دوره 19، شماره 73 - ( 7-1398 )                   جلد 19 شماره 73 صفحات 255-221 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajihasani S, Salehi M, Emamipour S. (2019). Mental Well-being Modeling Based on Educational, Social, Emotional, Physical, and Security Climate of School through Mediation of Academic Resilience. refahj. 19(73), 221-255. doi:10.29252/refahj.19.73.221
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3406-fa.html
حاجی حسنی صدیقه، صالحی مهدیه، امامی پور سوزان. الگوی ساختاری بهزیستی ذهنی دانش‌آموزان براساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی، فیزیکی و امنیتی مدرسه با میانجیگری تاب‌آوری تحصیلی رفاه اجتماعی 1398; 19 (73) :255-221 10.29252/refahj.19.73.221

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3406-fa.html


چکیده:   (4043 مشاهده)
1- صدیقه حاجی‌حسنی 
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده  روانشناسی علوم تربیتی،  دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

2- مهدیه صالحی 
دکتر روانشناس، دانشکده روانشناسی علوم تربیتی،  دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) 


3- سوزان امامی‌پور 
دکتر روانشناس، دانشکده روانشناسی علوم تربیتی،  دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
مقدمه: ازآنجایی‌که سال‌های مدرسه به‌عنوان دوره‌های سازنده رشد انسانی در نظر گرفته می‌شود، محیط مدرسه یک ابزار مناسب برای درجه‌بندی سلامت، عزت‌نفس، توانایی‌های زندگی و رفتار مناسب است و اطمینان از سلامت روانی دانش‌آموزان و دانشجویان به‌اندازه سلامت جسمی آنها اهمیت دارد. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی ساختاری بهزیستی ذهنی دانش‌آموزان بر اساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی و فیزیکی مدرسه با میانجی‌گری تاب‌آوری است.
روش: جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه مدارس دولتی مناطق 11، 18، 2 و 7 شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 است. حجم نمونه در این پژوهش 630 دانش‌آموز است که از این تعداد 209 نفر پایه هفتم و 213 نفر پایه هشتم و 208 نفر پایه نهم بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به مقیاس بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو (2003) و مقیاس تاب‌آوری تحصیلی (2004) و پرسشنامه جو مدرسه (2015) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای SPSS(24) و  AMOS(24)  مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: بین جو مدرسه و بهزیستی روانی با واسطه‌گری تاب‌آوری تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین تاب‌آوری و بهزیستی روانی، بین جو مدرسه و تاب‌آوری تحصیلی و بین جو مدرسه و بهزیستی روانی دانش‌آموزان رابطه مثبت وجود دارد.
بحث: به‌طورکلی، یافته‌های پژوهش حاضر شواهدی را برای نقش واسطه‌ای تاب‌آوری تحصیلی در ارتباط بین بهزیستی ذهنی دانش‌آموزان فراهم آورده و اهمیت جو مدرسه را در ایجاد تاب‌آوری و بهزیستی روانی دانش‌آموزان نمایان می‌کند.
متن کامل [PDF 948 kb]   (2275 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: بهزیستی
دریافت: 1398/2/13 | پذیرش: 1398/5/2 | انتشار: 1398/7/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb