XML English Abstract Print


چکیده:   (70 مشاهده)
   مقدمه: کانون صنفی معلمان از جمله کنشگران فعال در میدان آموزش ایران است. در این مقاله با رجوع به تجربه زیسته­ و روایت  نمونه­ای از فعالان صنفی درخصوص جایگاه خود در میدان آموزش تلاش گردید تا مناسبات قدرت در میدان آموزش، فرهنگ مدرسه، ارزش‌های بدیل و اشکال منازعه کانون‌ صنفی معلمان شناسایی شود.
 روش: روش پژوهش حاضر اتنوگرافی انتقادی و میدان مورد مطالعه اعضای کانون صنفی معلمان شهر سنندج است که به روش نمونه‌گیری هدفمند، با 33 عضو مصاحبه نیمه­ساخته­یافته به­عمل آمد.
یافته­ها: بر مبنای روایت اعضای کانون صنفی، قدرت در ساختار اجتماعی و تعاملات میدان آموزش رخنه کرده است و برای هم‌نواسازی معلمان، قدرت در شیوه‌های «انضباطی»، «پاداش‌دهنده» و «شرطی» بکارگرفته می­شود و فرهنگ مدرسه با برساخت «معلم هم‌نوا و متعهد» و «ساده­زیست و قناعت­پیشه»، هویت فردی و اجتماعی معلمان را مخدوش ساخته است. معلمان به­دلیل غیاب در نظام تصمیم­سازی،  عدم مشارکت در تدوین کتب درسی  و چگونگی مدیریت میدان آموزش، احساس نادیده انگاشتن می­کنند و از معلم­بودن خود نادم هستند. در چنین بستری، «عاملیت­بخشی در میدان آموزش واجتماع »، «استیفای حقوق مدنی» و «برابری فرصت­ها» به ارزش‌های بدیل کانون صنفی معلمان تبدیل شده است و«آگاهی بخشی»،«ایدئولوژی‌زدایی از میدان آموزش»،«نفی کالایی شدن آموزش» و«مقاومت خاموش»، اشکال منازعه تشکل­ صنفی معلمان را شکل داده است.
   بحث: با وجود اعمال قدرت، کنشگران میدان آموزش در برابر سازوکارهای همنوا­ساز مقاومت می­کنند و کانون صنفی معلمان جلوه­ای از مقاومت و منازعه در میدان آموزش است؛ نزاعی که به تأسی از اکسل هونت، با هدف شناسایی و تصدیق نهادی و ضرورت بازتعریف و بازسازی قواعد میدان آموزش و بازتعریف جایگاه معلمی در میدان آموزش ساری و جاری است.
     
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1403/12/14 | پذیرش: 1404/6/15 | انتشار: 1404/7/12

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb