Ethics code: ETHICS-2402-1087
چکیده: (297 مشاهده)
مقدمه: جامعهستیزی بهعنوان یک سازه شخصیتی پیچیده، بر تعاملات فرد و درک احساسات تأثیر گذاشته و میتواند به رفتارهای آسیبرسان منجر شود. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی همدلی در رابطه جو عاطفی خانواده و همنشینی با همسالان بزهکار با شخصیت جامعهستیز در نوجوانان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی با طرح همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 382 دانشآموز پایههای دهم و یازدهم بود که بهصورت نمونهگیری در دسترس از میان همه دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر رشت در نیمسال دوم تحصیلی 2023 انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه خودگزارشی جامعهستیزی لوینسون (1995)، پرسشنامه جو عاطفی خانواده (برن، 1964)، پرسشنامه همنشینی با همسالان بزهکار (پاسکال و همکاران، 2003) و پرسشنامه همدلی و همدردی نوجوانان (ووزن و همکاران، 2015) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از روش مدلیابی مبتنی بر تحلیل مسیر استفاده شد.
یافتهها: هر دو متغیر جو عاطفی خانواده و همنشینی با همسالان بزهکار، هم بهصورت بیواسطه و هم بهواسطه اثر میانجی همدلی، با جامعهستیزی نوجوانان در ارتباط بودند. بهطورکلی، در نمونه موردبررسی سطح جامعهستیزی در حد متوسط، جو عاطفی خانواده نسبتاً مطلوب، همنشینی با همسالان بزهکار پایین تا متوسط و همدلی در سطح متوسط گزارش شد
بحث: همدلی بهعنوان عامل میانجی در رابطه جو عاطفی خانواده و همنشینی با همسالان بزهکار با شخصیت جامعهستیز در نوجوانان نقش مهمی ایفا میکنند. این یافتهها اهمیت توجه به عوامل میانجی در فرآیندهای روانشناختی نوجوانان را برجسته کرده و میتواند راهکارهایی برای مداخله و پیشگیری از رفتارهای جامعهستیزانه در این گروه سنی ارائه دهد.
شمارهی مقاله: 10
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1403/9/10 | پذیرش: 1404/6/15 | انتشار: 1404/7/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول