دوره 20، شماره 77 - ( 5-1399 )                   جلد 20 شماره 77 صفحات 355-329 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Z, Keshkar S, Shahlaee Bagheri J. The Role of Social Targeting, Customer Segmentation, and Physical Activity Positioning for the Development of Sports among the Iranian Elderly. refahj. 2020; 20 (77) :329-355
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3585-fa.html
محمدی زهرا، کشکر سارا، شهلائی باقری جواد. نقش هدف‌گذاری اجتماعی، بخش‌بندی مشتریان و موقعیت‌یابی فعالیت بدنی در ترویج ورزش سالمندان ایران. رفاه اجتماعی. 1399; 20 (77) :355-329

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3585-fa.html


چکیده:   (537 مشاهده)
1. زهرا محمدی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران،
(نویسنده مسئول)


2. سارا کشکر
دکتر مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران،

3. جواد شهلائی‌باقری
دکتر مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران،
مقدمه: با پیرشدن جمعیت جهان و شیوع بیماریهای مزمن در این گروه سنی، اهمیت فعالیت جسمانی به عنوان یک عامل کاهنده خطر، بیش از پیش روشن می‌شود. در این مطالعه با در نظر گرفتن نقش هدف‌گذاری اجتماعی، به بخش‌بندی مشتریان و موقعیت‌یابی فعالیت‌بدنی در جهت توسعه ورزش در سالمندان ایرانی پرداخته شده است.
روش: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق کیفی و تکنیک تحلیل تماتیک انجام شده است. جامعه آماری افراد متخصص رشته‌های علوم ورزشی، علوم اجتماعی، روانشناسی، حقوق و پزشکی بودند. انتخاب نمونه با روش هدفمند و با معیار اشباع مفهومی بوده که بعد از انجام 11 مصاحبه محقق شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها با توجه به سه مؤلفه مدل بازاریابی راهبردی مبتنی بر هدف، معیارهای بخش‌بندی شامل ویژگیهای فردی و اجتماعی، شرایط اقتصادی و معیار فعالیت دسته‌بندی شدند. در هدف‌گذاری بخشهای شناسایی شده عواملی ازجمله زمینه‌یابی، تحلیل مشتری، تحلیل سیستم اجتماعی و هماهنگی سیاستی شناسایی شد و در بخش موقعیت‌یابی تشویق سالمندان از غیرفعال بودن به حرکت به سمت فعالیتهای گروهی و شبکه‌محور از جمله یافته‌های پژوهش بود.
بحث: برمبنای سه مؤلفه بخش‌بندی، هدف‌گذاری و موقعیت‌یابی بر ضرورت تأکید مردم، جامعه و مسئولان بر استفاده از فعالیت‌بدنی جهت ترویج ورزش سالمندی و سلامت فردی و اجتماعی سالمندان اشاره شده است. درنتیجه تلاش برای فعال کردن سالمندان به صورت محله‌محور و برنامه‌ریزیهایی در مقیاس کوچک از چندین منظر اثرگذار خواهد بود که بهبود سلامت فردی و اجتماعی آنان و کاهش هزینه‌های درمان را در پی دارد.


 
متن کامل [PDF 575 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: سالمندی
دریافت: 1398/11/26 | پذیرش: 1399/10/16 | انتشار: 1399/12/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb