والدین (1) |
عشق و حدومرز |
شناسایی تنشها و مشکلات دوره نوجوانی، تفکر در مورد ویژگیهای نوجوانان، حمایت از اهداف و رؤیاهای نوجوان |
خوشامدگویی و معرفی، فعالیت آشنایی، تنشها و مشکلات نوجوانان، عشق و حدومرزها، کیفیتهایی که از فرزندتان انتظار دارید (فعالیت)، نتیجه تربیت خشن (فعالیت)، نتایج تربیت سهلگیرانه والدین (فعالیت) |
خانواده (1) |
حمایت از اهداف و رؤیاهای فرزندان |
کمک به خانوادهها برای: ایجاد روابط مثبت |
بازیهای گروهی، بازی گره بازی چرخاندن بطری، بازدید والدین/سرپرستان از نقشههای گنج، نوجوانان و بحث و بررسی آنها، مراحل نیل به اهداف تا چه حد یکدیگر را میشناسیم؟ |
والدین (2) |
تعیین قوانین خانه |
درک تغییرات در نوجوانان، درک نیاز به تعیین قوانین، فراگرفتن نحوه یادآوری قوانین به فرزندان بدون انتقاد |
بازبینی تمرین در منزل، نوجوانان در این سن چگونهاند (فعالیت)، نیاز به تعیین قوانین منزل، قانون حضور در منزل برای شام، قانون انجام تکالیف، قوانین و وظایف فرزند نوجوان من (فعالیت)، استفاده از عبارتهایی با «من»: «من احساس میکنم...» |
خانواده (2) |
درک اعضا خانواده |
کمک به خانوادهها در شناسایی نقاط قوت، قدردانی |
مقدمات شروع فعالیت، کنار گذاشتن رودربایستی، تهیه نمودار درختی خانواده، حلقه پایان جلسه، شعار خانواده |
والدین (3) |
تشویق رفتار خوب |
والدین میتوانند: رفتار خوب را تشخیص داده و از آن تعریف کنند، با استفاده از پاداش رفتار جدید آموزش دهند، استفاده از سیستم امتیاز |
بحث در مورد تکالیف خانه، پاسخ و واکنش به پیامهای مثبت، ارزش ایجاد انگیزه، تبدیل نکات منفی به مثبت (فعالیت)، هنگامیکه تعریف و تحسین دشوار است، تعریف کردن (فعالیت)، استفاده از جدول امتیازات برای تشویق رفتار مثبت، |
خانواده (3) |
استفاده از جلسات خانوادگی |
یادگیری شیوه برگزاری جلسات خانوادگی، کار بر روی مزایا و پاداشهای جدول امتیازات، طراحی فعالیتهای تفریحی |
بازی فعال، بازی بادکنک در هوا، مقدمهای بر جلسات خانوادگی، جلسات خانوادگی، بازی کارت خانواده، حلقه پایان جلسه، شعار خانواده |
والدین (4) |
استفاده از پیامدها |
والدین: میآموزند تا جریمههایی جزئی برای مشکلات کوچک در نظر گیرند، میآموزند تا جریمههای بزرگ را برای مشکلات مهم در نظر گیرند |
درنظرگرفتن پیامدهای کوچک حفظ آرامش، عصبانیت در آخر روز، تعیین کارهای روزانه کوچک، تهیه فهرست پاداشهای کوچکی که میتوان آنها را برداشت (فعالیت)، استفاده از کارهای روزانه کوچک و کسب پاداش، شستن لباس، کارهای روزانه مانند جریمه ورزشی، تذکر فوری، دوچرخه، برداشتن امتیازات، تلویزیون، برداشتن امتیازات، تأخیر (خوابیدن/ بازگشت به منزل) |
خانواده (4) |
ارزشهای خانواده |
درک و شناسایی ارزشهای خانوادگی خود |
درک ارزشهای خانواده، بازی ارزشها (فعالیت)، انطباق ارزشها با عملکرد (فعالیت)، تهیهٔ سپر خانواده، حلقه پایان جلسه، |
والدین (5) |
برقراری ارتباط |
ارزش خوب گوش دادن را درک کنند، بیاموزند تا با گوش دادن، احساسات را درک کنند، اساس سوء رفتارها را درک کنند |
یادگیری شیوه گوش دادن به مشکلات، مشکلات محل کار (فعالیت)، ملاقات، ضعف گوش دادن، ملاقات، ضعف گوش دادن (فعالیت، گوش دادن به احساسات، نوجوان عصبانی، پدر گوش میدهد، نوجوان ناامید، مادر گوش میدهد، گوش دادن به احساسات (فعالیت) |
خانواده (5) |
ارتباط خانوادگی |
مهارتهای شنیداری ایجاد کنند، مشکلات را باهم حل کنند. |
بازی شنیداری، نمایش حل مسئله گروهی، بازی گروهی حل مسئله، حلقه پایان جلسه، شعار خانواده |
والدین (6) |
مراقبت از نوجوانان در برابر مصرف مواد اعتیادآور |
والدین به حفاظت از فرزندان در مقابل مصرف مواد اعتیادآور کمک خواهند کرد، شیوههای تعامل مؤثر با مدرسه فرزندان را یاد خواهند گرفت. به نظارت بر فرزندانشان میپردازند. |
حفاظت از نوجوانان در مقابل سوءمصرف مواد اعتیادآور، دیدگاهها در مورد مواد اعتیادآور، ارزشهای متفاوت در مورد مواد اعتیادآور (فعالیت)، عوامل خطرساز و عوامل حفاظتی، میتوانیم برای حفاظت از فرزندان خود اقدام کنیم، پشتیبانی از فرزندان در مدرسه، تشویق پسرتان برای رفتن به مدرسه، پشتیبانی از فرزندتان در مدرسه (فعالیت)، نظارت بر فرزندان |
خانواده (6) |
خانوادهها و فشار همسالان |
صحبت در مورد مصرف مواد اعتیادآور، صحبت در مورد مشکلات رفتاری دیگر، |
بازی «نیل به اهداف»، والدین/سرپرستان در تعامل با فشار همسالان به نوجوانان کمک میکنند، به اشتراک گذاشتن مهارتهای «رد کردن»، به اشتراک گذاشتن رؤیاها و انتظارات والدین |
والدین (7) |
کمک خواستن |
نحوه کمک به دیگران برای دسترسی به حمایت |
تنیدگی و نیازهای خانوادگی (فعالیت)، کمک به خانوادههای نیازمند، استفاده از راهنمای منابع اجتماعی، تمرین در منزل، شعار والدین |
خانواده (7) |
جمعبندی مطالب |
خانوادهها به انجام موارد زیر میپردازند: بررسی محتوای برنامه، |
|