[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 56 - ( 6-1394 ) ::
جلد 15 شماره 56 صفحات 253-280 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه متغیرهای حین تولد و رشد شناختی - حرکتی دانش آموزان در دوره پیش دبستانی با رفتارهای مدرسه ای آنها
حمیدرضا عریضی *، احمد یار محمدیان، پروین بهادران
چکیده:   (542 مشاهده)

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین‌کننده‌ها‌ی پیش‌دبستانی در رفتارهای مدرسه‌ای طبق مدل روانی- زیستی- اجتماعی انسان است.

روش: شرکت‌کنندگان در پژوهش شامل 1428 مادر و فرزندان آنان بودند که به پرسش‌نامه CES-D در یک برنامه پژوهشی طولی پاسخ دادند، همچنین سن کودکان هنگام تولد و وزن آنها ثبت شد. 3 سال بعد مادران به سؤالات پرسش‌نامه دنور برای آزمون غربال رشد کودکان پاسخ دادند که نماینده رشد شناختی و حرکتی کودکان آنها بود. عملکرد و رفتار کودکان در 10 سالگی از طریق پرسش‌نامه رفتار کودکان مورد سنجش قرار گرفت بنابراین، برخی از متغیرها به زمان زایمان مرتبط‌اند، درحالی که بقیه متغیرها به دوران پیش از مدرسه مربوطند.

یافته‌ها‌: افسردگی مادران و فقر اقتصادی با سلامت جسمانی، یادگیری، اختلالات در سلوک و اضطراب کودکان رابطه دارد. همچنین، رشد شناختی و حرکتی کودکان با یادگیری و سلامت جسمانی رابطه مثبت و با اضطراب و اختلالات سلوک رابطه عکس داشت

بحث: بر طبق مدل روان­شناختی – زیستی شناختی اجتماعی انسان تحت­تأثیر هر سه متغیر است. رفاه اجتماعی در نسل بعد بر قابلیتهای شناختی و حرکتی اثر می­گذارد و با حذف فقر از جامعه، ماهیت جامعه بهتر خواهد بود.

واژه‌های کلیدی: افسردگی مادرانه، فقر، دوره پیش دبستانی، رشد شناختی، رشد حرکتی
متن کامل [PDF 353 kb]   (252 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oreyzi H, Yarmohammadian A, Bahadoran P. Longitudinal Research of Relation between Delivery Period Variables, Motor – Cognitive Development of Prescool Children and Their Behaviors in Fourth Grade. Social Welfare. 2015; 15 (56) :253-280
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2076-fa.html
عریضی حمیدرضا، یار محمدیان احمد، بهادران پروین. رابطه متغیرهای حین تولد و رشد شناختی - حرکتی دانش آموزان در دوره پیش دبستانی با رفتارهای مدرسه ای آنها. رفاه اجتماعی . 1394; 15 (56) :253-280

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2076-fa.html

دوره 15، شماره 56 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه رفاه اجتماعی Social Welfare Quarterly
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 795 queries by yektaweb 3506