چکیده: (63 مشاهده)
مقدمه: یکی از مسائلی که همواره ذهن سیاستگذاران، خانوادهها و پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی را به خود مشغول کرده است، سوءمصرف مواد مخدر هست. بنابراین، هدف پژوهش حاضر واکاوی علل سوء مصرف مواد مخدر دانش آموزان از دیدگاه خبرگان با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. مشارکت کنندگان 35 نفر از صاحبنظران حوزه علوم اجتماعی و روان شناسی، مشاوران مدرسه، معلمان و مسئولان انجمنهای مردم نهاد می باشد.
یافتهها: مقولههای مستخرج از مصاحبههای مشارکتکنندگان این پژوهش حاکی از این است که شکنندگی نهاد خانواده، محیط ناامن خانواده، نقص در مهارتهای زندگی، وضعیت نامطلوب معیشتی، رها شدن از روال مندی زندگی بهمثابه شرایط علی، تکیدگی حوزه عمومی، ناامیدی از آینده و احساس نابرابری اجتماعی بهعنوان شرایط مداخلهگر، غفلت از تربیت در خانواده و مدرسه، فقر فرهنگی، جامعهپذیری ناقص و تغییرات ارزشها بهمثابه شرایط زمینهای در سوءمصرف مواد مخدر دانش آموزان هست. مشارکتکنندگان پیشگیری مبتنی بر زیستبوم دانش آموزان، پیشگیری با مشارکت دانش آموزان و توجه به اوقات فراغت پویا را استراتژیهای مقابله با سوءمصرف مواد مخدر میدانستند. مقوله محوری حاصل از مصاحبهها، سوء مصرف پاسخی به شرایط ناپایدار می باشد.
بحث: با توجه به فحوای کلام مشارکتکنندگان این پژوهش میتوان گفت که پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر باید با بسترهای فرهنگی و اجتماعی محل زندگی دانش آموزان منطبق باشد. طرحهای پیشگیرانه باید موقعیت محور و مبتنی بر مشارکت دانش آموزان در این طرحها باشد.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
اعتیاد به مواد دریافت: 1403/1/18 | پذیرش: 1403/11/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول