متن کامل [PDF 562 kb]
(1458 دریافت)
|
چکیده (HTML) (2221 مشاهده)
متن کامل: (1002 مشاهده)
مقدمه
جوانی بهعنوان یک سازه اجتماعی، فرهنگی و زیستی که زمینهساز و پاسخگوی تغییرات اجتماعی است، به موضوعی جذاب و محوری در گفتمانهای مختلف در حوزه عمومی و در محافل دانشگاهی تبدیل شده است. آنچه بهروشنی بر گزارههای بهدستآمده از این گفتمانها تأثیرگذار است، دریافت از مفهوم جوانی و تلقی نسبت به ذهنیت، نگرش و تمایلات رفتاری این گروه است که تأثیر خود را علاوه بر نظریه پردازیهای اجتماعی، بر سیاستگذاری و برنامهریزی اجتماعی برای این گروه برجای گذاشته است. از سوی دیگر، شتاب و تنوع تغییراتی که جامعه در حال گذار ایران تجربه میکند و تحولات ساختاری و نهادی ملازم با آن ابعاد پیچیدهتر و مبهمتری به مسائل جوانان بخشیده است (ذکایی، 2014). در سنین نوجوانی و جوانی بسیاری از رفتارهای تأثیرگذار بر سلامت و شیوه زندگی شکل گرفته و در حقیقت این سنین بهترین فرصت ممکن برای سرمایهگذاری سلامت در جهت بهبود و رشد شاخصهای سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی است (مرداسی و همکاران، 2018).
نیاز جنسی از دیرباز تاکنون یکی از مباحث مهم انسانی بوده و با درگیرکردن ذهن بشر در همه دورههای تاریخ، رفتار او را تحتتأثیر خود قرار داده است. اما نکته شایان توجه، دگرگونی نگرش به رابطه جنسی در سالیان اخیر است. فراگیرشدن الگوهای تازه تعاملات جنسی، مانند دوستی دختر و پسر، برقراری دوستی هم زمان با چند نفر، برقراری دوستی با جنس مخالف و روابط جنسی نامتعارف (روابط جنسی مجازی و همجنسگرایی) با سطحی پیشرفته در میان زنان و مردان، نشان میدهد که روند بازاندیشی جوانان در رفتارهای جنسی شتابی بسیار گرفته است (رجبلو و اصغری، 2010). پژوهش الکساندر و همکاران (2006) نشان داد که بسیاری از جوانان در رابطه با جنس مخالف راهبردهای تقریباً یکسانی مانند رابطه به دلیل داشتن شریک عاشقانه، تجربهگرفتن دست جنس مخالف، بوسیدن او و داشتن رابطه جنسی را در پیشگرفتهاند.
گومن و همکاران (2006) نشان دادند در چند دهه اخیر، رابطه جنسی پیش از ازدواج در ویتنام هم افزایش یافته و هم الگوی آن تغییر کرده است. این روابط در گذشته بیشتر به ارتباط با کارگران جنسی خلاصه میشد؛ اما جوانان امروزی در ویتنام، بیشتر به رابطه با کسی تمایل دارند که میخواهند با او در آینده ازدواج کنند. نتایج مطالعه نیازی و پرنیان (2014) در رابطه با الگوهای گوناگون رابطه دختران با جنس مخالف در شهر کرمانشاه نشان داد که کنشگران با توجه به معنای ذهنی و انگیزههای مختلف، گونههای مختلفی از رابطه با جنس مخالف را تجربه میکنند.
شوپنهاور نخستین فیلسوفی بود که از درون به تکانهها، امیال و احساسات ما نگریست و در باقی زندگی حرفهایاش بهتفصیل درباره دلواپسیها و موضوعات درونی انسانی نوشت: سکس، عشق، مرگ، رؤیاها، رنج، دین، خودکشی، رابطه با دیگران، غرور و اعتمادبهنفس. شوپنهاور بارها تأکید میکند که نیروی جنسی مقاومتناپذیر است. زیرا بشر تحتتأثیر تکانهای است نظیر همان غریزهای که بر حشرات حاکم است و او را وامیدارد که اهدافش را بیچونوچرا و بهرغم همه استدلالهای منطقیاش دنبال کند (یالوم، 2005، ترجمه: حبیب، 2014). اما پیش از آنکه فروید تظاهرات جنسیت کودک را به اثبات برساند، دنیا از عالمگیر بودن فعالیت جنسی و یادگیری جنسی کودکان بیخبر بود و تنها بعدازآن بود که آموزش جنسی این حق را به دست آورد تا بهعنوان مسئلهای اجتماعی موجودیت پیدا کند (امینی، تمنایی فر و پاشایی، 2012). نتایج پژوهشی، از رویکردی جامع در آموزش جنسی حمایت میکنند که این برنامهها، میتوانند در به تأخیر انداختن آمیزش جنسی، کاهش تعداد آمیزشها، کاهش تعداد شرکای جنسی و افزایش خویشتنداری به جوانان کمک کنند (یونسکو، 2009. شورای اطلاعات و آموزش جنسی ایالاتمتحده، 2004). با وجود اینکه گرایشهای جنسی ذاتی و غیرارادی هستند، نگرش و رفتارهای جنسی آموختنی هستند (کلیتون، 2010).
یکی از جنبههای روانشناختی موضوعات جنسی، نگرشهای جنسی هستند که بهعنوان یک عامل انگیزشی نقش بسیار مهمی در حفظ و ارتقاء سلامت جنسی انسانها ایفا میکند (رزاقی، 2011). نگرشهای جنسی بر عواطف افراد تأثیرگذار است (هیگینز و همکاران، 2010). فقدان برخورداری از دانش کافی درباره مهارتهای جنسی و فراگیر بودن نگرشهای اشتباه درباره این موضوع از مشکلات چشمگیر خانوادههای ایرانی است (رحمانی و همکاران، 2010). مطالعات متعدد در ایران نیز از تغییراتی گسترده ولی پنهان در زیر پوست شهر و میان جوانان شهری خبر میدهد (آفاری، 2009). پژوهش مهدوی (2008) نشان میدهد که رابطه جنسی کنترل نشده در ایران افزایش یافته است و بسیاری از جوانان طبقات متوسط و بالای شهری از لوازم پیشگیری از بیماریهای مقاربتی استفاده نمیکنند که درنتیجه، خطر بیماریهایی چون ایدز را میان آنان گسترش داده است.
مفاهیم و موضوعات جنسی در هر جامعهای بهشدت با فرهنگ و طرحوارههای اجتماعی آمیخته است؛ بهطوریکه رفتارها، باور و اعتقادات جنسی افراد یک جامعه، متأثر از ساختار فرهنگی و آن طرحوارهها است (بستانی خالصی، سیمبر و آذین، 2017). اسناد مکتوب بهجامانده از دورههای مختلف تاریخی در قالب زندگینامهها، سفرنامهها و سایر گزارشهای شخصی گواه بر آنند که مسائل جنسی همواره حوزه مهم و پر چالشی از زندگی بشر را به خود اختصاص داده است (فلور، 2010، ترجمه: مینو خرد، 2014).
امروزه در بسیاری از کشورهای جهان نظیر انگلستان، آلمان، ایتالیا، ایالت متحده آمریکا، کنیا، ترکیه، چین و ژاپن به تربیت جنسی افراد توجه شده و تحقیقات زیادی در این رابطه انجام شده است. بنابراین، با توجه به فرهنگها، عقاید و آدابورسوم متفاوت ملل جهان در رابطه با مسائل جنسی، نوعی تنوع در شیوه برخورد با این غریزه طبیعی ملاحظه میشود (خدمتیان و مزیدی،2017). براون و همکاران (2006) نقش و پیامد همخانگی پیش از ازدواج را بر زندگی جوانان متأهل در آمریکا بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که این روابط، پیامدهای زیانآوری مانند کاهش کیفیت زندگی، بیثباتی و طلاق را در پی داشته است.
نوع رواج مباحث جنسی از جامعهای به جامعه دیگر متفاوت است. برای مثال در جامعه ما، مطرح کردن مباحث جنسی در موضع رسمی و عمومی امری عرفی نیست و لذا بهدشواری و با بازداریهای فراوان انجام میشود. در کنار این واقعیت، متأسفانه طرح مباحث جنسی در قالب شوخی، در محافل غیررسمی بسیار متداول است. رواج لطایف، طنزها و حتی هزلیات جنسی در میان افراد صمیمی، یکی از ویژگیهای جامعه ایرانی است. این خصیصه موجب شده است دانش جنسی در ایران با باورهای غلط و غیرجدی و ریاکارانه آمیخته شود که همین امر زمینه را برای سوءبرداشتهای گوناگون فراهم کرده است (احمدی، 2018).
بنابراین نبود آگاهی و ندانستن شیوههای پسندیده برپایی رابطه جنسی میتواند تعاملات میان فردی را به خطر بیندازد (صدری دمیرچی و همکاران، 2016). نگرش جنسی میتواند به دو شکل کلی آزاداندیشانه و محافظهکارانه وجود داشته باشد. افرادی که نگرش آزاداندیشانه دارند، در مورد مسائل جنسی مانند نقشهای جنسی، ارضاء شدن و انواع فعالیت جنسی، نگرش باز و انعطافپذیر دارند. در مقابل، افرادی که محافظهکار هستند، تمایل کمتری به پذیرش دیدگاههای مرتبط با مسائل جنسی دارند و انعطافپذیری کمتری نشان میدهند (لمر، بلاجت سلفیا و بنسون، 2013). یکی از عواملی که در رابطه با عملکرد جنسی، کمتر به آن پرداخته شده، میزان دانش و نگرش جنسی افراد است (شلانی و سیاه کمری، 2018).
نگرش جنسی، ارزشها و اعتقادات فرد راجع به رابطه جنسی است که در رفتار جنسی او بروز پیدا میکند. این نگرشها مبتنی بر دیدگاههای خانوادگی و فرهنگی در خصوص جنسیت، آموزش جنسی اعم از رسمی و غیررسمی و تجربیات جنسی قبلی است (وندنباس، 2007). نگرش جنسی ارتباط نیرومندی با عدم ثبات سلامت عمومی دارد، بهطوریکه این نگرش میتواند احتمال به خطر افتادن سلامت جنسی فرد را پیشبینی کند (آهرولد و مستون، 2010). نگرش هر فرد از مسائل جنسی تا حد زیادی متأثر از فرهنگ است و ازآنجاکه تاکنون در کشور ما پژوهش بسیار کمی درزمینه کشف درک جنسی افراد و پیامدهای آن در شخص و اجتماع انجام شده، لذا ضروری است کاوش کنیم که درک جنسی جوانان چگونه است؟ ازآنجاکه رویکرد پدیدارشناسی برای کشف تجربه و درک افراد مناسبتر است و هدف پژوهش حاضر بررسی درک جنسی جوانان بود، لذا از روش کیفی پدیدارشناسی در این پژوهش استفاده شد.
روش
در این پژوهش از روش کیفی پدیدارشناسی استفاده شده است. از روش پدیدارشناسی بهمنظور تشریح ساختار یا ماهیت تجارب زندگی و معنی بخشیدن به آنها و توصیف دقیق پدیدهها از خلال تجارب روزمره زندگی استفاده میشود و هدف این روش، فهم ساختار اصلی پدیدههای تجربهشده انسانی از طریق تجزیهوتحلیل توضیحات شفاهی تجربیات از زاویه دید مشارکتکنندگان است (انصاری و همکاران،2007). پدیدارشناسی بر تجربه آگاهانه و بدون پیشفرض زندگی روزمره متمرکز است؛ یعنی بر مطالعه جهان اجتماعی آنطور که هست، نه آنطور که محقق میخواهد باشد یا میخواهد آن را در قالب برخی فرضیهها و متغیرها بیازماید. در تحقیقات کیفی دو اصل خیلی مهم وجود دارد که محقق باید رعایت کند: اصل اول، پرهیز از آسیب رساندن به شرکتکنندگان و اصل دوم، تحقیق بر پایه رضایت آگاهانه باشد (فلیک، 2009).
جامعه این پژوهش شامل جوانان شهر شیراز بوده است. نحوه انتخاب نمونه در این پژوهش از نوع هدفمند بوده است. لذا بر اساس هدف پژوهش آزمودنیها از میان جوانانی انتخاب شدند که مایل به ابراز دیدگاههای خود در باب مسائل جنسی بودند. نمونهگیری بر اساس دو متغیر جنسیت و سن انجام شد و بر این اساس جوانان 24 تا 30 ساله مورد مصاحبه قرار گرفتند. انتخاب آزمودنیها تا حد اشباع یعنی زمانی که در خلال مصاحبه هیچ اطلاعات جدیدی به دست نیامده است، ادامه یافت. بدین منظور 18 جوان (9 زن و 9 مرد) مورد مصاحبه قرار گرفتند.
ویژگیهای دموگرافیک مشارکتکنندگان: 9 زن: 27 ساله، لیسانس، ماما - 30 ساله، لیسانس، معلم - 29 ساله، فوقلیسانس، مشاور - 30 ساله، فوقلیسانس، دانشجو - 26 ساله، لیسانس، پرستار - 28 ساله، دیپلم، بیکار - 25 ساله، دیپلم، خیاط - 24 ساله، لیسانس، منشی - 26 ساله، دیپلم، بیکار. 9 مرد: 30 ساله، فوقلیسانس، روانشناس - 28 ساله، لیسانس، معلم - 29 ساله، فوقلیسانس، دانشجو - 25 ساله، دیپلم، شغل آزاد - 26 ساله، دیپلم، بیکار - 28 ساله، لیسانس، شغل آزاد - 30 ساله، لیسانس، حسابدار - 27 ساله، دیپلم، راننده - 24 ساله، لیسانس، دانشجو.
در این پژوهش از مصاحبه نیم ساختیافته از نوع بنا به فرصت پیشآمده استفاده شده است. این نوع مصاحبه که به مصاحبه پدیدارشناسی نیز مشهور است نوع خاصی از مصاحبه جامع است که بر پایه روش نظری پدیدارشناسی استوار است و در آن منبع اصلی اطلاعات مصاحبه عمیق و ژرفی است که بهصورت مشارکتی بین پژوهشگر و مصاحبهشونده انجام میگیرد (انصاری و همکاران، 2007). سؤالات مصاحبه بهصورت باز پاسخ و بر اساس اهداف و پیشینه نظری پژوهش توسط پژوهشگران طراحی شد و همچنین تلاش شد تا برای کسب هر چه بیشتر اطلاعات از دیدگاه مصاحبهشوندگان، درصورتیکه پاسخ آنها به پرسشهای طراحیشده، مولد سؤالات دیگری در جریان مصاحبه شود با مدد از شیوه پرسش سقراطی از دریافت ریزترین نکات نیز چشمپوشی نگردد.
سؤالات محوری مصاحبه: سؤالات مصاحبه پیرامون منبع به دست آوردن اطلاعات جنسی، صحبت از مسائل جنسی، رابطه با جنس مخالف، تجربه روابط جنسی، روابط جنسی قبل از ازدواج، ازدواج، تأثیر روابط جنسی قبل از ازدواج بر فرد، خانواده و جامعه و تربیت جنسی مطرح شد.
با توجه به حساس بودن موضوع بحث و اینکه مصاحبهشوندگان از دیدگاه و تجربه زیسته خود در مورد مسائل جنسی صحبت میکردند که حیطهای بسیار شخصی و مهم است، لذا سعی شد تا با دادن یک پیشآگاهی در مورد هدف پژوهش، در مشارکتکنندگان ایجاد انگیزه و رغبت شود و سپس افراد راغب به شرکت در پژوهش، در شرایط و موقعیتی دوستانه و سری مورد مصاحبه قرار گرفتند و بعد از اتمام کار به همه آنان این اطمینان داده شد که تمامی اطلاعات بهصورت رمزی کدگذاری شده و فقط نزد پژوهشگر در جهت انجام یک پژوهش علمی باقی میماند.
تجزیهوتحلیل اطلاعات دریافت شده از مصاحبهها بر اساس روش تحلیل مضمون کینگ و هاروکس استوار شده است. روش تحلیل مضمون کینگ و هاروکس دارای سه مرحله، شش گام و بیست اقدام است. خلاصه این روش در جدول زیر آورده شده است.
جدول 1- فرایند گامبهگام تحلیل مضمون
مرحله گام اقدام
1. تجزیه و توصیف متن 1. آشنا شدن با متن مکتوب کردن دادهها
مطالعه اولیه و مطالعه مجدد اولیه
نوشتن ایدههای اولیه
2. ایجاد کدهای اولیه و کدگذاری پیشنهاد چارچوب کدگذاری و تهیه قالب مضامین
تفکیک متن به بخشهای کوچکتر
کدگذاری ویژگیهای جالب دادهها
3. جستجو و شناخت مضامین تطبیق دادن کدها یا قالب مضامین
استخراج مضامین از بخشهای کد گذاشته متن
پالایش و بازبینی مضامین
2. تشریح و تفسیر متن 4. ترسیم شبکه مضامین بررسی و کنترل همخوانی مضامین با کدهای مستخرج
مرتب کردن مضامین
انتخاب مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر
ترسیم نقشهای مضامین
اصلاح و تأیید شبکههای مضامین
5. تحلیل شبکه مضامین تعریف و نامگذاری مضامین
توصیف و توضیح شبکه مضامین
3. ترکیب و ادغام متن 6. تدوین گزارش تلخیص شبکه مضامین و بیان مختصر و صریح آن
استخراج نمونههای جالب دادهها
مرتبط کردن نتایج تحلیل با سؤالات تحقیق و مبانی نظری
نوشتن گزارش علمی و تخصصی از تحلیلها
یافتهها
حاصل واکاوی محتوای مصاحبهها به دو حیطه اصلی درک جنسی جوانان و پیامدهای درک جنسی اشاره دارد که درک جنسی جوانان به دو زیر مجموعه: درک آزاداندیشانه (بهنجار و نابهنجار) و درک محافظهکارانه و پیامدهای درک جنسی به سه حیطه فردی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم میشوند که پس از ارائه دو مضمون اصلی و سه مضمون فرعی، هر حیطه به تفکیک و با استناد به گفتههای مصاحبهشوندگان بررسی شد.
نتایج نشانگر این بود که شیوه تربیتی خانواده و سطح فرهنگی بر درک جنسی اشخاص مؤثر بوده و باعث تقویت یا تثبیت درک فرد از مسائل جنسی میشود، زیرا بر اساس گفته مشارکتکنندگان افرادی که مورد کنترل قرار گرفته بودند بدبین بوده و به شخصی برای ازدواج اعتماد نکردند. ازنظر شرکتکنندهها رواج روابط جنسی قبل از ازدواج باعث افزایش نابهنجاری جنسی در جامعه میشود.
جدول 2- درک جنسی جوانان
مضامین اصلی مضامین فرعی کد
درک جنسی جوانان
درک آزاداندیشانه
بهنجار رابطه با جنس مخالف با قصد ازدواج
سعی در کسب اطلاعات جنسی درست
داشتن ارتباطات جنسی سالم در اثر تربیت جنسی
صحبت از مسائل جنسی
نابهنجار روی آوردن به روسپیگری
داشتن روابط صیغهای
تجربه همخانگی و سکس
رابطه با افراد متعدد جنس مخالف
درک محافظهکارانه نگرش تابوگونه به مسائل جنسی
ناپسند دانستن صحبت از مسائل جنسی
دید سنتی به مسائل جنسی
پیروی از هنجارهای جنسی جامعه
پیامدهای درک جنسی
فردی عدم اعتماد به خود برای ازدواج
مخفیکاری در مسائل جنسی
تنوعطلبی
ارتباط جنسی سالم در اثر درک جنسی سالم
خانوادگی فکر نکردن به تشکیل خانواده
بیاعتمادی نسبت به اعضاء خانواده (جنس مخالف)
بدبینی و بیاعتمادی نسبت به انتخاب همسر
عدم ازدواج به دلیل ترس از خیانت
کاهش میل به ازدواج
عدم تربیت جنسی
فرهنگی - اجتماعی افزایش طلاق
افزایش نابهنجاری و بیبندوباری جنسی
افزایش فرزندان نامشروع
رواج آشنایی قبل از ازدواج و تصمیمگیری درست
درک جنسی جوانان:
درک آزاداندیشانه
درک آزاداندیشانه بر اساس معیارهای هر جامعه میتواند خوشایند یا ناخوشایند باشد؛ یعنی در هر جامعهای طبق فرهنگ ادراک متعددی از امور جنسی وجود دارد و ازنظر اجتماعی و فرهنگی برخی تعاملات جنسی بهنجار و برخی نابهنجار محسوب میشوند. ازاینرو و نیز بدان جهت که مشارکتکنندگان اشاراتی به نابهنجار بودن برخی ادراک جنسی داشتند، درک جنسی آزاداندیشانه را به دو زیر مجموعه بهنجار و نابهنجار تقسیمبندی کردهایم.
در حالت بهنجار، فردی که در محیطی آزاد و مثبت در مورد مسائل جنسی آگاهی و اطلاعات کسب کرده باشد، اگر در موقعیتی قرار گیرد که بهنوعی به سوءاستفاده جنسی منتهی شود، سریعتر با والدین یا کسی که مورد اعتمادش است صحبت میکند. این طرز نگرش بدون محدود شدن تفکر است و تحتتأثیر سنتها، احساسات و دگماتیسم قرار نمیگیرد. بر پایه این درک جنسی فرد نباید چیزی را بدون استفاده از خرد بهعنوان حقیقت رد یا قبول کند و تعاملات جنسی فرد نیز پیرو هنجارهای جامعه باشد.
گفتههای مشارکتکنندهها؛ «رابطه من با جنس مخالف برای شناختن فرد مقابل به قصد ازدواج است و درصورتیکه آن شخص برای ازدواج مناسب نباشد نیازی به ادامه نمیبینم. به نظرم این جور روابط با جنس مخالف سالم است. صحبت کردن درباره مسائل جنسی برام عادی هست و جایی که لازم باشد از این مسائل حرف میزنم، فکر میکنم روابط جنسی سالم در اثر تربیت جنسی به وجود میآد». (29 ساله، فوقلیسانس، مشاور). «وقتیکه میخوام دختری را بسنجم و ببینم برای ازدواج مناسب است یا نه، با جنس مخالف رابطه دارم در غیر این صورت ضرورتی به رابطه نمیبینم». (30 ساله، فوقلیسانس، روانشناس). «گاهی کتاب یا مقاله با موضوع جنسی مطالعه میکنم تا اطلاعات جنسی درست کسب کنم». (30 ساله، فوقلیسانس، دانشجو). «ارتباط من با جنس مخالف بهصورت سالم و در موارد لزوم است و برای حفظ سلامتیم روابط جنسی ناسالم با کسی ندارم». (29 ساله، فوقلیسانس، دانشجو).
اما در حالت نابهنجار، فرد دید بسیار بازی یه مسائل جنسی دارد. بهطوریکه باعث تعاملات جنسی ناپسند ازنظر فرهنگ میشود و از هنجارهای جنسی جامعه پیروی نمیکند.
شرکتکنندهها: «بعد از فرار از خانه با خانمی آشنا شدم و مدتی با او زندگی کردم تا اینکه بهم پیشنهاد تنفروشی داد، برای به دست آوردن پول قبول کردم». (26 ساله، دیپلم، بیکار). «پس از مدتی کار در شرکت با یکی از همکاران رابطه صمیمی پیدا کردم و در بیرون از محل کار نیز رابطه داشتیم. بعد هم صیغش شدم و مخفیانه رابطه جنسی داریم». (24 ساله، لیسانس، منشی). «حدود دو سال است که با دختری که به من علاقهمند است همخانه هستم و بدون اینکه بخوام هزینه سنگینی کنم با کسی که میخوام زندگی میکنم و سکس هم داریم». (28 ساله، لیسانس، شغل آزاد). «من تعداد زیادی دوستدختر دارم و از رابطه با افراد مختلف لذت میبرم». (27 ساله، دیپلم، راننده).
درک محافظهکارانه
این نوع درک، بر قداست سنتها، خانواده، مذهب و دیگر نهادهای جاافتاده و قدیمی تأکید میکند. کسانی که درک محافظهکارانه دارند با تغییر و تحول مخالفاند و ترجیح میدهند که طبق سنت و مذهب عمل کنند. تغییر نگرش برای آنها بسیار سخت است. برخی شرکتکنندگان در پژوهش به مسائل جنسی دیدی منفی و تابو گونه داشته و صحبت از این مسائل را ناپسند دانستند.
شرکتکنندهها: «به نظرم مسائل جنسی تابو است و بهتر است در موردش با کسی صحبت نکنیم. فکر میکنم درباره این امور سنتی برخورد کنیم بهتر است» (28 ساله، دیپلم، بیکار). «به نظرم از مسائل جنسی نباید چیزی گفته بشه و در مدرسه من به سؤالات بچهها دراینباره پاسخ نمیدم» (30 ساله، لیسانس، معلم). «بهترین روش برخورد با امور جنسی پیروی کردن از جامعه است چون اگه از هنجارها سرپیچی کنیم، قانونشکن محسوب میشیم» (27 ساله، لیسانس، ماما). «اگه در جمعی از مسائل جنسی صحبت شود، خجالت میکشم و صحبت در این مورد را کار درستی نمیدونم» (25 ساله، دیپلم، خیاط).
پیامدهای درک جنسی:
فردی
تمامی دورههای رشد و تکامل فرد بر نحوه شکلگیری باورها و اعتقادات او درباره همه مسائل بهویژه درک جنسی او مؤثر است و هر دوره رشدی با توجه به تحولات فرهنگی و اجتماعی خاص خود اطلاعات جدیدی را به فرد منتقل میکند که ممکن است درک فرد را تقویت کرده یا موجب تحول آن شود. نحوه درک جنسی هر شخص مهمترین تأثیرات را بر تعاملات جنسی وی میگذارد. برخی شرکتکنندگان در پژوهش حاضر به پیامدهای درک جنسی در زندگی خود اشاره داشتند.
شرکتکنندهها: «من نمیتونم به خودم اعتماد کنم که روابط دوستی الآن را بعد از ازدواج تموم کنم حتی روابط جنسی را» (30 ساله، لیسانس، حسابدار). «فکر نمیکنم به ازدواج و زندگی زناشویی پایبند باشم» (26 ساله، دیپلم، بیکار). «هر چیزی مربوط به مسائل جنسی را از خانوادهام پنهان میکنم» (25 ساله، دیپلم، شغل آزاد). «فکر نکنم نیازی باشد درباره مسائل جنسی به خانوادهام چیزی بگم» (24 ساله، لیسانس، دانشجو). «اینکه بخوام با یک فرد زندگی کنم برام جالب و لذتبخش نیست چون دوست دارم با افراد مختلفی رابطه جنسی داشته باشم. کلا تنوع برام لذت بخشه» (27 ساله، دیپلم، راننده). «من کلا ارتباطات جنسی سالم دارم چون با توجه به اطلاعات جنسی سالم که به دست میارم در امور جنسی تصمیمگیری میکنم. منظورم از اطلاعات جنسی سالم یعنی هر چیزی که مربوط به بهداشت و سلامت جنسی فرد است» (29 ساله، فوقلیسانس، مشاور).
خانوادگی
برای درک کامل فرایند تحولی خانواده باید این حقیقت را در نظر داشت که مردان و زنان، چه در خانواده مبدأ خویش و چه در خانوادهای که از طریق ازدواج شکل گرفته است، تجربه متفاوتی از زندگی خانوادگی دارند. آنها معمولاً با انتظارات، باورها، ارزشها، نگرشها، اهداف و فرصتهای متفاوتی بزرگ میشوند. فرهنگ خانوادهها بر درک جنسی افراد خانواده تأثیر دارد و درک جنسی پیشبینی کننده رفتار جوانان است.
شرکتکنندهها: «تا حالا به ازدواج و تشکیل دادن خانواده فکر نکردم و این مسئله برام مهم نیست» (26 ساله، دیپلم، بیکار). «من با پسرای زیادی رابطه داشتم و در آغاز با قصد ازدواج بود اما بعد فهمیدم برای سوءاستفاده وارد رابطه شدند. فکر میکنم هیچ مردی قابلاعتمادی نیست، حتی به پدر و برادرم اعتماد ندارم» (26 ساله، لیسانس، پرستار). «به جنس مخالف اعتماد ندارم و فکر نمیکنم بتونم برای ازدواج فرد مورد اعتمادی پیدا کنم، حتی خواهر خودم را زیر نظر دارم که مبادا با پسری رابطه داشته باشه» (25 ساله، دیپلم، شغل آزاد). «من به ازدواج فکر نمیکنم چون میترسم بعد ازدواج همسرم بهم خیانت کنه» (27 ساله، دیپلم، راننده). «اینقدر از خیانت شنیدم که میترسم ازدواج کنم آخه مردای زیادی رو میشناسم که به همسرشون خیانت کردن» (26 ساله، دیپلم، بیکار). «تمایلی به ازدواج ندارم چون از راه صیغه و همخانگی به میل جنسیم رسیدگی میکنم و غیرازاین برای ازدواج شرایط سختی هست که از عهده آن برنمیام» (28 ساله، لیسانس، شغل آزاد). «روابط جنسی قبل از ازدواج باعث رواج همخانگی و روسپیگری میشه که کاهش میل به ازدواج در جوانان را باعث شده، به نظرم دلیل این جور روابط عدم تربیت جنسی در فرهنگ ماست» (29 ساله، فوقلیسانس، مشاور).
فرهنگی-اجتماعی
تمام ارتباطات انسانی بر اساس فرهنگ حاکم بر آن جوامع و متناسب با مؤلفههای فرهنگی و عقیدتی آن ملت پدید میآید. رابطه جنسی ارتباط تنگاتنگی با اندیشههای فرهنگی هر جامعه دارد و هرگونه نقض این هنجار، عین انحراف جنسی در آن جامعه تلقی میشود. فرهنگ نیز در ایجاد و رشد نگرشها تأثیر بسزایی دارد. تعلق به فرهنگهای مختلف میتواند منجر به به وجود آمدن ادراک متفاوت در سطح جامعه شود. با توجه به اینکه مهمترین خاستگاه نگرشها، فرهنگ کلی حاکم بر هر جامعه است، بنابراین عوامل اجتماعی و فرهنگی میتواند در ایجاد مشکلات مختلف جنسی تأثیرگذار باشد. فرهنگ بر آداب ازدواج، مسئولیتهای اجتماعی و نقش جنسی تأثیر میگذارد و درنتیجه درک جنسی متأثر از هر فرهنگ در تصمیمات جنسی و پیامدهای آن در جامعه مؤثر است.
شرکتکنندهها: «روابط دوستی، همخانگی و روسپیگری از عوامل افزایش طلاق در جامعه هستند. چون این روابط ریشه بیاعتمادی را در افراد به وجود میارن» (28 ساله، لیسانس، معلم). «رواج روسپیگری و همخانگی باعث افزایش روابط جنسی نابهنجار و بیبندوباری جنسی در جامعه میشه» (30 ساله، فوقلیسانس، روانشناس). «روابط جنسی قبل از ازدواج باعث شده که فرزندان نامشروع روزبهروز بیشتر بشه» (30 ساله، فوقلیسانس، دانشجو). «اطلاعات جنسی سالم و تعاملات جنسی سالم و در پی آن درک جنسی سالم، باعث رواج آشنایی قبل از ازدواج و انتخاب درست شریک زندگی می شه» (29 ساله، فوقلیسانس، مشاور).
بحث
طبق نتایج حاصل از پژوهش فوق درک جنسی جوانان دارای دو زیرمجموعه درک آزاداندیشانه و درک محافظهکارانه است. همچنین پیامدهای درک جنسی دارای سه زیرمجموعه فردی، خانوادگی و فرهنگی-اجتماعی است. نگرش اشخاص دارای درک جنسی آزاداندیشانه به دو بخش بهنجار و نابهنجار تقسیم میشود که حاکی از آن است که برخی جوانان دارای درک سالمی از مسائل جنسی هستند و در پی آن از تعاملات جنسی سالم برخوردارند و برخی دارای درک نامطلوبی از مسائل جنسی هستند که باعث میشود به امور جنسی نگاهی بسیار باز داشته باشند و در پی آن روابط جنسی نابهنجار مانند همخانگی، روسپیگری و روابط صیغهای را تجربه کنند (الهام گرفته از گفتههای مشارکتکنندگان). فرهنگ و خانواده نیز سهم بسزایی در تقویت و یا تثبیت درک جنسی فرد دارد. عدم آموزش و تربیت جنسی در فرهنگ ما مانع اصلی سلامت جنسی محسوب میشود. درک جنسی هر شخص بر زندگی وی مؤثر است. زیرا فرد بر مبنای درک جنسی خود به تصمیمگیری جنسی میپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که درک جوانان از مسائل جنسی، علاوه بر تأثیری که بر خود آنها دارد بر خانواده و جامعه نیز مؤثر است زیرا از یک سو تصمیماتی مانند همخانگی، روسپیگری و روابط صیغهای باعث فکر نکردن به ازدواج و از هم پاشیدن بنیان خانواده میشود و از سوی دیگر زمینه فساد اجتماعی را فراهم میآورد، نتیجه میگیریم که با آموزشهای جنسی درست در طی دوران کودکی و نوجوانی میتوانیم از شکلگیری درک جنسی نامطلوب در جوانان جلوگیری کرده و در پی آن به شکلگیری تعاملات جنسی سالم کمک کنیم تا علاوه بر حفظ بنیان خانواده از بیبندوباری جنسی جلوگیری کنیم. نتایج پژوهشهای الکساندر و همکاران (2006) و گومن و همکاران (2006) در داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج، براون و همکاران (2006) در روابط همخانگی، لمر، بلاجت سلفیا و بنسون (2013) درک آزاداندیشانه و محافظهکارانه، مهدوی (2008) افزایش روابط جنسی قبل از ازدواج و نیازی و پرنیان (2014) گونههای مختلف رابطه با جنس مخالف، با نتایج پژوهش حاضر همخوان بودهاند.
به وجود آمدن درک جنسی آزاداندیشانه نابهنجار با کنار گذاشتن دید سنتی و نگاه مثبت به مسائل جنسی همراه است که در پی سهلگیری خانوادهها، تأثیر الگوهای فراملی و گرایش به اندیشه مدرن به وجود آمده است. افراد دارای نگرش مثبت به مسائل جنسی، رابطه جنسی را بدون احساس گناه تجربه میکنند و بدون توجه به پیامدهای نامطلوب جسمی و روحی، به روابط جنسی نابهنجار میپردازند. اما درک جنسی آزاداندیشانه بهنجار در پی تربیت جنسی درست و تکیه بر دانش و خرد به وجود آمده است و افراد دارای این نوع درک چیزی را بدون استفاده از خرد و دانش و بر اساس تعصب و بدون مدرک بهعنوان حقیقت، رد یا قبول نمیکنند.
درک جنسی محافظهکارانه در پی نگاه تابوگونه جامعه به مسائل جنسی، تأکید بر تقدس سنتها و ناپسند دانستن صحبت از این مسائل شکل میگیرد و باعث میشود تا جوانان در پی ترس از طرد شدن و یا مورد سرزنش قرار گرفتن، بهصورت مخفیانه به دنبال ارضاء نیاز جنسی برآیند. اشخاص محافظهکار بیشتر متکی بر آدابورسوم، مذهب و اقتدار هستند و دیدگاه اصلی آنها نگهداری جامعه و هنجارهای موجود است. بنابراین با وجود تفاوت بسیار بین هنجارهای اجتماعی، مذهبی و خانوادگی با ارزشها و نگرشهای دنیای مدرن و تجربههای روزمره جوانان ایجاد تعارض در آنها ناگزیر میشود.
پیامدهای درک جنسی بر فرد مانند بیاعتمادی به خود، مخفیکاری در مسائل جنسی و تنوعطلبی در پی عدم تربیت جنسی و ندانستن شیوههای پسندیده ارضاء میل جنسی است که بوجود میآید. در مقابل داشتن درک جنسی سالم و تعاملات جنسی سالم در پی کسب اطلاعات درست و تربیت جنسی شکل گرفته است. بدون شک درک جنسی هر شخص بیشترین تأثیر را بر خود فرد میگذارد. زیرا اگر فرد دارای درک جنسی بهنجار باشد بر پایه این نوع درک تصمیمات جنسی درستی میگیرد و اگر فرد دارای درک جنسی نابهنجار باشد به تعاملات جنسی نابهنجار میپردازد که موجب اختلال در بهداشت جسمی و روانیاش میشود.
مهمترین پیامدها درزمینه خانوادگی بیاعتمادی و کاهش میل به ازدواج است که درنتیجه درک جنسی نابهنجار به وجود میآید و باعث میشود که افراد بهطور پنهان از خانواده به تعاملات مخرب جنسی بپردازند. در پی بروز پدیدههایی مانند همخانگی نیز افراد زندگی بدون تعهد با یک شخص را به ازدواج ترجیح میدهند که به دنبال آن خانواده و تولیدمثل به خطر میافتد. مهمترین تعارض جوانان در این زمینه عدم اعتماد به جنس مخالف برای ازدواج بود که درنتیجه درگیر شدن در روابط جنسی نابهنجار مانند روابط صیغهای و روسپیگری تشکیل شده بود.
سلامت هر جامعهای به سلامت شهروندان آن بستگی دارد. از این رو تأثیر فرد بر جامعه نیز مشهود است زیرا آسیبهای وارده در حوزه جنسی نهتنها بر فرد بلکه به جامعه نیز مربوط میشود. هرچقدر بیبندوباری جنسی افزایش یابد، پیامدها آن مانند افزایش طلاق، فرزندان نامشروع و نابهنجاری جنسی باعث میشود که بر مشکلات جامعه افزوده شود و مسئولیت پرورش فرزندان نامشروع بر عهده نهادهای اجتماعی باشد. اما اگر در جامعه آموزش و تربیت جنسی رواج پیدا کند، افراد نیز درک جنسی سالمی کسب میکنند. این مسئله باعث میشود که تعاملات جنسی سالم داشته باشند و در موقعیتهای جنسی مختلف درست تصمیمگیری کنند. پیشنهاد میشود که برای اشاعه آگاهی درست جنسی، از تمام امکانات استفاده کنیم مانند رسانههای تصویری، نوشتاری، بیان مطالب مناسب و علمی در سایتهای اینترنتی و شبکههای مجازی، تربیت مربیان ماهر برای حضور در مدارس و دانشگاهها در سطوح مختلف و ایجاد دورههای تخصصی آموزش جنسی توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره. بدین صورت میتوانیم با آموزش جنسی صحیح درک افراد جامعه را از مسائل جنسی بهطور بهنجار و سالم شکل دهیم.
مشارکت نویسندگان
تمام نویسندگان در طراحی، اجرا و نگارش همه بخشهای پژوهش حاضر مشارکت داشتهاند.
تعارض منافع
بنا به اظهار نویسندگان، در این مقاله هیچگونه تعارض منافعی وجود ندارد.
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
نویسندگان، کلیه نکات اخلاقی شامل، رضایت آگاهانه، حسن رفتار و پرهیز از آسیب رساندن به مشارکتکنندگان، اعتمادسازی و عدم تحریف دادهها را در این مقاله رعایت کردهاند. در ضمن، از تمام مشارکتکنندگان در پژوهش، به دلیل اعتماد به محققان و در اختیار گذاشتن صادقانه اطلاعات شخصیشان، صمیمانه سپاسگزاری میشود.
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
جوانان دریافت: 1398/10/2 | پذیرش: 1399/5/26 | انتشار: 1399/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول