[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 59 - ( 9-1394 ) ::
جلد 15 شماره 59 صفحات 186-169 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتقای کیفیت زندگی با رویکرد دانشجومحور: معرفی مدلی برای پیشگیری از اختلال مصرف مواد در دانشجویان
حسن رفیعی، فردین علیپور *، فاطمه خزایلی پارسا، علی فرهودیان
چکیده:   (683 مشاهده)

مقدمه: برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد در دانشجویان که گروه سرآمد، مطالبه‌گر، و مطلعی هستند، روشهای متفاوتی را باید در پیش باید گرفت. این تفاوت، به ویژه در دانشجویان رشته‌های پزشکی که آشنایی بیشتری با مواد و آثار آنها دارند، برجسته‌تر می‌شود. تجربه اجرای برنامه‌های مشابه قبلی نیز در طراحی این روش باید مدنظر قرار گیرد. این مطالعه در جستجوی راهی برای دستیابی به این هدف انجام شده است.

روش: هدف و سابقه اقدامات قبلی همراه با مروری بر وضعیت اعتیاد در دانشجویان و نیز مطالعات انجام‌شده در مورد عوامل سبب‌شناختی اعتیاد در این گروه، با 30 نفر از صاحبنظران حوزه آسیبهای اجتماعی و سلامت روان که در اجتماعات دانشجویی سابقه فعالیت پیشگیرانه یا تحقیق در این زمینه را داشتند، درمیان نهاده شد و نظرات آنها با پست الکترونیک از اردیبهشت 1393 تا شهریور 1394 طی 3 دور مطالعه دلفی جمع‌آوری و در قالب یک مدل تدوین شد.

یافته‌ها: برای پیشگیری از اعتیاد و دیگر آسیبهای اجتماعی در دانشجویان، 9 اصل را مبنا باید قرار داد. از مهم‌ترین اصول این مدل، تأکید بر کیفیت زندگی به جای اعتیاد و آسیب اجتماعی، طراحی مداخلات با مشارکت دانشجویان و همکاری بین‌بخشی، و توجه به تفاوتهای منطقه‌ای است. همچنین ده گام برای اجرای مدل دانشجومحور استخراج شد که از جمله آنها می‌توان به تشکیل تیم و یا تیمهایی متشکل از افراد کلیدی دانشگاه، ارائه آموزشهای لازم، بررسی کاستیها و داشته‌ها، طراحی و تدوین طرحهای مداخله‌ای اشاره کرد. تحلیل وضعیت، طراحی مداخله، پایش و ارزشیابی با روش مشارکتی نیز از مهم‌ترین گامهای اجرای این مدل است.

بحث: استفاده از طیف وسیعی از متخصصان حوزه پیشگیری از اعتیاد در دانشجویان، استفاده از رویکردهای مشارکتی و پوشش نقاط ضعف مدلهای قبلی پیشگیری، می‌تواند این مدل را به مدل مناسبی برای ارتقاء کیفیت زندگی دانشجویان تبدیل کند.

واژه‌های کلیدی: ‌ اختلال مصرف مواد، دانشجومحور، کیفیت زندگی
متن کامل [PDF 524 kb]   (444 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafiey H, Alipour F, Khazaeli Parsa F, Farhodian A F. Improving the Quality of Life With the Student-centered Approach:Introducing a Model for Prevention of Substance Abuse in Students. Social Welfare. 2015; 15 (59) :186-169
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2382-fa.html
رفیعی حسن، علیپور فردین، خزایلی پارسا فاطمه، فرهودیان علی. ارتقای کیفیت زندگی با رویکرد دانشجومحور: معرفی مدلی برای پیشگیری از اختلال مصرف مواد در دانشجویان. رفاه اجتماعی . 1394; 15 (59) :186-169

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2382-fa.html

دوره 15، شماره 59 - ( 9-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه رفاه اجتماعی Social Welfare Quarterly
Persian site map - English site map - Created in 0.4 seconds with 797 queries by yektaweb 3509