دوره 24، شماره 93 - ( 4-1403 )                   جلد 24 شماره 93 صفحات 366-339 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: https://ethics.research.ac.ir/IR.PNU.REC.1399.175


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabani J, Fani R, Badeleh Shamushaki M T. (2024). Effectiveness of Mindfulness-based Stress Reduction Group Training on Resilience and high-risk Behaviors of Students with Self-harm Experience in Raz and Jorglan Cities. refahj. 24(93), : 9 doi:10.32598/refahj.24.93.4135.1
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4169-fa.html
شعبانی جعفر، فانی راضیه، بادله شموشکی محمد تقی. اثربخشی گروهی آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر تاب‌آوری و رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان دارای تجربه آسیب به خود در شهرستان راز و جرگلان رفاه اجتماعی 1403; 24 (93) :366-339 10.32598/refahj.24.93.4135.1

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4169-fa.html


چکیده:   (1476 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر رفتارهای پرخطر و تاب‌آوری دانش‌آموزان دارای تجربه آسیب به خود در شهرستان راز و جرگلان انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-‌پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، همه دانش‌آموز مقطع متوسطه شهرستان راز و جرگلان است. نمونه پژوهشی شامل 40 دانش‌آموز است که از میان دانش‌آموزان دارای سابقه آسیب به خود به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند.
پس‌ از آن به گروه آزمایش هر هفته یک جلسه یک ساعت و نیم و درمجموع طی 10 جلسه مهارت ذهن‌آگاهی آموزش داده شد. داده‌های پژوهش از طریق مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) و مقیاس ریسک نوجوانان ایرانی‌زاده محمدی و احمدآبادی (2008) جمع‌آوری شد. پس از اتمام آخرین جلسه آموزش، به‌طور هم‌زمان و در شرایط یکسان پس‌آزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد؛ و داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی را بر افزایش تاب‌آوری و کاهش رفتارهای پرخطر و مؤلفه‌های آنها در گروه آزمایشی را تأیید می‌کند.
بحث: در توصیف یافته‌های این تحقیق می‌توان گفت، آموزشهای مبتنی بر ذهن‌آگاهی یکی از رویکردهای مؤثر آموزشی و درمانی درزمینه بهبود سلامت روانی و غنی‌سازی زندگی افراد است که دارای ساختار مطلوبی برای کار روی مسائل مختلف مراجعان ازجمله افزایش تاب‌آوری و کاهش رفتارهای پرخطر است.
شماره‌ی مقاله: 9
متن کامل [PDF 535 kb]   (1518 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (191 مشاهده)  
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1401/11/4 | پذیرش: 1403/2/17 | انتشار: 1403/4/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb