دوره 15، شماره 56 - ( 6-1394 )                   جلد 15 شماره 56 صفحات 199-185 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikrah N, Zare M, Khakbaz H. (2015). Effectiveness of Social Problem-Solving Group Training on Increasing the Resiliency of Mothers with Addicted Children. refahj. 15(56), 185-199.
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2071-fa.html
نیک راه ندا، زارع مهدی، خاکباز حمید. اثربخشی آموزش گروهی حل مسئله اجتماعی بر افزایش تاب آوری مادران دارای فرزند معتاد رفاه اجتماعی 1394; 15 (56) :199-185

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2071-fa.html


چکیده:   (6252 مشاهده)

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی حل مسئله اجتماعی بر افزایش تابآوری مادران دارای فرزند معتاد است.

روش: طرح این پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل است. نمونه این پژوهش عبارت است از 40 نفر از مادران دارای فرزند معتاد که به‌صورت تصادفی انتخاب شده و نیمی از آنان (20 نفر) به گروه آزمایش و نیمی دیگر (20 نفر) به گروه کنترل تخصیص داده شدند. ابزار این پژوهش عبارتند از: پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون. به‌منظور تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج پسآزمون نشان داد که میزان تاب‌آوری گروه کنترل و آزمایش با هم متفاوت است. به‌طوری‌که گروه آزمایش از تاب‌آوری بالاتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار است.

بحث: نتایج این مطالعه دلالت بر این دارد که آموزش گروهی حل مسئله اجتماعی، موجب افزایش تابآوری مادران دارای فرزند معتاد میشود.

متن کامل [PDF 564 kb]   (2143 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1394/6/17 | پذیرش: 1394/6/17 | انتشار: 1394/6/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb