1. طیبه تجری
دکتر برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
2. محمدمهدی لولایی
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
مقدمه: یکی از وظایف مهم نظام آموزشی اتخاذ سیاستهای مناسب برای پرورش سوادهای چندگانه در جهت ارتقا شاخصهای رفاه اجتماعی دانشآموزان است. در شرایط فعلی نظام آموزشی کشور، شاهد آموزش به زبان و گفتار معمولی معلمان هستیم. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر زبان امکان معلمان بر پرورش سوادهای چندگانه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی انجام شده است.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل نابرابر بوده است. از جامعه آماری دانشآموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی آموزشوپرورش شهرستان علیآباد کتول 40 نفر نمونه در قالب دو گروه آزمایش و کنترل به روش چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است.
یافتهها: میزان بهکارگیری زبان امکان در گروه آزمایش باعث افزایش سوادهای چندگانه دانشآموزان در مقایسه با روش سنتی در گروه کنترل میشود. میزان سواد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانشآموزان آموزشدیده با زبان امکان بهطور معنیداری بالاتر از دانشآموزان با روش سنتی است ولی تفاوت بین میزان سواد اطلاعاتی و رسانهای دانشآموزان دو گروه معنیدار نبوده است.
بحث: با فراهمکردن فرصت پداگوژی انتقادی مبتنی بر زبان امکان رشتههای مجزا فروریخته و با خلق دانش بینرشتهای اشکال جدید دانش ایجاد شد. معلمان با بهکارگیری زبان امکان برنامههای درسی را به نحوی تدوین کردند که منابع فرهنگی که دانشآموزان خود به مدرسه آوردند را بهحساب آورده، نظم و سازمان دادند؛ بهطوریکه در قبال اقداماتشان فکورانه برخورد کردند.
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
کودک، کودکان کار و خیابانی دریافت: 1397/11/29 | پذیرش: 1398/4/5 | انتشار: 1398/7/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول