چکیده: (3456 مشاهده)
1. محسن نیازی
دکتر علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران، (نویسنده مسئول)
2. اکبر ذوالفقاری
دکتر علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور، یزد، ایران
3. نیره جاویدانی
دکتر علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، همدان، ایران
مقدمه: در دهه اخیر، الگوی مصرف و توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی رفتار مصرفکنندگان توجه بسیاری از صاحبنظران علوم را به خود معطوف داشته است. دراینارتباط در دوره معاصر، پدیده جدیدی ظهور یافته است که مصرف نه به سبب نیاز، بلکه بنا به عوامل دیگری چون کسب پرستیژ، وجهه و تأثیر نفوذ دیگران شکل میگیرد. بر این اساس، هدف اساسی این مقاله شناسایی الگوی مصرف منزلتگرا و نیز چگونگی ارتباط و تعامل هر یک از متغیرهای تشخصپذیری، تأثیرپذیری از دیگران و مصرف بدون توجه به نقش الگوی مصرف منزلتگرا در جامعه آماری موردمطالعه است.
روش: این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و دادههای تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه جمعآوری شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شهروندان 15 سال به بالای شهر کاشان در سال 1396 بوده است که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 605 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و به روش تصادفی انتخاب و بررسی شدهاند.
یافتهها: نتایج وجود رابطه منفی بین مصرف بدون توجه به نقش و مصرف منزلتگرا و نیز رابطه مثبت بین متغیرهای تشخصپذیری و تأثیرپذیری از نفوذ دیگران با میزان مصرف منزلتگرا را نشان داده است. علاوه بر آن، نتایج تحلیل مسیر میزان تأثیر هر یک از متغیرهای مصرف بدون توجه به نقش، تأثیرپذیری از نفوذ دیگران و تشخصپذیری بر متغیر مصرف منزلتگرا را به ترتیب به میزان 38/0-، 231/0، 08/0 نشان داده است.
بحث: نتایج تحقیق با مباحث نظری صاحبنظران و یافتههای تحقیقات محققان در این زمینه قرابت و همخوانی دارد. همچنین، بسیاری از صاحبنظران بر نقش میزان تأثیرپذیری از نفوذ دیگران بر مصرف منزلتگرا تأکید کرده و این امر در تحقیقات متعددی که توسط پژوهشگران صورت گرفته است مورد تأیید قرار گرفته است. علاوه بر آن، نقش تشخصپذیری یا تمایل به منحصربهفرد بودن در مصرف منزلتگرا در رویکردهای نظری و پژوهشی صاحبنظران و محققان مختلف مورد تأیید قرار گرفته است.
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
رفاه اجتماعی دریافت: 1397/10/26 | پذیرش: 1398/4/19 | انتشار: 1398/7/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول