Ethics code: ETHICS-2402-1087

XML English Abstract Print


چکیده:   (46 مشاهده)
مقدمه: جامعه‌ستیزی به عنوان یک اختلال شخصیتی پیچیده، بر تعاملات فرد و درک احساسات تأثیر گذاشته و می‌تواند به رفتارهای آسیب‌رسان منجر شود. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی همدلی در رابطه بین جو عاطفی خانواده و هم‌نشینی با همسالان بزهکار با شخصیت جامعه‌ستیزی در نوجوانان انجام شد. روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی با طرح همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 382 دانش‌آموز پایه‌های دهم و یازدهم بود که به صورت نمونه‌گیری در دسترس از میان کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر رشت در نیمسال دوم تحصیلی 1402 انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ی خودگزارشی جامعه‌ستیزی لوینسون (1995)، پرسشنامه‌ی جو عاطفی خانواده (برن، 1964)، پرسشنامه‌ی هم‌نشینی با همسالان بزهکار (پاسکال و همکاران، 2003) و پرسشنامه‌ی همدلی و همدردی نوجوانان (ووزن و همکاران، 2015) استفاده شد. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده­ها، از روش مدل‌یابی مبتنی بر تحلیل مسیر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که هر دو متغیر جو عاطفی خانواده و هم‌نشینی با همسالان بزهکار، هم به صورت بی‌واسطه و هم به واسطه اثر میانجی همدلی، با جامعه‌ستیزی نوجوانان در ارتباط بودند (0.05>p). بحث: همدلی به عنوان عامل میانجی در رابطه جو عاطفی خانواده و هم‌نشینی با همسالان بزهکار با شخصیت جامعه‌ستیزی در نوجوانان نقش مهمی ایفا می‌کنند. این یافته‌ها اهمیت توجه به عوامل میانجی در فرآیندهای روان‌شناختی نوجوانان را برجسته کرده و می‌تواند راهکارهایی برای مداخله و پیشگیری از رفتارهای جامعه‌ستیزانه در این گروه سنی ارائه دهد.
     
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1403/9/10 | پذیرش: 1404/6/15 | انتشار: 1404/7/12

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb