XML English Abstract Print


چکیده:   (63 مشاهده)
مقدمه: یکی از مسائلی که همواره ذهن سیاست‌گذاران، خانواده‌ها و پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی را به خود مشغول کرده است، سوءمصرف مواد مخدر هست. بنابراین، هدف پژوهش حاضر واکاوی علل  سوء مصرف مواد مخدر دانش آموزان از دیدگاه خبرگان  با استفاده از نظریه داده بنیاد می‌باشد.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. مشارکت کنندگان 35 نفر از صاحب­نظران حوزه علوم اجتماعی و روان شناسی، مشاوران مدرسه، معلمان و مسئولان انجمن­های مردم نهاد می باشد.
یافته‌­ها: مقوله‌های مستخرج از مصاحبه‌های مشارکت‌­کنندگان این پژوهش حاکی از این است که شکنندگی نهاد خانواده، محیط ناامن خانواده، نقص در مهارت­های زندگی، وضعیت نامطلوب معیشتی، رها شدن از روال مندی زندگی به‌مثابه شرایط علی، تکیدگی حوزه عمومی، ناامیدی از آینده و احساس نابرابری اجتماعی به‌عنوان شرایط مداخله‌­گر، غفلت از تربیت در خانواده و مدرسه، فقر فرهنگی، جامعه‌پذیری ناقص و تغییرات ارزش­ها به‌مثابه شرایط زمینه­ای در سوءمصرف مواد مخدر دانش آموزان هست. مشارکت‌کنندگان پیشگیری مبتنی بر زیست‌بوم دانش آموزان، پیشگیری با مشارکت دانش آموزان و توجه به اوقات فراغت پویا را استراتژی‌های مقابله با سوءمصرف مواد مخدر می‌دانستند. مقوله محوری حاصل از مصاحبه­ها، سوء مصرف پاسخی به شرایط ناپایدار می باشد.
بحث: با توجه به فحوای کلام مشارکت‌کنندگان این پژوهش می‌توان گفت که پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر باید با بسترهای فرهنگی و اجتماعی محل زندگی دانش آموزان منطبق باشد. طرح­های پیشگیرانه باید موقعیت محور و مبتنی بر مشارکت دانش آموزان در این طرح­ها باشد.
 
شماره‌ی مقاله: 6
     
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: اعتیاد به مواد
دریافت: 1403/1/18 | پذیرش: 1403/11/14

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb