده‌اند. مدل دوم: گروههای از قبل موجود به‌صورت تصادفی به مداخله‌های گروهی گمارده شده‌اند. مدل سوم: تصادفی شدن بر مبنای فردی انجام شده اما مداخله به‌صورت گروهی انجام شده است. در این مقاله نشان داده شده است که برخی مقالات در حیطه رفاه اجتماعی از نوع مدل دوم و سوم هستند در حالی که داده‌ها با مدل به‌خوبی شناخته شده اول تحلیل شده‌اند. مثالی از قلدری در محیط کار که در آن کارکنان در یک شرکت هلدینگ در سایتها و کلاسهای متعدد آموزش رفتار شهروندی دیده‌اند به ایضاح مدل سوم می‌پردازد. مؤلفه واریانس برای مثال پژوهشی برای هر سه مدل در سطح 1( δ2) و در سطح 2 (T11 ) محاسبه شده و نشان داده شد که بهترین نسبت این مؤلفه واریانس در مدل سوم پدیدار می‌شود.


روش: همه مقالات (شبه) آزمایشی در فصلنامه رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند که در آنها تحلیل گروهی به‌کار رفته‌است. همچنین از روش تحلیل محتوا برای بررسی اشاره به گروه درمانی در پیشینه و بحث و نتیجه‌گیری استفاده شد. پژوهشهائی که مورد اشاره قرار گرفته‌اند تمایز بین واحدهائی که به‌صورت خوشه‌ای تصادفی شده اما مداخله در سطح فردی یا گروهی است را نشان می‌دهد. شش تحقیق انتخاب شد، واحد تحلیل در R و T که در این مقاله‌ها اجرا شده بود تعیین گردید و تناظر بین واحدهای تحلیل مشخص شد. فقط یکی از این مقاله‌ها مداخله را در خوشه‌ها به‌صورت تصادفی انجام داده است اما در سه مقاله تناظر واحد تحلیل R (تصادفی شدن و مداخله) وجود ندارد. تحلیل محتوی نشان داد، فقط در نیمی از پژوهشهای رفاه اجتماعی به مداخله گروهی اشاره شده است هر چند در هیچکدام گروهی بودن در تحلیل آماری بازتاب نیافته است.
یافته‌ها: در هر شش مقاله در فصلنامه رفاه اجتماعی روش آماری از این نظر نقص داشت که به‌جای روش سلسله مراتبی از روشهای تحلیل آنوا استفاده شده بود؛ بدون توجه به این که در آنها از گروه درمانی استفاده شده‌است. به جز یک پژوهش توجهی به آثار گروهی در بحث و نتیجه‌گیری وجود نداشت. به سومین مدل تحلیل داده‌ها توجه اندکی شده که مسائلی را به دنبال دارد. مهم‌ترین مسئله در نسبت مؤلفه واریانس درمان به واریانس باقیمانده است. مدلهای رگرسیون سنتی و مدلهای چند سطحی مقایسه شدند. مزیت مدلهای چند سطحی به‌ویژه در تعیین صریح منبع تغییرپذیری در هر دو سطح فردی و گروهی نشان داده شد.
بحث: نتایج حاصل از مقاله حاضر نشان می‌دهد که در مقالات منتشرشده در فصلنامه رفاه اجتماعی هنگامی که محقق باید در تحقیق خود از مدلهای سلسله مراتبی چندسطحی استفاده می‌کرده است، از آن استفاده نشده است. توصیه می‌شود که در این مورد دو مقاله دوران‌سازی که در یک دهه پیش منتشر شده‌اند (لی و تامسون، 2005؛ رابرتز و رابرتز، 2005) مورد مطالعه قرار گیرد. مزیت توجه به تناظر واحد تحلیل در تصادفی کردن و مداخله و بین طرح پژوهش و روش آماری در تحلیل داده‌ها، پژوهش‌گر را قادر می‌کند بر نوسانات بین افراد هنگامی که خوشه (گروه) مبنای تصادفی‌سازی یا درمان است غلبه کند. در پژوهشهای آزمایشی خوشه‌ای تصادفی از قبیل پژوهش علی پوری نیاز و همکاران (1388) که در سایتها و جوامع متفاوت اجرا شده‌اند، مدل سوم در این مقاله نسبت به آزمونهای سنتی پیش‌آزمون پس‌آزمون برتری دارند. روشهائی که در این مقاله برای تحلیل داده‌ها معرفی شده را می‌توان به موقعیتهای پیچیده‌تر تعمیم داد که به‌ویژه سنجشهای پیش‌آزمون به عنوان متغیر همگام در هر دو سطح است.

متن کامل [PDF 523 kb]   (2982 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1395/12/23 | پذیرش: 1395/12/23 | انتشار: 1395/12/23

فهرست منابع
1. ارتضائی، ب. (1393). درمان گروهی شناختی رفتاری به‌صورت خوشه‌بندی در نواحی و مدارس شهر اصفهان. پایان‌نامه منتشرنشده، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
2. اسماعیلی، م.، کلانتری، م.، مولوی، ح. و مهدوی، س. (1390). مقایسه اثربخشی روشهای ایمن سازی در برابر استرس در مقابل آموزش روابط بین فردی و مهارتهای اجتماعی بر بهزیستی روان شناختی فرزندان پسر جانبازان مبتلا به استرس پس از سانحه. طب جانباز، 3(10)، 1-11.
3. اصفهانی، م.، صفری، س. و کجباف، م. (1392). اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر مواجهه و جلوگیری از پاسخ بر شدت علائم اختلال وسواسی- جبری. فصلنامه روانشناسی بالینی، 2(18)، 35-45.
4. بورگ، و.، گال، م. و گال، ج. (1393). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (ترجمه ا. ر. نصر و دیگران). جلد اول، چاپ نهم، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
5. پاکدامن ساوجی، آ.، گنجی، ک. و احمدزاده، م. (1392). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر انگیزش ‌پیشرفت و پیشرفت ‌تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه رفاه اجتماعی، 12(47)، 245-265.
6. سلطانی علی آباد، م.، امیجان، س.، یونسی، ج.، ازخوش، م. و عسگری، ع. (1391). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر سطح خودمتمایزسازی پسران نوجوان. رفاه اجتماعی، 12(44)، 69-92.
7. سینا رحیمی، س. و سلیمانی‌نیا، ل. (1387). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش مشارکت اجتماعی کودکان. فصلنامه رفاه اجتماعی، 30 و 31، 313-332.
8. شفیعی سنگ اتش، س.، رفیعی نیا، پ. و نجفی، م. (1391). اثربخشی درمان فراشناختی بر اضطراب و مولفه‌های فراشناختی مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر. فصلنامه روانشناسی بالینی، 4(16)، 19-31.
9. صادقی، م.، علی پور، ا.، عابدی، ا. و قاسمی، ن. (1392). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر ابعاد کیفیت زندگی ایتام نوجوان. فصلنامه روانشناسی اجتماعی، 13(49)، 269-286.
10. عریضی، ح. (1395). طراحی بسته آموزشی برای کاهش قلدری در محیط کار در مجموعه شرکتهای یک هلدینگ صنعتی در ایران. طرح پژوهشی دانشگاه اصفهان، اصفهان.
11. عریضی، ح، و بهادران، پ. (1381). تأثیر آموزش و تلقیح اجتماعی در رعایت مسائل بهداشتی دوران بلوغ دختران دوره راهنمائی شهر اصفهان با مدل چند سطحی آشیانی پاره‌ای. طرح آموزش و پرورش استان اصفهان، اصفهان.
12. علی‌نیا، و.، اقلیما، م.، معارف زند، م. و جوادی، س. م. ح. (1392). تأثیر مداخلات مددکاری اجتماعی گروهی بر سازگاری اجتماعی پسران بزهکار. فصلنامه رفاه اجتماعی، 13(50)، 229-249.
13. علیپوری نیاز، م.، رفیعی، ح.، فروزان آمنه، س. و طالبی، ب. (1388). اثربخشی برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد بر کیفیت زندگی در استان آذربایجان شرقی. فصلنامه رفاه اجتماعی، 9(34)، 357-376.
14. قلی‌پور، ا.، بُد، م.، فاخری کوزه‌کنان، س. و باغستانی برزکی، ح. (1388). رابطه‌ قلدری سازمان ادراک شده با فشار روانی زنان، فصلنامه رفاه اجتماعی، ‌9(34)، 206-187.
15. گلاس، ج. و استانلی، ج. سی. (1368). روشهای آماری در تعلیم و تربیت و روان‌شناختی (ترجمه م. اسفندیاری و ج. عابدی). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
16. لک، ز.، معاضدیان، آ.، حسینی المدنی، س.، صداقت، م. و عامری، س. (1391). اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب معتادان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. اعتیادپژوهی، 6(24)، 69-83.
17. نصراصفهانی، ع. و شهبازی، غ. (1392). مدیریت قلدری در محیط کار. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
18. یوسفی، ن. (1390). مقایسه اثربخشی دو رویکرد خانواده درمانی مبتنی بر طرحواره درمانی و نظام عاطفی بوون بر میل به طلاق در مراجعان متقاضی متارکه. فصلنامه روانشناسی بالینی، 3(11)، 53-65.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb