pourmousavi khangheshlaghi M, khodadadi sangde J, Kalaee A. (2021). Corona Home-quarantine Opportunity Creation Model Based on Perceived Opportunities and Threats.
refahj.
21(81), 15-50.
URL:
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3774-fa.html
چکیده: (8498 مشاهده)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی مفهومی فرصتسازی بر اساس تجارب زیسته زنان از فرصتها و تهدیدهای ادراک شده در هنگام قرنطینه خانگی ناشی از کرونا بود.
روش: در این تحقیق، در قالب یک طرح کیفی و به روش پدیدارشناسانه، 12 نفر از زنان شهر تهران به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته، دادههای حاصل از آن با استفاده از روش تحلیل تماتیک (مضمونی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: براساس یافتهها، شش بعد خانوادگی (قوام بخشی خانواده/ ناتوانی در کنترل مسائل)، فردی (شادابی عملکردی/ کرختی عملکردی)، معنوی(توسلجویی/ بیصبری)، اقتصادی(اقتصاد مقاومتی/ سوء مدیریت مصرف)، اجتماعی(همکاری سیاستهای اجرایی/ عدم همراهی سیاستهای اجرایی) و بهداشتی(خودمراقبتگری/ اقدام به رفتارهای پرخطر) با نگاه تهدید و فرصت در ایام قرنطینه حاصل شد. هر یک از این ابعاد دارای مضامین فرعی نیز بود. در نهایت مدل مفهومی جهت فرصتسازی در این ایام از یافتهها استخراج شد.
بحث: هر شش بعد خانوادگی، فردی، معنوی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در فرصت سازی و تدوین الگو نقش داشتند.
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
حوادث و بلایا دریافت: 1399/8/11 | پذیرش: 1399/11/27 | انتشار: 1400/6/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول