Mohammadi Z, Keshkar S, Shahlaee Bagheri J. (2020). The Role of Social Targeting, Customer Segmentation, and Physical Activity Positioning for the Development of Sports among the Iranian Elderly. refahj. 20(77), 329-355. URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3585-fa.html
محمدی زهرا، کشکر سارا، شهلائی باقری جواد. نقش هدفگذاری اجتماعی، بخشبندی مشتریان و موقعیتیابی فعالیت بدنی در ترویج ورزش سالمندان ایران رفاه اجتماعی 1399; 20 (77) :355-329
مقدمه: با پیرشدن جمعیت جهان و شیوع بیماریهای مزمن در این گروه سنی، اهمیت فعالیت جسمانی به عنوان یک عامل کاهنده خطر، بیش از پیش روشن میشود. در این مطالعه با در نظر گرفتن نقش هدفگذاری اجتماعی، به بخشبندی مشتریان و موقعیتیابی فعالیتبدنی در جهت توسعه ورزش در سالمندان ایرانی پرداخته شده است.
روش: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق کیفی و تکنیک تحلیل تماتیک انجام شده است. جامعه آماری افراد متخصص رشتههای علوم ورزشی، علوم اجتماعی، روانشناسی، حقوق و پزشکی بودند. انتخاب نمونه با روش هدفمند و با معیار اشباع مفهومی بوده که بعد از انجام 11 مصاحبه محقق شده است.
یافتهها: یافتهها با توجه به سه مؤلفه مدل بازاریابی راهبردی مبتنی بر هدف، معیارهای بخشبندی شامل ویژگیهای فردی و اجتماعی، شرایط اقتصادی و معیار فعالیت دستهبندی شدند. در هدفگذاری بخشهای شناسایی شده عواملی ازجمله زمینهیابی، تحلیل مشتری، تحلیل سیستم اجتماعی و هماهنگی سیاستی شناسایی شد و در بخش موقعیتیابی تشویق سالمندان از غیرفعال بودن به حرکت به سمت فعالیتهای گروهی و شبکهمحور از جمله یافتههای پژوهش بود.
بحث: برمبنای سه مؤلفه بخشبندی، هدفگذاری و موقعیتیابی بر ضرورت تأکید مردم، جامعه و مسئولان بر استفاده از فعالیتبدنی جهت ترویج ورزش سالمندی و سلامت فردی و اجتماعی سالمندان اشاره شده است. درنتیجه تلاش برای فعال کردن سالمندان به صورت محلهمحور و برنامهریزیهایی در مقیاس کوچک از چندین منظر اثرگذار خواهد بود که بهبود سلامت فردی و اجتماعی آنان و کاهش هزینههای درمان را در پی دارد.