چکیده: (1218 مشاهده)
مقدمه: اگرچه تلاش برای زیبا به نظر رسیدن، یک رفتار اجتماعی تاریخی است، اما ترسیم ویژگیهای زیبایی و «بازارجویی» برای جستجو و رونقبخشی به بازار عملهای زیبایی، چالش جدیدی است که میتواند آسیبهایی برای جراحان و بیمارمشتریان در پی داشته باشد. هدف تحقیق، شناخت زوایای بازارجویی جراحیهای زیبایی براساس تجربه زیسته زنان جراحیشده است.
روش: یک تحقیق کیفی پدیدارشناختی از نوع استعلایی طبق مدل موستاکاس و با انتخاب هدفمند 11 بیمارمشتری زن که طی 12 ماه قبل از مصاحبه حداقل یک جراحی زیبایی یا جراحی و ترمیم در یک عضو از بدن خود را تجربه نمودهاند انجام شد. دادهها در کلینیکهای جراحی زیبایی شهر زنجان با روش مصاحبۀ نیمهساختیافته تا رسیدن به اشباع نظری جمعآوری شد. کدگذاری دادهها در نرمافزار MAXQDA.20 و اعتباریابی دادهها با بازبینی انعکاسی(بازتابی محقق) و بازبینی همتایان انجام شد.
یافتهها: بازارجویی جراحی زیبایی در 7 مضمون اصلی و 26 مضمون فرعی پدیدار شد. شرایط مؤثر بر پدیده در 5 مضمون اصلی «اغواگری اینترنتی»، «مشاوره بازارطلب و تعیینکننده»، «تعبیه بازار جراحی در جامعه»، «موضعیابی عمل جراحی»، و «مداخله در بازارجویی»؛ و شرایط متأثر از پدیده در 2 مضمون اصلی «اختلال اجتماعی و رابطهای» و «اختلال و فروپاشی روانی» پدیدار شدند و در ابرمضمون «بازارجویی چندوجهی و درهمتنیده» گردهم آمدند.
بحث: بازارجویی جراحی زیبایی، یک پدیدۀ چندوجهی و درهمتنیده (با وجوهی نظیر اغواگری اینترنتی، مشاورۀ بازارطلب، تعبیه اجتماعی و...) است. کنترلنشدگی بازارجویی، تجسّمهای غیرواقعی و ایدآلگرایانه و ناهمخوانی آن با نتایج جراحی و اختلالات اجتماعی و روانی را شکل میدهد. بنابراین، تعدیل پدیده از طریق مداخلات اجتماعی، آموزش اخلاق پزشکی و آموزش هوشیاریبخش اجتماعی، بهمنظور اصلاح دیدگاه جراحان و بیمارمشتریان نسبت به شرایط جراحی زیبایی، پیشنهاد میشود.
شمارهی مقاله: 8
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
زنان دریافت: 1401/8/12 | پذیرش: 1402/7/29 | انتشار: 1402/11/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول