tajari T, Javan neshan M. (2020). Identifying the Components and Indicators of the New Educational Guidance Model: An Application to Social Welfare Student and Family. refahj. 20(76), 207-235. URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3594-fa.html
تجری طیبه، جوان نشان مهیندخت. شناسایی مولفهها و شاخصهای مدلجدید هدایتتحصیلی: کاربردی در رفاهاجتماعی دانشآموزان و خانواده رفاه اجتماعی 1399; 20 (76) :235-207
مقدمه: هدایت تحصیلی و نقش آن در ارتقا شاخصهای رفاه اجتماعی دانشآموزان و خانوادهها از مهمترین دغدغههای نظام آموزشی و تصمیمسازان امر توسعه در هر کشور است. هدف از مطالعه حاضر شناسایی مؤلفهها و شاخصهای مدل جدید هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه نظام آموزشی ایران با روش دلفی فازی بوده است.
روش: پژوهش با توجه به ماهیت آن توصیفی و با توجه به هدف تعریفشده، از نوع کاربردی است و بر اساس شیوه انجام آن، پیمایش بوده است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان، معلمان و مشاوران منتخب و متخصص درزمینه هدایت تحصیلی در مدارس متوسطه تشکیل دادند. ابزار گرداوری دادهها، مصاحبه و پرسشنامه بود و از تکنیک دلفی فازی استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش 26 نفر بودند که با روش نمونهگیری غیراحتمالی و استراتژی گلوله برفی انتخاب شدند.
یافتهها: از بین 18 مؤلفه شناساییشده، 13 مؤلفه شامل آمایش منطقه (35/9)، رسانه- فضای مجازی (35/9)، آیندهپژوهی بازارکار (82/10)، علاقه (36/9)، کنترل درونی دانشآموز (41/10)، مؤلفههای نگرشی (41/10)، صفات شخصیتی پایدار (09/9)، نظام ارزشی (44/10)، توان حرفهای مشاور (44/10)، توان حرفهای معلم (61/14)، قدرت آزمونهای استاندارد (90/11)، مدیریت و مهارت والدین (36/11) و توانمندی عوامل سازمانی (36/11) که میزان معناداری آنها بیشتر از حد آستانه (94/8) بود، بهعنوان مؤلفههای اصلی در شکلگیری سه شاخصِ شخصیتی، اجتماعی، فنی و مهارتی مدل جدید هدایت تحصیلی دوره متوسطه انتخاب شدند.
بحث: شناسایی مؤلفهها و شاخصهای مدل جدید، بسترهای مناسبی را برای اجرای صحیح هدایت تحصیلی در راستای تأمین رفاه اجتماعی دانشآموزان متوسطه فراهم میکند که پیامدهای مثبتی همچون رضایت درونی در شغل و زندگی، اصلاح هرم شغلی جامعه، سلامتروان، یادگیری مادامالعمر و درنهایت توسعه کشور را به همراه دارد.