نمونه گزارههای معنایی | مضمون پایه (کدگذاری باز) | کد محوری |
1. طی تحقیقاتی که انجام گرفت، بیش از 72 درصد دانش آموزان و 35 درصد از جمعیت دانشجویان تحتتأثیر ویروس کرونا قرار گرفتهاند. اکثر دانشگاهها تعطیل و امتحانات بهصورت غیرحضوری برگزار شد که این باعث شده است که ارتباطات چشمی و اجتماعی بین خود دانشجویان و همچنین با اساتید کاهش پیدا کند. | کاهش تعاملات اجتماعی | کاهش روابط بین فردی |
2. سبکهای تعاملی استاد-دانشجو و محیطهای دانشجویی تغییر پیدا کرده است که میتواند پیامدهای روانشناختی، علمی و فرهنگی مختلفی را داشته باشد. | کاهش تعامل استاد-دانشجو | |
3. شیوع کرونا باعث شده است که دانشجویان از مکانهایی که قبلا میتوانستند از آن حمایت اجتماعی دریافت کنند، محروم شوند. | عدمحمایت اجتماعی | |
1. دانشجویان قبل از شیوع ویروس کرونا با حضور در محیط خوابگاهی و زندگی در کنار دوستان دیگر که هرکدام از شهر جدیدی راهی دانشگاه شدهاند و دارای فرهنگ، رفتار، گفتار، زبان، لهجه و ... متفاوت هستند، زندگی میکند و چندین سال از زندگی خود را کنار این افراد میگذراند که باعث میشود احساس مسئولیتپذیری، صرفهجوییهای اقتصادی، کنارآمدن با دیدگاههای مخالف و ... را یاد بگیرد. ولی بعد از شیوع ویروس کرونا، به دلیل تعطیلشدن خوابگاهها، عملا این شرایط برای دانشجویان از بین رفت و مجبور به تحصیل در منزل شدهاند. در این شرایط انتقال و تعامل بین دانشجویان به حداقل خود رسیده است که این باعث شده که سبک زندگی دانشجویان نسبت به قبل از شیوع کرونا تغییر خاصی پیدا کرده باشد. | کاهش استقلال شخصیتی | سلامتروان |
2. خیلی از دانشجویان، ازجمله دانشجویان پسر، مشکلاتی در محیط خانواده داشتند که با حضور در محیطهای خوابگاه دانشگاه کمی از این مشکلات فاصله میگرفتند. ولی پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل تعطیلشدن خوابگاههای دانشجویی، این دانشجویان مجبور به بازگشت به محیط نابسامان گذشته شدند و حضور مداوم این افراد در خانواده باعث تعارضات و مشکلاتی با پدر و مادر در محیط خانواده شده است. | اختلافات خانوادگی | |
3. حضور بیشازحد در خانه، موجب تقویت حس ناامیدی و پوچی در دانشجویان میشود. به همین دلیل برخی از دانشجویان خواستار بازگشت شرایط به حالت طبیعی قبل از شیوع ویروس کرونا و بازشدن دانشگاهها هستند. | افزایش افسردگی | |
4. استفاده دانشجویان از شبکههای مجازی و پیگیری مداوم و روزمره از اخبار مربوط به کرونا، باعث ایجاد هراسهای اجتماعی و مشکلات روانشناختی ازجمله استرس و اضطراب در دانشجویان شده است. | افزایش استرس و اضطراب | |
5. دانشجویان زمان زیادی از اوقات فراغت و بیکاری که ناشی از محدودیتهای کرونایی و قرنطینه خانگی است را در محیط خانواده سپری میکند که حضور طولانیمدت در خانواده باعث جر و بحثهای خانوادگی شده که در نهایت پرخاشگری دانشجویان افزایش یافته است. | افزایش پرخاشگری | |
1. امکانات ورزشی، تفریحی و رفاهی دانشجویان کاهش یافته است. | عدم دسترس به امکانات ورزشی | تغذیه و ورزش |
2. عدم دسترسی دانشجویان به امکانات ورزشی، تفریحی و رفاهی باعث شده است که برخی از دانشجویان برای سرگرمی و تفریحات به سمت دخانیات و حتی مواد مخدر بروند. | گرایش به مواد مخدر | |
3. دانشجویان از بسیاری از ورزشها و کارهای ورزشی محروم شدند که این روی جسم و روح و روان دانشجویان تأثیر گذاشته است. | کاهش فعالیتهای ورزشی | |
4. از بحث نوع درسدادن و خواندن دانشجو که بگذریم با توجه به در خانه ماندن دانشجو و تغییر در شیوه آموزش از راه دور، نشستن مقابل کامپیوتر و یا در دست داشتن گوشی موبایل و تبلت موجب شده تا ساختار اسکلتی آنها تغییرات زیادی داشته و دچار ناهنجاریهای بسیاری شوند. | افزایش ناهنجاریهای اسکلتی | |
5. دانشجویان از بسیاری از ورزشها و کارهای ورزشی محروم شدند که این موجب افزایش اضافهوزن میشود. | افزایش اضافهوزن | |
1. چالشهای در سیستمهای آموزشی دانشجویان ایجاد شده است. بدینصورت که هر یک از دانشجویان سبکهای یادگیری مختلفی دارند که این دانشجویان ممکن است با سیستم آموزشی مجازی نتوانند کنار بیایند. | عدم کارآمدی سیستم آموزش مجازی | |
2. پیش از شیوع ویروس کرونا دورهها و کلاسهای مختلفی برای مهارتهای زندگی، ایجاد انگیزه و تابآوری و فراگیری مهارتها برای دانشجویان برگزار میشد و با شیوع کرونا این دورهها بهصورت مجازی و آنلاین و بهصورت محدود برگزار میشوند. تبعات این وضعیت تا جایی پیش رفته که حتی تشکلهای دانشجویی که بهعنوان تشکیلاتی تأثیرگذار در مشارکتهای سیاسی و اجتماعی شناخته میشوند، تقریبا غیرفعال شدهاند. | کاهش دیگر فرصتهای آموزشی | افت عملکرد تحصیلی |
3. دسترسی گروهی از دانشجویان به امکانات و تجهیزات آموزش فضای مجازی یکسان نیست و بهصورت عادلانه تقسیمبندی نشده است. | عدم ایجاد عدالت آموزشی | |
4. شیوع ویروس کرونا باعث شده است که بعضی از دانشجویان با اهمالکاری تحصیلی شدیدی روبهرو شوند و انگیزه کافی برای امور تحصیلی را نداشته باشند. بهطوریکه تمام یادگیری خود را موکول به شب امتحان و حتی روز امتحان میکنند. | اهمالکاری دانشجویان | |
5. دانشجویان با ایجاد گروههای تقلب در شبکههای اجتماعی، از امتحانات با تقلبکردن نمره میگیرند. | گرایش به تقلب | |
6. آموزشهای مجازی خیلی کسلکننده هستند. بهخصوص که سرعت اینترنت روی کیفیت آن نیز تأثیر مستقیم میگذارد و گاهی موجب اختلال میشود. بههرحال روابط اجتماعی تأثیری مستقیمی روی عملکرد دانشجویان و مشارکت و تعامل آنان در فرآیند یادگیری دارد. | افت تحصیلی | |
1. قبل از شیوع ویروس کرونا، استفاده بیشازحد نوجوانان از فضای مجازی باعث گوشهگیری و عدم تعاملات اجتماعی در بین خانواده، فامیل و دیگر دوستان شده بود که متأسفانه شیوع ویروس کرونا باعث تشدید این اتفاق افتاد و باعث شد که مشارکتهای اجتماعی در بین دانشجویان کاهش پیدا کند. | اعتیاد به فضای مجازی | استفاده مشکلساز از اینترنت |
2. بسیاری از دانشجویان از طریق شبکههای مجازی، اقدام به دوستیابیهایی میکنند که هیچ شناخت و آشنایی با این افراد ندارند که ممکن است در برخی موارد ضربات روحی و روانی به این دانشجویان در قابل این دوستیها وارد شود. | دوستیابیهای مجازی | |
1. همراه به زندگی دانشجویی تعدادی از دانشجویان بهصورت پارهوقت مشغول کار میشدند و فرصتهای شغلی را به دست میآورند که با شیوع ویروس کرونا این موقعیتهای شغلی برای دانشجویان محدود شد. | بیکاری دانشجو |
معیشت |
2. شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی بعضی کسبوکارها شده است که این بهنوبه خود بر اقتصاد خانوادهها تاثیرگذاشته است. این تأثیرگذاری بر سبک زندگی اقتصادی دانشجویانی که با خانوادهها زندگی میکنند، نیز تأثیرگذار بوده است. | بیکاری والدین | |
3. استفاده بیشازاندازه از فضای مجازی باعث افزایش هزینههای دانشجویان در بحث خرید بستههای اینترنت شده است که دانشجو را وادار کرده از هزینههای دیگر ازجمله هزینههای بهداشتی و پوشاک خود کاسته و هزینههای استفاده از اینترنت را پرداخت کند. | افزایش هزینهها |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |