چکیده: (1083 مشاهده)
مقدمه: خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی در نهادینهسازی، پذیرش و ترویج فرهنگ بهرهوری نقشی کلیدی دارد. از آنجایی که خاستگاه بهرهوری، ادبیات اقتصاد و مدیریت بوده، نتوانسته است پیوندهای مفهومی خود را با نهاد «خانواده» برقرار کند. بدین ترتیب نیاز است مفهوم «بهرهوری خانواده» در بعد درونخانوادگی تبیین شود. این تحقیق در پی آن است با احصای مولفهها، ابعاد و لایههای مختلف مفهومیِ بهرهوری خانواده، آن را در قالب یک مدل استخراج کند.
روش: با مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان امر، اقدام به تحلیل مضمون با تاکید بر حوزه «بهرهوری اقتصادی» شده است.
یافتهها: طبق مدل مفهومی، خانواده ورودیهایی دارد که در چارچوب کنش و تصمیمگیری آن را تبدیل به خروجیهای مختلف اقتصادی و اجتماعی در خانواده و جامعه مینماید. اما هر نوع تصمیمی که خانواده اخذ میکند، اثرات و پیامدهایی برای ورودیها و سرمایههای اقتصادی و اجتماعیاش دارد. تحلیل مدل بهرهوری اقتصادی خانواده نشان داد که فرهنگ بهرهوری یک نظام معنایی را با خود همراه داشته و بر رفتارهای اقتصادی تحمیل میکند. بدین ترتیب با ترکیب و امتزاج اقتضائات خانواده و فرهنگ بهرهوری فرارفتارهای مطلوب اقتصادی به تفکیک حوزههای کنش (شامل کار و تولید، دارایی سرمایهای و فیزیکی، یارانه دولت، اعتبار، وام، مخارج ضروری، مخارج رفاهی و تجملی، پسانداز، سرمایهگذاری، مخارج خیریه، انتقالهای بین نسلی، دین و قرض، مدیریت ریسک و بیمه، مالیات، تخصیص و بازیافت) به دست میآیند.
بحث: تصمیمهای بهرهورانه موجب افزایش سطح ورودی و تصمیمهای غیر بهرهور موجب کاهش یا اتلاف منابع خواهد شد و این حلقه بازخورد همواره ادامه خواهد داشت. مولفههای فرهنگ بهرهوری در خانواده قابلیت تکرار و تمرین دارد و این فرهنگ از طریق خانواده به راحتی میتواند انتقال یابد. افراد در تصمیمات خُرد و کلان خود، میتوانند سطح بهرهوری را تعیین کرده و حتی پیامدها و عواقب انتخابهای خود را شاهد باشند. همچنین تحلیل فرارفتارها نشان داد سه رکن نیاز، توانمندی و باور در واقع همان اهرمهای مداخله در تعیین میزان بهرهوری اقتصادی خانواده هستند که موجب تنوع سبک زندگی اقتصادی خانوادهها میشوند.
شمارهی مقاله: 9
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
خانواده دریافت: 1402/3/17 | پذیرش: 1402/7/29 | انتشار: 1402/11/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول