دوره 19، شماره 72 - ( 5-1398 )                   جلد 19 شماره 72 صفحات 155-194 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Paykani T, Vameghi M, Sajjadi H, Mohammadi shahbolaghi F, Mohaqeqi Kamal S H. Children’s Subjective Well-being; Review on Definitions and Measures. Social Welfare. 2019; 19 (72) :155-194
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3111-fa.html
پیکانی تکتم، وامقی مروئه، سجادی حمیرا، محمدی شاهبلاغی فرحناز، محققی کمال حسین. بهزیستی ذهنی کودک؛ مروری بر تعاریف و سنجه‌ها. رفاه اجتماعی. 1398; 19 (72) :155-194

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3111-fa.html


چکیده:   (147 مشاهده)
1. تکتم پیکانی
دکتری تخصصی (PhD) سلامت و رفاه اجتماعی، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

2. مروئه وامقی
دکتری تخصصی روانپزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول) <m_vameghi@yahoo.com>

3. حمیرا سجادی
دکتری تخصصی پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

4. فرحناز محمدی شاهبلاغی
دکتری تخصصی (PhD) پرستاری، مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی، گروه آموزشی پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

5. سید حسین محققی کمال
دکتری تخصصی (PhD) سلامت و رفاه اجتماعی، مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

مقدمه: در یک دهه اخیر، پژوهشها درباره بهزیستی ذهنی کودک به‌عنوان موضوع مهمی در سیاست‌گذاری اجتماعی و سلامت، افزایش یافته و ابزارهای زیادی برای سنجش بهزیستی ذهنی کودک بر اساس برخی نظریه‌ها که قابلیت تبیین این مفهوم را دارند، طراحی شده است، به‌طوری‌که انتخاب ابزار مناسب در بین شمار سنجه‌ها امری چالشی است. هدف اصلی این پژوهش، مرور مطالعات بهزیستی ذهنی کودک و بررسی انواع تعاریف نظری و عملیاتی و ارائه یک دستهبندی منظم از تعاریف و سنجه‌هاست.
روش: مطالعه از نوع مرور روایتی است که اطلاعات از طریق جستجوی نظام‌مند در پایگاهها داده‌های الکترونیک در تاریخ دی‌ماه 1396 جمع‌آوری شد.
مرور انتقادی منابع: مفهوم بهزیستی در چارچوب سه نظریه متمایز تعریف شده است؛ نظریه لذت‌گرایی، نظریه خواسته‌ها و نظریه مبتنی بر نیاز. دراین‌بین، بهزیستی ذهنی کودک در چارچوب دو نظریه نخست که به جنبه‌های ذهنی بهزیستی اشاره دارد مفهوم‌سازی شده و به معنای غلبه احساسات مثبت بر عواطف منفی و رضایتمندی کودک از زندگی‌اش است. ابزارهای متعدد سنجش بهزیستی ذهنی کودک را در یک دسته‌بندی کلی می‌توان به دو شکل «سنجه‌های کلی/سنجه‌های خاص» و «سنجه‌های تک‌سؤالی/سنجه‌های چند سؤالی» تقسیم کرد. بیشتر سنجه‌های بهزیستی ذهنی کودک، در کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند ساخته شده‌اند. پرکاربردترین سنجه‌های بهزیستی ذهنی کودک، انواع مقیاسهای رضایت از زندگی، شادکامی، روابط با همسالان، خانواده و دیگران و عزت‌نفس است. یافته‌ها نشان داد در پژوهشهای داخلی، بهزیستی ذهنی کودکان کم‌سن کمتر ارزیابی شده است.
بحث: مرور منابع نشان داد بهزیستی ذهنی کودک در چارچوب نظریه‌های بهزیستی بزرگ‌سالان تعریف شده و در سنجش این مفهوم عموماً کودک به‌مثابه بزرگ‌سالی نابالغ در نظر گرفته شده است. پژوهشگران از انواع شاخصهای ترکیبی جهت سنجش ابعاد عاطفی و شناختی بهزیستی ذهنی کودکان جوامع مختلف و رده‌های سنی متفاوت استفاده کرده‌اند و اطلاعات از طریق مشارکت مستقیم کودک، گزارش والدین و گزارش مربیان جمع‌آوری‌شده است. در این راستا، مناقشاتی بر سر توان شناختی کودک و مشارکت مستقیم کودک در فرایند تحقیق وجود دارد.
متن کامل [PDF 601 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری 1 | موضوع مقاله: بهزیستی
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb