دوره 24، شماره 95 - ( 10-1403 )                   جلد 24 شماره 95 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramzanzadeh Z, Amraei K, Ghazanfari F. (2024). Prevention of suicide in Iranian teenagers; A scoping review. refahj. 24(95), : 3 doi:10.32598/refahj.24.95.4448.1
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4276-fa.html
رمضانزاده بادله زهرا، امرائی کوروش، غضنفری فیروزه. پیشگیری از خودکشی در نوجوانان ایرانی؛ مروری قلمرونگر رفاه اجتماعی 1403; 24 (95) 10.32598/refahj.24.95.4448.1

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4276-fa.html


چکیده:   (963 مشاهده)
مقدمه: پیگیری، پیشگیری و درمان خودکشی در سنین کودکی و نوجوانی، با توجه به افزایش میزان خطر خودکشی با افزایش سن امری ضروری به نظر میرسد. هدف از مطالعه مروری حاضر، بررسی عوامل خطر و محافظتی خودکشی و مداخلات روانشناختی بهمنظور پیشگیری از خودکشی در نوجوانان ایرانی است.
روش: نتایج این مطالعه با بررسی و مقایسه مقالات چاپشده معتبر داخلی و خارجی به دست آمده است. با جستجوی کلیدواژههای «خودکشی»، «نوجوان»، «دانشآموز» و «ایران» و معادل انگلیسی آنها، در بانکهای اطلاعاتی ایرانی و خارجی ازجمله: Ensani، SID، Magiran، Noormags، Google Scholar، Scopus،PubMed، Sciencedirect همه مقالات موردبررسی قرار گرفت. با حذف مطالعات تکراری و غیرمرتبط، 48 مقاله دارای معیارهای ورود به مطالعه، مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مطالعات در دو حیطه 1) بررسی عوامل محافظتی و عوامل خطر یا زمینهساز متغیرهای مرتبط با خودکشی و 2) مداخلات روانشناختی بهمنظور پیشگیری از خودکشی دستهبندی شدند. عوامل زمینهساز خودکشی در دو گروه عوامل فردی و زمینهای قرار میگیرد. همچنین مدلی از عوامل مرتبط با افکار و رفتار خودکشی در نوجوانان ترسیم شد که رفتار خودکشی را درنتیجه تعامل عوامل رشدی، روانشناختی، محیطی، خانوادگی و اجتماعی-فرهنگی نشان میدهد.
بحث: بر اساس یافتههای این مطالعه، با توجه به اثربخشی مداخلات روانشناختی در مطالعات بهمنظور کاهش خودکشی، تدوین و اجرای برنامههای آموزشی با کاهش میزان و شیوع افکار و رفتار خودکشی منتج به ارتقا و بهبود سلامت عمومی افراد جامعه خواهد شد؛ امری که بر لزوم توجه به آن در سنین ابتدایی مدرسه در کودکان و نوجوانان تأکید میشود.

 
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 1534 kb]   (2637 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری 2 | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1402/8/14 | پذیرش: 1403/6/18 | انتشار: 1403/10/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb