دوره 15، شماره 56 - ( 6-1394 )                   جلد 15 شماره 56 صفحات 149-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sajjadi S, Ghaderisani R, Farhoodian A, Mohaghegh H, Reza Soltani P, Azadchehr M. (2015). Effectiveness of Life Skills Training on Marital Satisfaction among Young Couples . refahj. 15(56), 133-149.
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2073-fa.html
سجادی سجاد، قادری ثانوی رمضانعلی، فرهودیان علی، محقق سید حسین، رضا سلطانی پوریا، آزاد چهر محمد جواد. بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر رضایت زناشویی زوج های جوان مراجعه کننده به مرکز مشاوره جویا شهر گرگان رفاه اجتماعی 1394; 15 (56) :149-133

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2073-fa.html


چکیده:   (7195 مشاهده)

مقدمه: جامعه ایران، جامعه­ای درحال گذر محسوب می­شود که دچار چالشهای گوناگون فرهنگی و اجتماعی شده است. در این میان خانواده به‌عنوان مهم‌ترین بخش ساختار جامعه و مأمنی برای آسایش افراد، در عرض چند دهه اخیر دچار تحولات و چالشهای بسیاری شده که به دنبال خود، عدم یا تضعیف رضایت زناشویی در زوجین را در پی داشته است. لذا این پژوهش در نظر دارد تا اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر رضایت زناشویی زوجهای جوان را بررسی کند.

روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بوده با استفاده از طرح پیش‌آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل تصادفی انجام گرفته است. تعداد شرکت‌کنندگان در گروه مداخله 28 نفر و در گروه کنترل 32 نفر بود. گروه­ مداخله در 8 جلسه آموزش مهارتها‌ی زندگی شامل خودآگاهی، حل‌مسئله، تصمیم‌گیری، ارتباطات مؤثر، روابط بین‌فردی، رفتار جرأتمندانه شرکت کرد و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار این مطالعه پرسشنامه زوجی 35 سؤالی انریچ بود. جهت تحلیل داده‌ها‌ از آماره‌های توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد.

یافته‌ها‌: آموزش مهارتها‌ی زندگی بر افزایش سطح رضایت زناشویی در زوجهای جوان تأثیر داشته است. همچنین بین میانگین گروه مداخله و کنترل در متغیر­های مورد بررسی (رضایت زناشویی، ارتباطات) تفاوت وجود داشته و آموزش مذکور تأثیری بر حل تعارض و تحریف ­آرمانی نداشته است.

بحث: به‌منظور افزایش رضایت زناشویی زوجهای جوان، می‌توان از آموزش مهارتهای زندگی استفاده کرد. گرچه این آموزش بر تواناییها‌ی حل تعارض و تحریف آرمانی تأثیری نداشته است، لذا به‌نظر می­رسد به‌منظور بهبود وضعیت در این دو توانایی، باید از بسته‌های آموزشی دیگر استفاده شود.

متن کامل [PDF 616 kb]   (3222 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1394/6/17 | پذیرش: 1394/6/17 | انتشار: 1394/6/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb