دوره 24، شماره 95 - ( 10-1403 )                   جلد 24 شماره 95 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Homayouni Bakhshayesh N, Fathi Vajargah K. (2024). Special Educational Needs of Orphaned and Vulnerable children and adolescents living in Welfare Centers. refahj. 24(95), : 9 doi:10.32598/refahj.24.95.4494.1
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4309-fa.html
همایونی بخشایش نسرین، فتحی واجارگاه کوروش. نیازهای ویژه آموزشی کودکان و نوجوانان ساکن مراکز سازمان بهزیستی رفاه اجتماعی 1403; 24 (95) 10.32598/refahj.24.95.4494.1

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4309-fa.html


چکیده:   (1038 مشاهده)
مقدمه: کودکان و نوجوانان ساکن مراکز بهزیستی به دلیل شرایط زندگی نامناسب و آسیبهای متعددی که متحمل شدهاند، نیاز به حمایت و مراقبت ویژه دارند. آموزش یکی از عوامل مؤثر در بهبود رفاه، سلامت و آینده این گروه از کودکان و نوجوانان است که میتواند به ارتقای شایستگی آنها کمک کند. هدف این مقاله بررسی نیازهای ویژه آموزشی کودکان و نوجوانان ساکن مراکز سازمان بهزیستی است.
روش: این پژوهش از رویکرد تفسیری و روش کیفی استفاده کرده است. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته بوده است. نمونهگیری در این پژوهش به شیوه هدفمند و با حداکثر تنوع انجام شده و درنهایت مشارکتکنندگان 45 نفر و شامل سه گروه اصلی شدند: کودکان و نوجوانان ساکن مراکز بهزیستی، مدیران و مربیان این مراکز و متخصصان رشتههای مرتبط با موضوع پژوهش.
یافتهها: این مطالعه دو مضمون اصلی را در رابطه با نیازهای آموزشی کودکان و نوجوانان ساکن مراکز شناسایی کرد. مضمون اول بر پرداختن به شکاف بین نتایج آموزشی فعلی و مطلوب متمرکز است. این تم دو حوزه کلیدی را در بر میگیرد: نیازهای مبتنی بر دانش و نیازهای مبتنی بر مهارت. نیازهای دانشمحور شامل آموزش شهروندی برای توانمندسازی جوانان بهعنوان شهروندان فعال است؛ درحالیکه نیازهای مبتنی بر مهارت بر مهارتهای بین فردی، فنی و خودکنترلی برای زندگی مستقل و آمادگی نیروی کار بسیار مهم است.
مضمون دوم نیازهای آموزشی را از منظر علایق و خواستههای خود کودکان و نوجوانان برجسته میکند. این مضمون بر اهمیت برنامههای ورزشی و هنری نهتنها برای تفریح، بلکه برای ارتقای سلامت روان، مهارتهای اجتماعی، ابراز وجود و خلاقیت تأکید میکند.
بحث: این پژوهش نشان داد که کودکان و نوجوانان ساکن مراکز بهزیستی نیازهای ویژه آموزشی متنوعی دارند که باید با توجه به شرایط آنها موردتوجه قرار گیرند. پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت آموزشی این گروه از کودکان و نوجوانان در پایان مقاله ارائه شده است.
شماره‌ی مقاله: 9
متن کامل [PDF 608 kb]   (2717 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (122 مشاهده)  
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: کودک، کودکان کار و خیابانی
دریافت: 1402/11/15 | پذیرش: 1403/6/13 | انتشار: 1403/10/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb