دوره 15، شماره 59 - ( 9-1394 )                   جلد 15 شماره 59 صفحات 169-186 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafiey H, Alipour F, Khazaeli Parsa F, Farhodian A F. (2015). Improving the Quality of Life With the Student-centered Approach:Introducing a Model for Prevention of Substance Abuse in Students. refahj. 15(59), 186-169.
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2382-fa.html
رفیعی حسن، علیپور فردین، خزایلی پارسا فاطمه، فرهودیان علی. ارتقای کیفیت زندگی با رویکرد دانشجومحور: معرفی مدلی برای پیشگیری از اختلال مصرف مواد در دانشجویان رفاه اجتماعی 1394; 15 (59) :169-186

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2382-fa.html


چکیده:   (5401 مشاهده)

مقدمه: برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد در دانشجویان که گروه سرآمد، مطالبه‌گر، و مطلعی هستند، روشهای متفاوتی را باید در پیش باید گرفت. این تفاوت، به ویژه در دانشجویان رشته‌های پزشکی که آشنایی بیشتری با مواد و آثار آنها دارند، برجسته‌تر می‌شود. تجربه اجرای برنامه‌های مشابه قبلی نیز در طراحی این روش باید مدنظر قرار گیرد. این مطالعه در جستجوی راهی برای دستیابی به این هدف انجام شده است.

روش: هدف و سابقه اقدامات قبلی همراه با مروری بر وضعیت اعتیاد در دانشجویان و نیز مطالعات انجام‌شده در مورد عوامل سبب‌شناختی اعتیاد در این گروه، با 30 نفر از صاحبنظران حوزه آسیبهای اجتماعی و سلامت روان که در اجتماعات دانشجویی سابقه فعالیت پیشگیرانه یا تحقیق در این زمینه را داشتند، درمیان نهاده شد و نظرات آنها با پست الکترونیک از اردیبهشت 1393 تا شهریور 1394 طی 3 دور مطالعه دلفی جمع‌آوری و در قالب یک مدل تدوین شد.

یافته‌ها: برای پیشگیری از اعتیاد و دیگر آسیبهای اجتماعی در دانشجویان، 9 اصل را مبنا باید قرار داد. از مهم‌ترین اصول این مدل، تأکید بر کیفیت زندگی به جای اعتیاد و آسیب اجتماعی، طراحی مداخلات با مشارکت دانشجویان و همکاری بین‌بخشی، و توجه به تفاوتهای منطقه‌ای است. همچنین ده گام برای اجرای مدل دانشجومحور استخراج شد که از جمله آنها می‌توان به تشکیل تیم و یا تیمهایی متشکل از افراد کلیدی دانشگاه، ارائه آموزشهای لازم، بررسی کاستیها و داشته‌ها، طراحی و تدوین طرحهای مداخله‌ای اشاره کرد. تحلیل وضعیت، طراحی مداخله، پایش و ارزشیابی با روش مشارکتی نیز از مهم‌ترین گامهای اجرای این مدل است.

بحث: استفاده از طیف وسیعی از متخصصان حوزه پیشگیری از اعتیاد در دانشجویان، استفاده از رویکردهای مشارکتی و پوشش نقاط ضعف مدلهای قبلی پیشگیری، می‌تواند این مدل را به مدل مناسبی برای ارتقاء کیفیت زندگی دانشجویان تبدیل کند.

متن کامل [PDF 524 kb]   (1749 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1394/12/15 | پذیرش: 1394/12/15 | انتشار: 1394/12/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb