دوره 24، شماره 92 - ( 2-1403 )                   جلد 24 شماره 92 صفحات 368-345 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mir khezri H, Mahmoud Fakhe H, karimi S. (2024). The Effectiveness of Child-Centered Play Therapy on Increasing Assertiveness and Social Skills of Preschool Children of a Divorced Family. refahj. 24(92), : 10 doi:10.32598/refahj.24.92.4303.1
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4177-fa.html
میرخضری هانا، محمودفخه هیمن، کریمی صبری. اثر بخشی بازی درمانی کودک محور بر افزایش جرأت‌ورزی و مهارت های اجتماعی کودکان طلاق پیش دبستانی رفاه اجتماعی 1403; 24 (92) :368-345 10.32598/refahj.24.92.4303.1

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4177-fa.html


چکیده:   (2322 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی بازی‌درمانی کودک‌محور (CCPT) بر افزایش جرئت‌مندی و مهارتهای اجتماعی در کودکان طلاق پیش‌دبستانی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-‌پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل همه کودکان طلاق پیش‌دبستانی شهر مهاباد در سال تحصیلی 1402-1401 بود. 20 کودک به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 10 نفر) موردمطالعه قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (هر جلسه 1 ساعت) به مدت پنج هفته تحت آموزش بازی‌درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. همچنین، داده‌ها با استفاده از مقیاس جرئت‌ورزی گمبریل و ریچی (1975) و مقیاس درجه‌بندی مهارتهای اجتماعی تراسکات (1989) جمع‌آوری شدند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: با کنترل اثرات پیش‌آزمون، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش بازی‌درمانی منجر به تفاوت بین گروه آزمایش و گروه کنترل شده است. به این معنا که آموزش بازی‌درمانی، جرئت‌مندی و مهارتهای اجتماعی کودکان طلاق پیش‌دبستانی را بهبود بخشیده است.
بحث: بازی‌درمانی کودک‌محور می‌تواند عامل مؤثری در افزایش جرئتورزی و مهارتهای اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی باشد. بنابراین این رویکرد درمانی توجه ویژه معلمان و متصدیان آموزشی را می‌طلبد.
 
شماره‌ی مقاله: 10
متن کامل [PDF 542 kb]   (970 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (124 مشاهده)  
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: کودک، کودکان کار و خیابانی
دریافت: 1401/11/28 | پذیرش: 1402/11/7 | انتشار: 1403/2/14

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb