دوره 19، شماره 73 - ( 7-1398 )                   جلد 19 شماره 73 صفحات 220-189 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behdarvand Sheikhi K, shariatbagheri M. (2019). Relationship between Emotional Self-regulation and Responsibility with Social Relations of Students. refahj. 19(73), 189-220. doi:10.29252/refahj.19.73.189
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3269-fa.html
بهداروندی شیخی کبری، شریعت باقری محمدمهدی. رابطه خودتنظیمی هیجانی و مسئولیت‌پذیری با روابط اجتماعی دانش‌آموزان رفاه اجتماعی 1398; 19 (73) :220-189 10.29252/refahj.19.73.189

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3269-fa.html


چکیده:   (3845 مشاهده)
1- کبری بهداروندی شیخی 
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشاسی، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران 

2- محمدمهدی شریعت باقری 
دکتر روان‌شناس، گروه روان‌شناسی بالینی- تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)/

مقدمه: این پژوهش با هدف شناسایی رابطه بین خودتنظیمی هیجانی و مسئولیت‌پذیری با روابط اجتماعی دانش‌آموزان ششم ابتدایی منطقه 19 شهر تهران انجام شد.
روش: جهت رسیدن به این پژوهش از دانش‌آموزان ابتدایی پایه ششم که در سال تحصیلی 97-1396 بالغ‌بر 2250 نفر بودند، نمونه‌ای به تعداد 327 نفر بر اساس جدول مورگان و به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای انتخاب شد. پرسشنامه روابط اجتماعی حقیقیان (1392)، پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدن (2010) و پرسشنامه مسئولیت‌پذیری نعمتی (1380) در گروه نمونه اجرا شد. سپس داده‌ها جمع‌آوری و با روش‌های آماری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندمتغیره بررسی و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین خودتنظیمی هیجانی و روابط اجتماعی در دانش‌آموزان رابطه معنی‌داری وجود دارد. از بین مؤلفه‌های خودتنظیمی هیجانی در پیش‌بینی روابط اجتماعی دانش‌آموزان بیشترین سهم را مؤلفه «تحمل» داشته است. از طرفی نتایج نشان داد بین مسئولیت‌پذیری و روابط اجتماعی نیز رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشته است. مسئولیت‌پذیری به‌خوبی قادر است این روابط را تبیین کند. درزمینه بررسی رابطه خودتنظیمی هیجانی با روابط اجتماعی نیز بین تمامی مؤلفه‌های خودتنظیمی هیجانی با روابط اجتماعی هیچ رابطه معنی‌داری یافت نشد.
بحث: خودتنظیمی هیجانی و مهارت مسئولیت‌پذیری ازجمله مهارت‌های مهم و اساسی است که از سنین کودکی باید به فرزندان آموخت.
متن کامل [PDF 652 kb]   (5396 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: سرمایه اجتماعی
دریافت: 1397/8/21 | پذیرش: 1398/7/7 | انتشار: 1398/7/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb