چکیده: (2200 مشاهده)
چکیده:
مقدمه: در بررسی تاثیر نقش خانواده بر مشکلات کودکان بیش از همه به کارکرد خانواده پرداخته شده است ازاینرو مداخله و اصلاح کارکردهای خانواده میتواند نتایج امیدبخشی را در حوزه سلامت نوجوانان داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر مطالعه کارآیی نسخه فارسی برنامه تقویت خانواده و انطباق آن با فرهنگ ایرانی برای استفاده در گروههای والدین و نوجوانان 14-10 سال بود.
روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش، کلیه والدین و معلمان دانشآموزان پایه چهارم تا ششم (14-10 سال) کشور بود، نمونه به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. گروه نمونه شامل 691 والد (387 نفر گروه آزمایش و 304 نفر گروه کنترل) و 70 معلم از هفت استان بودند. والدین و نوجوانان در گروههایی با حجم برابر و با گمارش تصادفی آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. از پرسشنامهی ارزیابی والدین برنامه تقویت خانواده (مولگارد و اسپوت، 2001) و پرسشنامه مشکلات و توانایی (گودمن، ملتزر و بایلی، 2003) برای گردآوری دادهها استفاده شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره بیانگر آن است که آموزش گروهی برنامه تقویت خانواده، بهبود کارکردهای خانواده؛ کاهش مشکلات برونیسازی (فزون کنشی، کمبود توجه و اختلال رفتار هنجاری) و درونیسازی (مشکلات هیجانی و مشکلات با همسالان) نوجوانان را موجب شد. همچنین این آموزش توانست موجب ارتقای کیفیت کارکردهای فردی، خانوادگی و توانمندیهای نوجوانان شود؛ بنابراین این آموزشها میتواند با کاهش مولفههای خطر و ارتقاء مولفههای محافظت منجر به پیشگیری از مصرف مواد در نوجوانان شود.
بحث: مهارتهایی که در برنامه تقویت خانواده با هدف کاهش خطر ابتلا به اعتیاد نوجوانان به والدین و نوجوانان آموزش داده شد، منجر به تقویت توانایی فردی و بینفردی اعضا خانواده شده و در نتیجه به کاهش مشکلات رفتاری- عاطفی از جمله مشکلات رفتارهای ضداجتماعی، مشکلات با همسالان، کمبود توجه و افزایش رفتارهای جامعهپسند در نوجوانان شد. از اینرو میتوان بیان کرد که نسخه فارسی برنامه تقویت بنیان خانواده از شایستگی لازم برای استفاده در کشور را دارد.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
خانواده دریافت: 1400/3/29 | پذیرش: 1400/10/21 | انتشار: 1401/2/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول