XML English Abstract Print


چکیده:   (42 مشاهده)
مقدمه: در جهانی که با سرعت به سمت پیرشدن قدم برمی‌دارد افراد سالمند نقش مهمی در انجام فعالیتهای داوطلبانه، انتقال دانش و تجربه دارند. هدف پژوهش حاضر مطالعه چالشها و مزایای به‌کارگیری معلمان بازنشسته برای تدریس بر اساس تجربه‌زیسته آنها بود.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. گروه هدف پژوهش، معلمان بازنشسته مشغول به تدریس در سال تحصیلی 1402-1403 شهر یزد بودند که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند ملاک‌محور، 11 نفر از آنان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود و مصاحبه‌ها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. داده‌ها با استفاده از روش کولایزی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
به‌منظور کسب اطمینان از دقیق‌بودن یافته‌ها، مبتنی بر «سه‌سویه‌سازی» از تکنیکهای تطبیق توسط اعضاء، بررسی همکار، مشارکتی‌بودن پژوهش و بازاندیشی پژوهشگر استفاده شد.
یافته‌ها: درمجموع 6 مضمون اصلی و 38 مضمون فرعی شناسایی شد. 3 مضمون اصلی مربوط به محاسن عبارتند از: محاسن مربوط به شخص بازنشسته (شامل 6 مضمون فرعی)، مهارتهای مربوط به تدریس و مدیریت کلاس (شامل 9 مضمون فرعی)، مهارتهای ارتباطی و بین‌فردی (شامل 11 مضمون فرعی). 3 مضمون اصلی چالشها عبارتند از: چالشهای فردی و بین‌فردی (با 5 مضمون فرعی)، چالشهای سازمانی و اداری (با 4 مضمون فرعی)، چالشهای اجتماعی (با 3 مضمون فرعی).
بحث: با عنایت به یافته‌ها، معلمان بازنشسته باتجربه و مهارتهای خود می‌توانند کیفیت آموزش را بهبود بخشند، اما چالشهای فردی و سازمانی نیازمند توجه ویژه است؛ بنابراین، ایجاد حمایتهای مناسب برای استفاده بهتر از ظرفیتهای آنان ضروری است.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: آموزش، بازنشسته، پدیدارشناسی، تدریس، معلم
     
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: اشتغال
دریافت: 1403/4/6 | پذیرش: 1403/8/30

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb