دوره 24، شماره 95 - ( 10-1403 )                   جلد 24 شماره 95 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari Vervjani L, Bakhshayesh A, Dehghani F. (2024). Predicting Suicide Ideation Based on Cognitive Emotion Regulation Mediated by Thwarted Belongingness among Adolescents. refahj. 24(95), : 4 doi:10.32598/refahj.24.95.4427.1
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4275-fa.html
اصغری وروجنی لیلا، بخشایش علیرضا، دهقانی فهیمه. پیش‌‌‌‌‌‌‌بینی ‌فکر خودکشی براساس تنظیم شناختی هیجان با واسطه گری تعلق‌پذیری خنثی در نوجوانان رفاه اجتماعی 1403; 24 (95) 10.32598/refahj.24.95.4427.1

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4275-fa.html


چکیده:   (1018 مشاهده)
مقدمه: خودکشی پدیده اجتماعی مهمی است که میتواند سلامت روانی جامعه را به خطر بیندازد. بهعبارتدیگر، میزان خودکشی و اقدام به خودکشی را میتوان از مهمترین شاخصهای بهداشت روانی افراد در یک جامعه به حساب آورد. این پژوهش با هدف بررسی، پیشبینی فکر خودکشی بر اساس تنظیم شناختی هیجان با واسطهگری تعلقپذیری خنثی در نوجوانان انجام شد.
روش: روش این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای انجام پژوهش حاضر، تعداد 230 نفر از دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم در شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1400، بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای موردنیاز این پژوهش از سه پرسشنامه افکار خودکشی بک، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایچ و پرسشنامه نیازهای بین فردی استفاده شد. پس از جمعآوری دادهها، فرضیهها و مدل پیشنهادی پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Amos مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد تنظیم مثبت و منفی هیجان به ترتیب تأثیر منفی و مثبت بر تعلقپذیری خنثی دارند و همچنین تعلقپذیری خنثی بر فکر خودکشی تأثیر مثبت دارد. شاخصهای ارزیابی کلیت مدل در دامنهای مطلوب است.
بحث: با وجود اینکه تنظیم منفی هیجان و تنظیم مثبت هیجان بهصورت مستقیم قادر به پیشبینی فکر خودکشی نبودند اما بهصورت غیرمستقیم و با میانجیگری تعلقپذیری خنثی پیشبینی کننده فکر خودکشی بودند. ازاینرو، متغیر تعلقپذیری خنثی در رابطه بین تنظیم مثبت هیجان، تنظیم منفی هیجان و فکر خودکشی دانشآموزان نقش واسطهای دارد.
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 593 kb]   (2667 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1402/8/13 | پذیرش: 1403/6/17 | انتشار: 1403/10/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb