چکیده: (30 مشاهده)
چکیده
مقدمه: کودکان و نوجوانان ساکن مراکز بهزیستی به دلیل شرایط زندگی نامناسب و آسیبهای متعددی که متحمل شدهاند، نیاز به حمایت و مراقبت ویژه دارند. آموزش یکی از عوامل مؤثر در بهبود رفاه، سلامت و آینده این گروه از کودکان و نوجوانان است که میتواند به ارتقای شایستگی آنها کمک کند. هدف این مقاله بررسی نیازهای ویژه آموزشی کودکان و نوجوانان ساکن مراکز سازمان بهزیستی است.
روش: این پژوهش از رویکرد تفسیری و روش کیفی استفاده کرده است. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. نمونهگیری در این پژوهش به شیوه هدفمند و با حداکثر تنوع انجام شده و در نهایت مشارکتکنندگان 45 نفر و شامل سه گروه اصلی شدند: کودکان و نوجوانان ساکن مراکز بهزیستی، مدیران و مربیان این مراکز و متخصصان رشتههای مرتبط با موضوع پژوهش.
یافتهها: این مطالعه دو مضمون اصلی را در رابطه با نیازهای آموزشی کودکان و نوجوانان ساکن مراکز شناسایی کرد. مضمون اول بر پرداختن به شکاف بین نتایج آموزشی فعلی و مطلوب متمرکز است. این تم دو حوزه کلیدی را در بر می گیرد: نیازهای مبتنی بر دانش و نیازهای مبتنی بر مهارت. نیازهای دانش محور شامل آموزش شهروندی برای توانمندسازی جوانان به عنوان شهروندان فعال است، در حالی که نیازهای مبتنی بر مهارت بر مهارتهای بین فردی، فنی و خود کنترلی برای زندگی مستقل و آمادگی نیروی کار بسیار مهم است. مضمون دوم نیازهای آموزشی را از منظر علایق و خواسته های خود کودکان و نوجوانان برجسته میکند. این مضمون بر اهمیت برنامههای ورزشی و هنری نه تنها برای تفریح، بلکه برای ارتقای سلامت روان، مهارتهای اجتماعی، ابراز وجود و خلاقیت تأکید میکند.
بحث: این پژوهش نشان داد که کودکان و نوجوانان ساکن مراکز بهزیستی نیازهای ویژه آموزشی متنوعی دارند که باید با توجه به شرایط آنها مورد توجه قرار گیرند. پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت آموزشی این گروه از کودکان و نوجوانان در پایان مقاله ارائه شده است.
شمارهی مقاله: 9
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
کودک، کودکان کار و خیابانی دریافت: 1402/11/15 | پذیرش: 1403/6/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول