چکیده: (5058 مشاهده)
1- صدیقه حاجیحسنی
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2- مهدیه صالحی
دکتر روانشناس، دانشکده روانشناسی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
3- سوزان امامیپور
دکتر روانشناس، دانشکده روانشناسی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
مقدمه: ازآنجاییکه سالهای مدرسه بهعنوان دورههای سازنده رشد انسانی در نظر گرفته میشود، محیط مدرسه یک ابزار مناسب برای درجهبندی سلامت، عزتنفس، تواناییهای زندگی و رفتار مناسب است و اطمینان از سلامت روانی دانشآموزان و دانشجویان بهاندازه سلامت جسمی آنها اهمیت دارد. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی ساختاری بهزیستی ذهنی دانشآموزان بر اساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی و فیزیکی مدرسه با میانجیگری تابآوری است.
روش: جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه مدارس دولتی مناطق 11، 18، 2 و 7 شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 است. حجم نمونه در این پژوهش 630 دانشآموز است که از این تعداد 209 نفر پایه هفتم و 213 نفر پایه هشتم و 208 نفر پایه نهم بوده که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو (2003) و مقیاس تابآوری تحصیلی (2004) و پرسشنامه جو مدرسه (2015) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS(24) و AMOS(24) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: بین جو مدرسه و بهزیستی روانی با واسطهگری تابآوری تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین تابآوری و بهزیستی روانی، بین جو مدرسه و تابآوری تحصیلی و بین جو مدرسه و بهزیستی روانی دانشآموزان رابطه مثبت وجود دارد.
بحث: بهطورکلی، یافتههای پژوهش حاضر شواهدی را برای نقش واسطهای تابآوری تحصیلی در ارتباط بین بهزیستی ذهنی دانشآموزان فراهم آورده و اهمیت جو مدرسه را در ایجاد تابآوری و بهزیستی روانی دانشآموزان نمایان میکند.
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
بهزیستی دریافت: 1398/2/13 | پذیرش: 1398/5/2 | انتشار: 1398/7/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول